AMSTERDAM (AFN) - Telegraaf Media Groep (TMG) heeft zijn inkomsten in de eerste maanden van dit jaar opnieuw zien dalen. Dat meldde de eigenaar van onder meer dagblad De Telegraaf en Sky Radio woensdag.
De omzet van TMG daalde vorig kwartaal met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 124 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met bijna een kwart omlaag tot 7,6 miljoen euro. Dit kwam door verder dalende inkomsten uit advertenties en door hogere verkoopkosten, die uiteindelijk het bereik van de publicaties van TMG moeten vergroten.
TMG verwacht vanaf de tweede helft van dit jaar de vruchten te kunnen plukken van de extra verkoop- en promotieactiviteiten die zijn ondernomen om de aanhoudende druk op de inkomsten te beperken. In de tweede helft van 2014 zullen ook de effecten van de reorganisatie zichtbaar worden. Die operatie zorgde ervoor dat de kosten vorig kwartaal bijna 10 miljoen euro lager waren dan een jaar eerder.
Advertenties
Advertenties brachten vorig kwartaal 4,7 miljoen euro minder op dan een jaar geleden. Dit kwam mede omdat Pasen vorig jaar in het eerste kwartaal werd gevierd, en dit jaar in het tweede. Daarnaast had de aankondiging van de abdicatie van koningin Beatrix vorig jaar een gunstig effect op de advertentie-inkomsten.
Bij De Telegraaf nam het aantal abonnees en de losse verkoop verder af, waardoor de oplage-inkomsten met 2,5 miljoen euro zakten. Sky Radio trok opnieuw meer luisteraars, terwijl bij puzzelonderneming Keesing de reorganisatie in Nederland verder werd doorgezet.