PITTSBURGH (AFN/BLOOMBERG) - Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz heeft het eerste kwartaal van het jaar meer omzet behaald. Het bedrijf achter merken als Philadelphia en Honig profiteerde van het massale gehamster door consumenten vanwege de coranapandemie.
De verkopen in het eerste kwartaal stegen met 3,3 procent ten opzichte van een jaar eerder tot 6,2 miljard euro. Wisselkoerseffecten pakten daarbij negatief uit voor de onderneming. Ook de eerdere verkoop van onderdelen hadden een drukkend effect op de omzet.
De winst zakte op jaarbasis met bijna 7 procent tot 378 miljoen dollar. Dit kwam deels door de extra opbrengsten die het een jaar eerder had door het afstoten van onderdelen. De snelle groei in de afgelopen periode zorgde ook voor extra kosten voor Kraft Heinz.
Minder verkoop
Tegenover de hamsterende consumenten, stond minder verkoop aan andere afzetkanalen zoals foodservice bedrijven. In het tweede kwartaal verwacht de onderneming dat die trend aanhoudt.
Concurrent Kellogg, bekend van de ontbijtgranen en het chipsmerk Pringles, profiteerde in het eerste kwartaal ook van hamstergedrag. De vraag naar voedingswaren van het concern steeg in maart aanzienlijk, toen in de VS en Europa lockdownmaatregelen werden doorgevoerd.
Het bedrijf voerde de winst met 23 procent op tot 347 miljoen dollar. De omzet daalde op jaarbasis met 3 procent tot 3,4 miljard dollar, mede door de verkoop van het koekjesmerk Keebler vorig jaar. Gecorrigeerd voor desinvesteringen en wisselkoersen steeg de omzet van Kellogg juist met 8 procent..