Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Gemengde gevoelens bij FNV over steunpakket KLM

Gemengde gevoelens bij FNV over steunpakket KLM

AMSTERDAM (AFN) - Vakbond FNV heeft gemengde gevoelens over het steunpakket om luchtvaartmaatschappij KLM door de crisis te loodsen. De bond is blij dat een faillissement is afgewend. Maar de opgelegde voorwaarden aan het personeel wekken wervel bij de bond, die vooral veel medewerkers op de grond vertegenwoordigt.

Net als collega-bonden is FNV niet te spreken over de veelal in beton gegoten plannen van het kabinet en KLM, zonder dat daarvoor overleg is geweest. "Het terrein van de arbeidsvoorwaarden is het terrein van de vakbonden en werkgevers", aldus FNV. "Waar de werkgever mee mocht praten over de voorwaarden van dit steunpakket en misschien zelfs nog wel wat wensen mocht indienen, worden de vakbonden en de FNV geconfronteerd met het opgelegde kader.

De FNV vindt het onder meer onbespreekbaar dat aan de ene kant de werknemers loon moeten inleveren en dat er tegelijkertijd een reorganisatie moet komen waar gedwongen ontslagen deel van uitmaken. "Wij kunnen niet akkoord gaan met gedwongen ontslagen, zeker ook omdat het doel van de steunmaatregelen behoud van werkgelegenheid is", aldus de bond.

Medewerkers leveren in

Verder hekelt de bond ook het gegeven dat alle medewerkers in moeten leveren, waar eerder afgesproken zou zijn dat personeel dat het minst verdient, ontzien zou worden. FNV dreigt met acties, als KLM niet aan een aantal eisen voldoet.

Zo wil FNV voorkomen dat personeel dubbel wordt geraakt met en het inleveren van loon en gedwongen ontslagen. Verder mag KLM de situatie nu niet misbruiken om een nieuwe flexibele schil te creëren. Ook mag KLM van FNV geen gebruik maken van stagiaires als goedkope arbeidskrachten en moet de maatschappij stoppen met het uitgeven van contracten voor vijf jaar.

De laatste eis heeft betrekking op de werkdagen van grondpersoneel. Die zouden standaard een werkdag van 8 uur moeten hebben. Nieuwe medewerkers zouden een contract krijgen waarbij ze vijf dagen maximaal zes uur mogen werken.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 inbetween 30 juni 2020 11:15
    quote:

    Milkakoe schreef op 30 juni 2020 11:08:

    Prehistorische organisatie, de FNV. KLM is een Frans bedrijf, dus laat de Franse vakbond het lekker oplossen. Zijn ze goed in daar.
    Precies! FNV moet zijn grote mond houden. Het hele Nederlandse volk gaat nu opdraaien om KLM in de lucht te houden. Even dimmen en rustig in een hoekje afwachten zou ik zeggen.
  2. forum rang 4 Mijn Vriend 30 juni 2020 11:59
    Ik ben het er mee eens dat in principe de staat de bonden wel minstens bij het gedeelte van de arbeidsvoorwaarden v h steunpakket had moeten betrekken. Nu loop je de kans dat de staat met geld gooit, er nog dieper in komt te zitten, en dat de positie van de bonden alleen maar versterkt.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,934 23 apr
0,000 0,00%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links