Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'Verwacht recordverlies bijzaak bij Air France-KLM'

Gepubliceerd op 27 juli 2020 13:51 | Views: 6.618 | Onderwerpen: luchtvaart

Air France-KLM 17:38

4,06 -0,10 (-2,40%)

AMSTERDAM (AFN) - Als Air France-KLM vrijdag de boeken opent, zal er relatief weinig aandacht uitgaan naar het enorme verlies dat het luchtvaartconcern naar verwachting schrijft. Beleggers zijn vooral benieuwd naar de maatregelen die genomen worden om het tij te keren. Ook de verwachtingen van het concern kunnen op belangstelling rekenen.

Dat er een recordverlies komt, lijkt haast zeker. In de maanden april tot en met juni lag het vliegverkeer door coronamaatregelen immers goeddeels stil. Tegelijkertijd liepen de kosten voor bijvoorbeeld personeel wel gewoon door.

Sindsdien zijn de maatschappijen weer meer gaan vliegen. KLM liet bijvoorbeeld weten eind september weer op vrijwel evenveel bestemmingen te vliegen als voor het begin van de coronapandemie. Wel wordt er minder vaak en met kleinere toestellen gevlogen, waardoor de capaciteit nog lang niet volledig benut wordt. Dat levert nog steeds kostenposten op.

Leningen en garantstellingen

Door die hoge doorlopende kosten, dreigden luchtvaartmaatschappijen om te vallen. Air France en KLM maakten dan ook beide gebruik van een ondersteuning in de loonkosten. Daarnaast konden ze op steun rekenen van de Franse en Nederlandse overheid in de vorm van leningen en garantstellingen. Air France kreeg in totaal 7 miljard euro aan steun vanuit Parijs, KLM werd door Nederland geholpen met 3,4 miljard euro.

Desondanks bleef de nood hoog. Als ook alle klanten van wie de vlucht geannuleerd werd in een klap terugbetaald zou moeten worden, zouden luchtvaartmaatschappijen failliet gaan, betoogden ze eerder al. KLM kreeg in Nederland de mogelijkheid om alleen vouchers aan te bieden, maar dat werd onder druk van de Europese Commissie weer teruggedraaid.

Reorganisatie

De beide luchtvaartmaatschappijen staan dan ook voor een grote reorganisatie ondanks de miljardensteun die ze ontvingen. Air France liet deze maand al weten 7600 banen te moeten schrappen en ook bij KLM en Transavia staan duizenden banen op de tocht. Hoeveel banen er daar verdwijnen is echter nog niet bekendgemaakt.

KLM had al wel een vrijwillige vertrekregeling waarvoor 2400 mensen zich aanmeldden. Ook bij Transavia is er zo'n regeling opgetuigd. De deadline voor de aanmelding daarvan is eind deze week.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 67% zegt verkopen 21 stemmen

Gerelateerd

luchtvaart

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Air France-KLM

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
11 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Go Go Go ! 27 juli 2020 14:30
    Weinig aandacht zal uitgaan naar het enorme verlies, maar beleggers zijn meer benieuwd naar de maatregelen die genomen worden om het tij te keren. Dus verwacht recordverlies een bijzaak ?

    Alsof men zich als belegger zich er al bij heeft neergelegd, dat bij (en uitgaande van) een normaal “going concern” het al jaren gaat duren voordat men is bijgekomen van deze klap. Daarbij komt dat leningen die zijn aangegaan moeten worden terugbetaald. Het tij keren ? De volgende beperkingen liggen al weer op de loer. Het idee dat passagiers na terugkomst uit sommige landen in quarantaine zouden moeten zal ongetwijfeld mensen er van weerhouden om te gaan vliegen.

    Deze sector is voor vele jaren verziekt. Het recordverlies is geen bijzaak, maar een mega drama.
  2. forum rang 5 Mijn Vriend 27 juli 2020 14:47
    Je kunt gerust stellen dat de passagiersluchtvaartmaatschappijen hebben meegeholpen met de verspreiding v h virus. En nu zou je denken dat ze hun business model een beetje daarom aanpassen, maar nog steeds zijn vaak directe vluchten duurder voor de passagier dan langere vluchten met een corona-tussenstop.
  3. Knife Catcher 27 juli 2020 14:48
    Ik mis "eigen vermogen"; het lijkt me dat veel daarom draait. De overheid kan er wel EV in pompen, maar dat gaat ten nadele van andere aandeelhouders.
    In een eerdere grove schatting van mij gaf ik al aan dat de huidige aandeelhouders buiten Franse en Nederlandse overheid een procent of 7 overhouden in het bedrijf.

    Dat in acht nemende is de huidige koers nog een feest om uit te stappen

    Strafbankje en eliminatie uit AMX liggen op de loer bij het niet realiseren van een positief EV binnen - ik dacht - drie maand
    beware!
  4. Ben Veulkaap 27 juli 2020 15:27
    KLM bestaat ruim 100 jaar en is al die tijd onze vaderlandse trots geweest.
    Hoe is het dan mogelijk dat er in ruim een eeuw niet een grammetje vet op de botten zat van onze grootste luchtvaartmaatschappij?
    We leven waarschijnlijk in een tijd van te veel geld op de verkeerde plaats.
    Als een ordinaire taximaatschappij als Uber 3 miljard in een kwartaal verliest, valt dat mee en wordt het als een aanloopverlies bestempeld.
    Welk redelijk denkend mens begrijpt hier nog iets van?
  5. forum rang 4 Pieter Vandewalle 27 juli 2020 22:07
    En het ergste moet nog komen. Hier in België zijn er weer zware beperkingen opgelegd voor de komende vier weken (minstens). Denk je dat de mensen zo graag op een vliegtuig willen nog? Op citytrip gaan, betekent in veel steden in Europa, rondlopen met een lap op je mond, zowel binnen àls buiten. Het werkt alleszins vrij beperkend naar winkel- en horeca ervaring toe en veel zal dit wellicht niet bijdragen aan een verminderd aantal positieven. Daarenboven, rode en oranje zones komen er elke dag bij, met als gevolg dat je twee weken quarantaine aan je been hebt.

    We zullen nog veel triljoenen (dat is toch de grootteorde tegenwoordig?) nodig hebben om gans de boel recht te houden. Gelukkig kun je geld printen zonder al te veel nadelen, in tegendeel: je aandelen en zelfs je gouden trouwring stijgen elke dag in waarde.
11 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by VWD Group Crypto data by Crypto Compare