Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Parijs verwacht stevige gesprekken over toekomst Air France-KLM

Parijs verwacht stevige gesprekken over toekomst Air France-KLM

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De toekomst van luchtvaartcombinatie Air France-KLM wordt komende tijd danig op de proef gestel. Nederland en Frankrijk buigen zich als grootste aandeelhouders over extra steun om de maatschappij door de crisis te helpen. De Franse minister van Vervoer Jean-Baptiste Djebbari verwacht stevige gesprekken.

De besprekingen zullen fundamentele vragen oproepen over de structuur van het luchtvaartconcern dat wordt gesteund door twee landen, zei Djebbari. De regeringen hebben eerder dit jaar 10,4 miljard euro steun toegezegd om de luchtvaartmaatschappij overeind te houden. Waarschijnlijk is meer geld nodig om het voortbestaan van Air France-KLM te garanderen. Djebbari zet hardop vraagtekens bij de eerlijke verdeling van de lasten en de lusten.

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) laat weten het gesprek over de toekomst van de luchtvaartgroep binnenskamers te willen voeren, niet via de pers. Of de Nederlandse staat bereid is mee te betalen aan een kapitaalverhoging "hangt af van het verzoek, de situatie en de voorwaarden", zegt hij. "We zullen te zijner tijd bezien of we opnieuw meedoen."

Relatie

De coronacrisis heeft de toch al wankele relatie tussen de twee grootste aandeelhouders van Air France-KLM nog meer onder druk gezet. Door de ineenstorting van het luchtverkeer en de daaruit voortvloeiende verliezen bij de luchtvaartmaatschappij moeten Frankrijk en Nederland op zoek naar een manier om samen te werken aan een mogelijke kapitaalinjectie.

In februari 2019 kwam de Nederlandse regering met de verrassende besluit dat zij in het geheim een belang van 14 procent in Air France-KLM had vergaard. Dat belang was gelijk aan het belang van Frankrijk in het concern. Doel was onder meer om de toekomst van KLM en thuisbasis Schiphol te garanderen. De investering zorgde voor gefronste wenkbrauwen in Parijs.

Steun

Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM lopen er gesprekken met Parijs en Den Haag over verdere steun. Het huidige steunpakket is naar verwachting net aan genoeg om het een jaar uit te zingen. De luchtvaartcombinatie, die vrijdag de boeken opent, waarschuwde al voor verdere verliezen in de tweede jaarhelft van 2020.

Volgens Djebbari moet in de onderhandelingen goed gekeken worden naar de rol van de staten en de kapitaalbehoefte binnen de nieuwe strategie. Ook over voorwaarden voor de steun. "De steun van de Franse staat voor de luchtvaartmaatschappij zal niet afnemen, zelfs niet als het herstel van de luchtvaart slechts geleidelijk komt", zei Djebbari.

Zijn collega Bruno Le Maire beloofde eerder het voortbestaan van Air France te garanderen. Minister Hoekstra noemde het niet vanzelfsprekend dat de luchtvaartmaatschappij de crisis overleeft. Nederland deed er ook langer over om tot een akkoord te komen over een steunpakket van 3,4 miljard euro. De vraag die rest is hoeveel extra steun er nodig is en of Nederland daaraan zal meedoen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. ramp 2017 29 oktober 2020 10:11
    quote:

    Rowi62 schreef op 29 oktober 2020 10:02:

    Dit is de kern van het probleem. "laat je de economie kapot gaan en doe je drie stappen terug in welvaart" óf "laat je een kleine groep ongezonde mensen overlijden aan een nieuw virus"
    Gezien de normale eeuwen lange evolutie van het griep virus , is alles wat nu wordt gepropagandeerd vissen achter het net , het virus is al en stap verder deze winter en men zoek nog steeds naar oplossing voor een reeds verouderd virus , en de enige remedie is en gezonde weerstand van gezonde mensen, alle genetische en chemische manipulatie uit ons voedsel om te beginnen ... zal al een stap zijn , maar wat zie je , propaganda voor meer en meer Amerikaans gemanipuleerde soja.
  2. kuddedier 29 oktober 2020 10:45
    Volgens mij gaat dit nieuwsbericht over Air France KLM, dat onderliggend al niet structureel winstgevend was voor Corona. Of deze crisis bij Air france KLM nou door Corona veroorzaakt was of dat het een andere oorzaak had gehad, uiteindelijk zouden dit soort fundamentele wijzigingen onvermijdelijk zijn
  3. forum rang 4 Mijn Vriend 29 oktober 2020 11:00
    quote:

    ramp 2017 schreef op 29 oktober 2020 10:11:

    [...]

    Gezien de normale eeuwen lange evolutie van het griep virus , is alles wat nu wordt gepropagandeerd vissen achter het net , het virus is al en stap verder deze winter en men zoek nog steeds naar oplossing voor een reeds verouderd virus , en de enige remedie is en gezonde weerstand van gezonde mensen, alle genetische en chemische manipulatie uit ons voedsel om te beginnen ... zal al een stap zijn , maar wat zie je , propaganda voor meer en meer Amerikaans gemanipuleerde soja.
    Genetische manipulatie? En het huidige genetische experiment van Homo sapiens dan? Ook gezien evolutie.
  4. [verwijderd] 29 oktober 2020 11:47
    quote:

    Rowi62 schreef op 29 oktober 2020 10:02:

    Dit is de kern van het probleem. "laat je de economie kapot gaan en doe je drie stappen terug in welvaart" óf "laat je een kleine groep ongezonde mensen overlijden aan een nieuw virus"
    Dan maar een paar stappen terug in de welvaart, zonder enige vorm van aanpassing zou het helemaal geen kleine groep ongezonde mensen zijn, die hier aan overlijden.
    Wij kunnen de grote COVID zorgvraag niet aan als land en hoe los je dit dan op ?.
    Vol = vol in de ziekenhuizen en wat doe je dan met de nieuwe instroom patienten.
    Als je die volgens jou ongezonde groep laat overlijden dan moet je ze ook niet opnemen want dat past simpelweg gewoon niet.
    Inmiddels hadden wij als land prima tijdelijke noodziekenhuizen kunnen bouwen waardoor we de vraag beter aan zouden kunnen en dan kun je ook een minder strak lockdown beleid voeren.

5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,880 18 apr
0,000 0,00%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links