Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Eigenaar blokkeerschip Suez: mogelijk zaterdagavond oplossing

Eigenaar blokkeerschip Suez: mogelijk zaterdagavond oplossing

TOKIO (ANP/AFP) - De eigenaar van de Ever Given, het vastgelopen containerschip dat al dagenlang het Suezkanaal blokkeert, heeft goede hoop dat het 220.000 ton wegende vaartuig zaterdagavond kan worden losgetrokken. Dat zei Yukito Higaki, president van het schipleasebedrijf Shoei Kisen Kaisha in een persconferentie voor Japanse media.

Higaki legde uit dat grond onder het schip vandaan wordt gehaald met behulp van baggermaterieel, een klus waar het Nederlandse Smit Salvage bij helpt. Eenmaal losgetrokken, zou de 400 meter lange Ever Given weer als vanouds moeten functioneren. "Het schip maakt geen water. Er zijn ook geen problemen met het roer en de scheepsschroeven."

Topman Peter Berdowski van Boskalis, het moederbedrijf van Smit Salvage, toonde zich ook al optimistischer over de vorderingen met het vlot trekken van het containerschip. Hij zei vrijdag in actualiteitenprogramma Nieuwsuur dat de Ever Given, als alles meezit, na het weekend vrij kan komen.

Wereldhandel geraakt

Het schip liep dinsdag vast en ligt zodanig dwars dat het kanaal in Egypte wordt geblokkeerd voor andere schepen. Dit raakt wereldwijde transportstromen hard, omdat er normaal altijd veel schepen varen voor goederenvervoer tussen Europa en Azië. Het kanaal is goed voor ongeveer 12 procent van de wereldhandel. Elke dag wordt voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door het kanaal vervoerd. De Verenigde Staten hebben onlangs ook hulp aangeboden om de opstopping van vrachtschepen te verhelpen.

Boskalis meldt dat er zondagmiddag grotere sleepboten arriveren bij de Ever Given. Die hebben extra trekvermogen om het schip weer los te krijgen, legt een woordvoerder uit. Het schip zit vast doordat de bodem aan de zijkanten van het kanaal minder diep is dan in de middelste vaargeul.

Grote zeeslepers

"Er worden doorlopend pogingen gedaan om aan het schip te trekken", aldus een woordvoerder van Boskalis. "Als nu al voldoende is gebaggerd voor het huidige trekvermogen, zou dat natuurlijk mooi zijn. Maar de grote zeeslepers komen morgen vroeg in de middag aan. Daar ga je een stap verder mee, dan heb je aanzienlijk meer trekkracht. Het zou op zijn vroegst morgenavond zijn dat daar iets mee gebeurt, maar mogelijk wordt het maandag."

Gelijktijdig met de trek- en baggerwerkzaamheden kijkt Boskalis-dochter Smit Salvage ook naar de mogelijkheden om het containerschip lichter te maken. Er is al veel ballastwater geloosd dat het schip normaal gesproken stabiliteit moet geven. Ook mikt het bedrijf op het wegpompen van brandstof uit het schip en het weghalen van lading.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. pim f 27 maart 2021 13:01
    Wat een flauwekulverhaal - 1. op zondag komen pas de twee onmisbare sleepboten met zeer hoge trekkracht bij het schip aan. 2. inmiddels maakt het schip wel water bij de voorsteven, dus als je berichten plaatst doen dan aub beter je best, stagiaire, en niet blind elke persburo napapegaaien
  2. WAMozart 27 maart 2021 15:36
    quote:

    pim f schreef op 27 maart 2021 13:01:

    Wat een flauwekulverhaal - 1. op zondag komen pas de twee onmisbare sleepboten met zeer hoge trekkracht bij het schip aan. 2. inmiddels maakt het schip wel water bij de voorsteven, dus als je berichten plaatst doen dan aub beter je best, stagiaire, en niet blind elke persburo napapegaaien
    Wat een denigrerende reactie, Pim F. Vent uw onlustgevoelens aub ergens anders uit. Uw tijdlijn is niet correct en u vermeldt geen bron.
    Het geeft geen pas om de plaatser van dit bericht zo te kleineren.
    Laat ik het maar doen: dank u wel voor dit bericht, IEX-er.

  3. pim f 27 maart 2021 23:31
    quote:

    WAMozart schreef op 27 maart 2021 15:36:

    [...]
    Wat een denigrerende reactie, Pim F. Vent uw onlustgevoelens aub ergens anders uit.
    Het is een reactie op eerder geklungel: www.eurobench.com/Beursnieuws/ANP-240...

    Ik wil IEX inspireren om het economische nieuws wat scherper te brengen ipv zielloos stukjes van persburo's te volgen en zonder nadenken hier als nieuws neer te leggen.
  4. pim f 27 maart 2021 23:49
    quote:

    ff_relativeren schreef op 27 maart 2021 23:41:

    Berdowski meent dat er begin van de komende week resultaat zal zijn in het Suez kanaal :
    edition.cnn.com/2021/03/27/africa/sue... .
    Morgen zijn de twee grote slepers beschikbaar die elk 200 ton bollard pull meebrengen, de achtersteven lijkt los te zijn gebaggerd van de bodem, waardoor de schroef en het roer werken, bij hoog tij en voldoende trekkracht maakt Boskalis een goede kans.

    Maar pas op: door te hard trekken kun je de situatie van ingewikkeld naar vrijwel onoplosbaar maken als er ernstige scheuring gaat optreden of (worst case scenario) het schip door wegpompen van ballast instabiel (topzwaar) is geworden en gaat kantelen.

    Fascinerende Hollands Glorie, waarbij details al het verschil maken (ook in de nieuwsvoorziening)
  5. forum rang 7 ff_relativeren 28 maart 2021 00:02
    quote:

    pim f schreef op 27 maart 2021 23:49:

    [...]
    Morgen zijn de twee grote slepers beschikbaar die elk 200 ton bollard pull meebrengen, de achtersteven lijkt los te zijn gebaggerd van de bodem, waardoor de schroef en het roer werken, bij hoog tij en voldoende trekkracht maakt Boskalis een goede kans.

    Maar pas op: door te hard trekken kun je de situatie van ingewikkeld naar vrijwel onoplosbaar maken als er ernstige scheuring gaat optreden of (worst case scenario) het schip door wegpompen van ballast instabiel (topzwaar) is geworden en gaat kantelen.

    Fascinerende Hollands Glorie, waarbij details al het verschil maken (ook in de nieuwsvoorziening)
    Mee eens
  6. De Buurman 28 maart 2021 12:32
    quote:

    pim f schreef op 27 maart 2021 23:31:

    [...]

    Het is een reactie op eerder geklungel: www.eurobench.com/Beursnieuws/ANP-240...

    Ik wil IEX inspireren om het economische nieuws wat scherper te brengen ipv zielloos stukjes van persburo's te volgen en zonder nadenken hier als nieuws neer te leggen.

    De nieuwsartikelen op IEX worden gekopieerd en geplakt van de grote nieuwsoutlets (ANP/AFN). Als je meer duiding en diepgang wil kan je beter een abonnement op het FD of Bloomberg nemen.
  7. pim f 28 maart 2021 15:54
    quote:

    De Buurman schreef op 28 maart 2021 12:32:

    [...]

    De nieuwsartikelen op IEX worden gekopieerd en geplakt van de grote nieuwsoutlets (ANP/AFN). Als je meer duiding en diepgang wil kan je beter een abonnement op het FD of Bloomberg nemen.
    Dank je, heb ik ook al. Je kan uiteraard niet op een correcte nieuwsvoorziening door IEX rekenen, ik ergerde me daaraan, maar na een nachtje slapen heb ik me er bij neergelegd en kijk er ook verder niet echt meer naar. Het verdienmodel (zonder premium) laat ook niet toe dat er voor freeriders zoals ik een hele redactie wordt opgetuigd, ik heb nu ook wel spijt van mijn reactie en biedt mijn verontschuldigingen aan.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links