Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nissan lijdt miljardenverlies en sluit autofabriek Barcelona

YOHOHAMA (AFN/RTR/BLOOMBERG) - Nissan Motor heeft over het afgelopen boekjaar een miljardenverlies geleden. Het Japanse autoconcern gaat zijn fabriek bij Barcelona sluiten als onderdeel van een groot reorganisatieplan, om kosten te besparen.

Het nettoverlies in het eind maart afgesloten gebroken boekjaar bedroeg 671 miljard yen, omgerekend bijna 5,7 miljard euro. Nissan had onder meer te maken met hoge herstructureringskosten, terwijl het bedrijf ook klappen kreeg van de coronacrisis door het stilleggen van fabrieken en een sterk gedaalde autoverkoop. De omzet zakte met bijna 15 procent tot omgerekend 84 miljard euro.

Nissan neemt nu een reeks maatregelen om de kosten fors terug te dringen, waaronder dus het sluiten van de fabriek in Spanje, met het verlies van circa 3000 arbeidsplaatsen tot gevolg. Het is de belangrijkste fabriek van Nissan in Europa, samen met een productievestiging in Groot-Brittannië. De Spaanse overheid vraagt Nissan om het plan voor sluiting van de fabriek te heroverwegen. Werknemers hebben daar al acties gevoerd uit vrees voor sluiting.

Nieuwe strategie

Nissan gaat ook een productielijn in Indonesië opdoeken en snijden in de uitgaven voor onderzoek en marketing. Daarnaast wil het bedrijf het aantal modellen verkleinen en de productiecapaciteit reduceren vanwege de zwakkere automarkt. Bronnen hebben ook gemeld dat Nissan plannen zou hebben om zijn dochtermerk Datsun te gaan schrappen.

De Frans-Japanse auto-alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors kwam woensdag met een nieuwe strategie. Daarbij gaan de bedrijven meer gebruik maken van onderlinge onderdelen en gezamenlijke inkoop om zo kosten te drukken. Ook komt er bijvoorbeeld meer geografische focus. Daarbij richt Renault zich vooral op Europa, Rusland, Zuid-Amerika en Noord-Afrika, gaat Nissan voor de markten in China, Noord-Amerika en Japan en houdt Mitsubishi met name de blik op Zuidoost-Azië.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Red_ 28 mei 2020 11:40
    overal reorganisaties, mensen eruit, omzet en winst naar beneden. bestedingen van bedrijven en consumenten lopen terug, maar beurs stand op niveau 2019 toen er nog een duidelijk stijgende trend was.
    Ik snap dat er veel vertrouwen is in al het verzonnen geld aan steunpakketten, maar het kan nooit lang goed gaan
  2. forum rang 4 Jopie1962 28 mei 2020 11:49
    Door al die steunpakketten is geld amper meer het papier waard waar het op wordt afgedrukt. Vandaar dat je met steeds meer papier aan moet komen om die prachtige aandelen te mogen kopen.

    Je kunt ook je cash lekker safe op de spaarrekening laten … wachtende op de knal omlaag, en intussen niks verdienen.
  3. [verwijderd] 28 mei 2020 12:27
    Steunpakket.... drog reden.

    ECB balans. (EUR MILJOEN).

    31 DEC 2019
    Totaal activa : 4.673.202 (gedaald ????)

    31 DEC 2018
    Totaal activa : 4.702.733

    31 DEC 2017
    Totaal active : 4.467.611

    31 dec 2016
    Totaal activa : 3.661.423

    In 2017 groeide activa door effecten te kopen met 65,2 miljard naar 414 miljard.

    En is vervolgens hierdoor de economie aan het groeien door opkopen van effecten en obligaties ????

    Overheden gillen, maar ik heb geen verruiming gezien van kasliquiditeit bij de burgers en bedrijven.
    Banken strooien niet met geld.

    Als de steunmaatregelen zijn gepleegt, waarom lopen wij nog steeds met 0% in de markt. Mensen maken geen gebruik van goedkoop geld, maar ze worden gestraft als je 100.000 euro op je spaarrekening hebt staan.

    Steunmaatregel.... ze worden geroepen, maar geen enkel malloot in Brussel vraagt naar tekst en toelichting over de balans versus groei / rente 0%.

  4. kenner66 28 mei 2020 13:12
    De Europese en Japanse auto fabrikanten hebben te lang gewacht met het omschakelen naar een electrice auto ze lopen nu mijlen ver achter op china merken en Tesla. Daar lopen ze nu die 15% verkoop mis en dat gaat ieder jaar meer worden ze geven nu vaak corona de schuld maar dit betreft jaar cijfers en die gaan langer terug dan maart. Er gaan gewoon een aantal merken verdwijnen of gaan samen in een alliantie en er zullen nieuwe merken verschijnen.
    Tesla Polstar MG enz...
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links