Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

VW benoemt Matthias Müller tot nieuwe topman

VW benoemt Matthias Müller tot nieuwe topman

WOLFSBURG (AFN) - Het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) heeft Matthias Müller benoemd tot nieuwe bestuursvoorzitter. Hij was eerder topman van dochtermerk Porsche.

De 62-jarige Müller neemt de leiding van het grootste autoconcern van Europa over van de opgestapte Martin Winterkorn. Die moest woensdag het veld ruimen vanwege het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's. Volgens Volkswagen gaat het daarbij wereldwijd om 11 miljoen auto's.

In de Duitse media werd al gespeculeerd dat Müller tot opvolger van Winterkorn zou worden benoemd. Müller liet weten dat hij er alles aan zal doen om het vertrouwen in Volkswagen te herstellen. Hij is van mening dat het concern sterker uit deze crisis kan komen dankzij zijn sterke merken en zeer capabele en gemotiveerde werknemers. De veiligheid van de auto's en klanten was nooit in gevaar door de fraude met de uitstootnormen, aldus de kersverse bestuursvoorzitter.

Fundamentele verandering

Müller werd benoemd op een zeven uur durende zitting van de raad van commissarissen van Volkswagen. Volgens commissaris Bernd Osterloh van Volkswagen is een ,,fundamentele verandering'' van de cultuur bij het concern nodig. Osterloh noemde Müller een teamspeler. ,,Dat is wat Volkswagen nu nodig heeft'', aldus de toezichthouder.

Waarnemend president-commissaris van Volkswagen, Berthold Huber, verklaarde dat Müller met ,,al zijn krachten'' zijn nieuwe functie zal gaan uitoefenen. Hij heeft volgens Huber sterke strategische, zakelijke en sociale kwaliteiten. ,,Wij waarderen zijn kritische en constructieve aanpak'', zei de interim-voorzitter van de raad van toezicht.

Nieuwe marktdivisie

De autobouwer maakte verder bekend dat de topman van de activiteiten in de Verenigde Staten, Michael Horn, zijn functie behoudt. De activiteiten in Noord-Amerika worden samengevoegd in een nieuwe marktdivisie. Die tak zal geleid gaan worden door Winfried Vahland. Hij gaf eerder leiding aan dochtermerk Skoda. Daarnaast treedt verkoopdirecteur Christian Klingler af uit het bestuur, al heeft dat niet te maken met de recente problemen, aldus het bedrijf.

Tevens werd gemeld dat financieel directeur Hans Dieter Pötsch zoals gepland de nieuwe president-commissaris zal worden. Nu wordt die functie nog tijdelijk waargenomen door Huber. Pötsch wordt dan de definitieve opvolger van de eerder dit jaar vertrokken Ferdinand Piëch.

Lees over dit aandeel ook

  1. 21 mrt ACEA: Europese autoverkoop verder omhoog
  2. 19 mrt Betere tijden in het verschiet voor Volkswagen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Volkswagen AG Vz

Gerelateerd

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 september 2015 21:42
    Het is trouwens wachten op de ontboezemingen van andere fabrikanten.

    Diverse modellen zouden vele malen meer uitstoot produceren op de weg dan onder testomstandigheden, zo is al uit verschillende berichtgevingen op te maken.

    Audi A8 20x zoveel
    BMW X3 10x zoveel
    Opel Zafira tourer 10x zoveel
    Citroen C4 Picasso 5x zoveel
    enz.

    Volkswagen is slechts het topje van de ijsberg ...
  2. [verwijderd] 26 september 2015 08:58
    Dit probleem los je toch niet op met een nieuwe topman. De miljarden die dit schandaal gaat kosten moet je ergens vandaan halen. Als daarbij ook je verkopen terug gaan lopen, ziet het er wel heel slecht uit voor VW. Een prijsverhoging is natuurlijk helemaal uitgesloten. In Japan wordt er stiekem gelachen.
  3. [verwijderd] 26 september 2015 11:07
    Heb nu turbo longs aangeschaft maar ben niet overtuigd nog. Shortposities zullen verder worden opgebouwd vrees ik en zo de boel verder naar beneden duwen. Aan de andere kant is het volkswagen heel veel aangelegen de bestaande aandeelhouders niet verder het schip in te laten zinken en zal de koers ondersteunt gaan worden door hun grote netwerk. Wat denken jullie? Eerst nog een klap naar de 80 of een herstel naar de 130?
  4. [verwijderd] 26 september 2015 13:44
    En hoe zit het bij de benzine motor, is die mooi schoon?

    www.refdag.nl/achtergrond/natuur-tech...

    Als alle deskundigen hun kennis met ons zouden delen en de media zouden het ongecensureerd kenbaar maken.... oei, oei, oei.

    Maar zoals met zoveel zaken, zullen ook hier wel weer allerlei (politieke, financiële etc.) krachten gaan bepalen welke nep-realiteit aan ons wordt voorgeschoteld maar waarin wij wel weer tevreden zullen geloven.
  5. opoopo 26 september 2015 14:10
    @MichaelDouglas: ik denk eerst nog wel een stuk'je' verder naar beneden. De (ws) boete van alleen de VS ligt al hoger dan het verlies in beurwaarde. VW betaalt ws geen presidentskandidaten dus de VS zullen wel flink uitpakken en hun eigen fabrikanten helpen. Dan heb je nog andere overheden, ook nooit vies van goedkoop scoren. En dan de private partijen met louche advocaten. En dan nog verkoop en imagoschade. Zie niet hoe VW snel weer omhoog gaat.
  6. [verwijderd] 26 september 2015 14:45
    quote:

    opoopo schreef op 26 september 2015 14:10:

    @MichaelDouglas: ik denk eerst nog wel een stuk'je' verder naar beneden. De (ws) boete van alleen de VS ligt al hoger dan het verlies in beurwaarde. VW betaalt ws geen presidentskandidaten dus de VS zullen wel flink uitpakken en hun eigen fabrikanten helpen. Dan heb je nog andere overheden, ook nooit vies van goedkoop scoren. En dan de private partijen met louche advocaten. En dan nog verkoop en imagoschade. Zie niet hoe VW snel weer omhoog gaat.
    Denk dat ik maandagmorgen een turbo short aanschaf met een iets hogere hefboom. Op die manier dekken ze elkaar af waarna de richting duidelijk zal worden. Zal wel heftig dagje worden
  7. [verwijderd] 26 september 2015 16:31
    Bij de banken was het Leeman die moest bloeden, bij automtotive wordt het VW die Het Voorbeeld gaat worden.

    Elk land, elk werelddeel zal zijn claim indienen, verkoop stops in werelddelen en andere landen, het merk VW zal verdwijnen.

    De restanten worden opgeslokt door andere merken, geruisloos infitten zoals met elke overname.

    Niets is onmogelijk in deze huidige wereld, imago en milieu zijn hot.

    Maar zoiets kan toch bij elke AEX-notering voorkomen? zeker wel!
    Unilever, Philips, Shell, DSM of een Akzo kan dit ook zomaar overkomen, ze moeten erop anticiperen....
  8. opoopo 26 september 2015 21:30
    @MichaelDouglas: verwacht ook een heftige dag. En ook dat VW er uiteindelijk wel bovenop komt. Het is in bijna (uitgezonderd de VS ms) niemands belang dat VW failliet gaat. We weten ook dat mr market weer lekker gaat overdrijven dus uiteindelijk wordt VW weer koopwaardig. Maar of dat komende week al is? Ik denk van niet, maar ja, n=1. Zie het zelf nog even als een vallend mes.
    We'll see.
  9. [verwijderd] 26 september 2015 22:26
    quote:

    MichaelDouglas schreef op 26 september 2015 11:07:

    Heb nu turbo longs aangeschaft maar ben niet overtuigd nog. Shortposities zullen verder worden opgebouwd vrees ik en zo de boel verder naar beneden duwen. Aan de andere kant is het volkswagen heel veel aangelegen de bestaande aandeelhouders niet verder het schip in te laten zinken en zal de koers ondersteunt gaan worden door hun grote netwerk. Wat denken jullie? Eerst nog een klap naar de 80 of een herstel naar de 130?
    Het kan nog wel verder omlaag, er is nog teveel onzekerheid. Dat de VS een hoop geld gaat kosten is duidelijk, maar wat de rest van de wereld met Volkswagen wil gaan doen nog niet. Dit is niet het soort schandaal dat snel overwaait, dit wordt een langdurig juridisch steekspel en het aandeel Volkswagen zal waarschijnlijk nog lang klein gehouden worden. Kijk maar hoe het met SBM gaat sinds de omkopingsverhalen of hoe het met BP gaat sinds de olieramp. Volkswagen heeft flink wat centen in kas, dus uiteindelijk zal het wel weer goedkomen, maar er is geen haast bij geboden om nu in Volkswagen te gaan.
  10. [verwijderd] 27 september 2015 14:09
    Wie gelooft er nou nog dat alleen VW gesjoemeld heeft?

    Andere merken zijn technisch geen millimeter verder dan VW, daarom kan het niet anders zo zijn dan dat andere merken idem dito linksom danwel rechtsom hebben gerommeld.

    Echter als dit bij het grote publiek bekend zou worden, dan is de chaos compleet. Wat zou er van onze restjes vertrouwen in politiek, keur-instituties, bedrijfsleven etc. overblijven?

    Nee, de waarheid gaat niet boven tafel komen. De spin-doctoren maken weer overuren momenteel. Het media-circus voert de gebruikelijke, gestroomlijnde voorstelling op.
    Wij gaan er met ons allen weer gewoon instinken. We merken de tegenstrijdigheden niet op. We steggelen wat met elkaar en gaan uiteindelijk weer over tot de orde van de dag.

    Het gerommel, gemanipuleer en machtsmisbruik boven onze hoofden, het zal allemaal gewoon door blijven gaan.
  11. [verwijderd] 27 september 2015 14:19
    quote:

    optima schreef op 27 september 2015 14:09:

    Wie gelooft er nou nog dat alleen VW gesjoemeld heeft?

    Andere merken zijn technisch geen millimeter verder dan VW, daarom kan het niet anders zo zijn dan dat andere merken idem dito linksom danwel rechtsom hebben gerommeld.

    Echter als dit bij het grote publiek bekend zou worden, dan is de chaos compleet. Wat zou er van onze restjes vertrouwen in politiek, keur-instituties, bedrijfsleven etc. overblijven?

    Nee, de waarheid gaat niet boven tafel komen. De spin-doctoren maken weer overuren momenteel. Het media-circus voert de gebruikelijke, gestroomlijnde voorstelling op.
    Wij gaan er met ons allen weer gewoon instinken. We merken de tegenstrijdigheden niet op. We steggelen wat met elkaar en gaan uiteindelijk weer over tot de orde van de dag.

    Het gerommel, gemanipuleer en machtsmisbruik boven onze hoofden, het zal allemaal gewoon door blijven gaan.
    Iedereen rommelt wat ja, dat klopt. Dat blijkt ook wel uit praktijktesten. Alleen Volkswagen heeft het nog bonter gemaakt dan de rest, en de afwijkingen zijn bij Volkswagen dan ook nog veel groter.
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Volkswagen AG Vz

120,100 24 apr
-1,250 -1,03%
Premium

Betere tijden in het verschiet voor Volkswagen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links