Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Azië blijft groeimotor Heineken

Azië blijft groeimotor Heineken

AMSTERDAM (AFN) - Heineken heeft de eerste helft van het jaar meer bier verkocht. Vooral in Azië wist de brouwer de verkopen op te voeren terwijl er ook in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa een grotere vraag naar Heineken-bieren was. Elders in Europa deed Heineken minder goede zaken.

Heineken verkocht met 116,1 miljoen hectoliter 3,1 procent meer bier in de maanden januari tot en met juni in vergelijking met een jaar eerder. Naast Heineken is de onderneming ook de producent van merken als Tiger, Sol, Amstel, Brand, Affligem, Desperados en Wieckse.

In Azië viel de totale volumegroei ruim 10 procent hoger uit. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa werd ruim 7 procent meer bier verkocht. In de rest van Europa was sprake van een volumekrimp van 1,5 procent, onder meer door minder gunstig weer in de regio. Met name de maand juni was zwak, zei Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer. Verder zorgde het WK voetbal vorig jaar in de vergelijkbare periode nog voor extra bierverkopen. Daarmee zijn volgens de Heineken-baas de prestaties goed te verklaren, en is er geen reden tot zorg.

Omzet

Al met al zette Heineken steeg de omzet in de meetperiode met 5,6 procent tot netto 11,5 miljard euro. De operationele winst kwam ten opzichte van een jaar geleden iets hoger uit op 1,8 miljard euro. Daar bleef onder de streep krap 1,1 miljard euro van over. Daarmee viel de nettowinst 1,2 procent lager uit, mede door hogere inkomstenbelastingen.

Verder stegen ook de kosten voor ruwe materialen en dan vooral van aluminium om blikjes van te maken. Ook was Heineken meer geld kwijt aan technologische aanpassingen in de bedrijfsvoering. Om de hogere kosten deels te compenseren werden prijzen verhoogd.

Alcoholvrij

Het merk Heineken bleef het wereldwijd goed doen, geholpen door het succes van de 0.0-variant die momenteel in 51 landen te verkrijgen is. Het totale volume Heineken steeg het voorbije halfjaar bijna 7 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2018. In Azië was de volumegroei van het merk Heineken overigens het minst sterk. Heineken verkocht in totaal 6,9 miljoen hectoliter alcoholvrij en alcoholarm bier, tegen 6,3 miljoen hectoliter een jaar eerder.

De brouwer houdt voor het hele jaar vast aan een groei op eigen kracht van de operationele winst van 4 tot 6 procent. Verder stelde het bedrijf het interim-dividend vast op 0,64 euro per aandeel.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Beursblik: Degroof Petercam verhoogt koersdoel Heineken
  2. 14 feb Heineken: Vietnam en Nigeria liggen dwars

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Heineken

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Heineken

92,460 24 apr
0,000 0,00%
Premium

Heineken: Vietnam en Nigeria liggen dwars

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links