Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'Frankrijk en Nederland verschillen niet veel in AF-KLM-steun'

Gepubliceerd op 24 november 2020 09:23 | Views: 4.117 | Onderwerpen: Frankrijk, luchtvaart, Nederland

Air France-KLM 14:31

4,52 -0,19 (-3,94%)

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Er is niet wezenlijk veel verschil tussen de steun die de Franse staat en de Nederlandse staat geven aan luchtvaartconcern Air France-KLM. Dat zegt KLM-baas Pieter Elbers in een interview met Bloomberg TV. Hij rept van welkome hulp en sluit niet uit dat extra steun op termijn noodzakelijk is. Elbers wilde geen antwoord geven op de vraag wanneer de extra steun dan nodig is.

Air France-KLM weet zich verzekerd van 10,4 miljard euro aan leningen en staatsgaranties. 3,4 miljard daarvan komt vanuit Den Haag en is bestemd voor KLM. Zo'n 7 miljard euro komt vanuit de Franse overheid. De Nederlandse regering zou echter veel strengere eisen stellen aan de steungelden dan de Franse staat, die beloofde het concern hoe dan ook in de lucht te houden.

Volgens Elbers hebben de steunpakketten ervoor gezorgd dat Air France-KLM weer enige vaste grond onder de voeten heeft. Hij benadrukt dat het van buitenaf lijkt dat de steun door Parijs en Den Haag er anders uitziet, maar dat de inhoud niet wezenlijk verschilt. De verschillen zijn volgens Elbers vooral het gevolg van uiteenlopende wetgeving en van parlementaire processen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 64% zegt verkopen 11 stemmen

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 geobeo 24 november 2020 09:43
    quote:

    schreef:

    Volgens Elbers hebben de steunpakketten ervoor gezorgd dat Air France-KLM weer enige vaste grond onder de voeten heeft.


    Mooie woorden om te zeggen: dankzij de illegale staatssteun is AF-KLM niet failliet gegaan eerder dit jaar.

    Bedankt belastingbetaler. Burgers de lasten, en KLM aandeelhouders en directeuren de baten.

    Communisme, maar dan zonder dat er nog iets terug vloeit naar de staat.
  2. TAR271 24 november 2020 12:51
    De easy jets en Ryan airs zijn alleen sterker uit de crisis zonder staatsteun gekomen. KLM bestuur heeft nagelaten de heleboel te saneren, met het gevolg dat KLM bij de eerst volgende crisis weer door het ijs zakt. Niet te geloven dat mensen aandelen in deze club van vetgemeste potentaten kopen.
  3. Pavlov44 24 november 2020 13:15
    Vind het zelf wel interessant wat nou de ratio achter dit soort koersstijgingen is. De markt verwacht kennelijk gouden tijden voor de luchtvaart. Dan nog is er al 10 miljard schuld bijgekomen en daar komt komend voorjaar nog zeker 5 of 6 miljard bij, want dan is er een acuut tekort aan cash. Boekhoudkundig eigen vermogen is zwaar negatief. Kostenbesparingen zijn en zullen nauwelijks van de grond komen want het is een staatsbedrijf. Kennelijk gaat de markt ervanuit dat de steungelden niet van invloed gaan zijn op de winstgevendheid, gewoon schuld die 0% rente gaat kosten ofzo of dat er op een gegeven moment een schuldsanering komt waarbij de garantstelling van de overheid een gift aan de banken wordt.

    Toch blijft bovenstaande allemaal ongelooflijk. Ik denk dat er maar 1 echte verklaring is: de Fransen hebben deze week geroepen dat AF-KLM nooit failliet zal worden laten gaan. Oftewel een volledige onvoorwaardelijke staatsgarantie op dit aandeel. Risico voor de aandeelhouders op faillissement is 0. Enorme koersstijgingen zoals dezer dagen is dus kennelijk de verwezenlijking wat een volledige onvoorwaardelijke 'too big to fail' garantie met aandelen doet. Het maakt alle bedrijfseconomische fundamenten irrelevant.
  4. oilexpert 24 november 2020 23:30
    Een paar mensen aan het werk houden... het zijn er minimaal 120.000. Klm plus toeleverende industrie. Best een reden om een bedrijf te steunen. Het is een lening. Die kan wel terubetaald worden. Zal wel heel wat jaren duren. Wel vreemd dat de overheid euribor plus 6% op de lening terugeist.
    Anderzijds zullen easy jet en ryan air winstgevender zijn. Komt voornamelijk door de arbeidsvoorwaarden. Wil Klm/airfrance overleven, en dat willen ze, zullen ze verdere reorganisaties moeten doorvoeren. Dat hebben ze ook aangekondigd Klm wordt 25% kleiner en de piloot die nu in dienst treedt zit in een veel lagere schaal. Circa 50.000.
    Bij ryanair gewoon een nul-uren contract. In indie leiden ze nu piloten op om hier te werken. Het voorland van wat we gezien hebben in dr scheepvaart.

    De stijging van de koers lijkt inderdaad te vroeg. En de gifbeker is voor klm nog niet leeg. En nog erger...wat is er bezuinigd door AirFrance? De bonden daar roepen dat ze niet kunnen inleveren omdat.....omdat Fransen nu eenmaal staken stiekum wel waarderen. Dat het hun land schade berokkent wuiven ze weg.
    Ik vrees dat de pers steeds voller komt te staan met berichten over stammenstrijd en nationalisatie.

    Slecht voor dit hoogwaardige bedrijf, slecht voor de koers.

    Ben bang dat de kerosineprijzen weer op oud hoog niveau staan wanneer er weer flink gevlogen gaat worden.

    Oilexpert.nl




10 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare