Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Enorme' groei voor Takeaway.com

'Enorme' groei voor Takeaway.com

AMSTERDAM (AFN) - Takeaway.com heeft afgelopen jaar fors meer bestellingen verwerkt, die ook zorgden voor een hogere omzet. Topman Jitse Groen van het bedrijf achter de etenbestelsite thuisbezorgd.nl sprak van een jaar waarin een ,,enorme groei" is gerealiseerd. Maar ook een jaar waarin het bedrijf stevig investeerde in marketing en productontwikkeling.

Takeaway zag de omzet op jaarbasis 49 procent hoger uitvallen op 166,5 miljoen euro. Vooral de hogere tarieven in Duitsland droegen bij aan de stijging. Het aantal orders steeg met 38 procent tot 68,3 miljoen.

De eigen bezorgservice van Takeaway, Scoober, handelde 1,4 procent van de bestellingen af. Dat was fors meer dan een jaar eerder. Takeaway benadrukt echter dat maaltijdbezorging in de ogen van het bedrijf geen winstgevende tak van sport kan zijn.

Verlies

Onder de streep resteerde uiteindelijk een verlies van ruim 42 miljoen euro. Daarmee was het tekort ruim een derde hoger dan een jaar eerder. De marketingkosten vielen met krap 117 miljoen euro 41 procent hoger uit dan in 2016. Voor 2018 worden ook weer rode cijfers voorzien.

In Nederland ging het aantal orders met 30 procent vooruit, waarbij de omzet 35 procent hoger uitviel. Daarmee was Nederland met een omzet van dik 74 miljoen euro de belangrijkste markt voor het bedrijf. In Duitsland werd 57 procent meer verdiend op een stijging van de bestellingen met 38 procent. De omzet kwam uit op bijna 58 miljoen euro. In de overige landen waar het actief is werd 75 procent omzetgroei gerealiseerd tot ruim 34 miljoen euro.

Op de middellange termijn mikt het bedrijf op een groei van het aantal bestellingen met een kwart per jaar. De omzetgroei moet daarbij jaarlijks sterker zijn dan de toename van het aantal bestellingen. Binnen twee tot drie jaar moet het aangepaste bedrijfsresultaat in Duitsland en van het bedrijf als geheel positief zijn. Dat is nu in Nederland al wel het geval.

Lees over dit aandeel ook

  1. 22 apr Beursblik: ING verhoogt koersdoel Just Eat Takeaway
  2. 17 apr Herhaling van zetten bij Just Eat Takeaway

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
JUST EAT TAKEAWAY

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Kaviaar 28 februari 2018 07:49
    Onder de streep resteerde uiteindelijk een verlies van ruim 42 miljoen euro. Daarmee was het tekort ruim een derde hoger dan een jaar eerder. De marketingkosten vielen met krap 117 miljoen euro 41 procent hoger uit dan in 2016. Voor 2018 worden ook weer rode cijfers voorzien.

    Binnen twee tot drie jaar moet het aangepaste bedrijfsresultaat in Duitsland en van het bedrijf als geheel positief zijn. (eerder was de voorspelling dat het in 2018 winstgevend zou worden!)
  2. forum rang 6 Rowi62 28 februari 2018 09:01
    quote:

    peter545 schreef op 28 februari 2018 08:41:

    De bedrijfsvoering lijkt verdacht veel op het AEX fonds Altice: Ze hebben alleen hun focus op het verhogen van de omzet. Straks zijn er zóveel schulden, dat ze bezittingen moéten (dus met veel verlies) verkopen. Ik ben blij geen aandeel van dit bedrijf in bezit te hebben.
    En KPNQUEST lijkt t op.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

JUST EAT TAKEAWAY

13,970 23 apr
+0,420 +3,10%
Premium

Herhaling van zetten bij Just Eat Takeaway

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links