Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Just Eat Takeaway wijzigt pro-formawinstcijfers 2018 en 2019

Gepubliceerd op 24 augustus 2020 08:51 | Views: 5.255

JUST EAT TAKEAWAY 16:27

103,05 -0,95 (-0,91%)

AMSTERDAM (AFN) - Maaltijdbestelbedrijf Just Eat Takeaway (JET) heeft zijn historische pro-formawinstcijfers over 2018 en 2019 aangepast. Volgens het bedrijf waren onbedoeld bepaalde posten weggelaten.

Om de resultaten van het fusiebedrijf beter te kunnen vergelijken meldde JET pro-formaresultaten, waar dus fouten zijn ingeslopen. Het gaat dan om "niet-geldelijke posten", zoals de afschrijving van immateriële activa, de bijzondere waardevermindering van de Australische activiteiten en het aandeel in de resultaten van de Mexicaanse joint venture van JET, die buiten beschouwing werden gelaten.

De pro-formawinst over boekjaar 2018 bedraagt volgens de aangepaste cijfers nu 73 miljoen euro, waar eerder een verlies van 112 miljoen euro werd gemeld. Voor de eerste helft van 2019 gaat het om een tekort van 41 miljoen euro, tegen een eerder gemelde min van 27 miljoen euro. Boekjaar 2019 werd volgens de herziene resultaten afgesloten met een verlies van 302 miljoen euro, waar eerder een tekort van 96 miljoen euro werd gemeld.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
JUST EAT TAKEAWAY 65% zegt verkopen 20 stemmen

Gerelateerd

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 R0ME0 24 augustus 2020 10:19
    'slim' om eerst veel slechter te camoufleren om dit nu als oud nieuws naar buiten te brengen.

    Heel slecht natuurlijk en als dit al allemaal kan terwijl alles toch goed gecontroleerd zou moeten zijn wat kan er dan allemaal nog meer in de boeken van zo een toko.

    Maar koers gaat natuurlijk omhoog, zal binnenkort wel weer een koersdoel verhoging krijgen omdat het kan.
  2. Geminileo 24 augustus 2020 11:22
    Het betreft alleen de pro-forma / like for like cijfers, dus weinig impact. Zie ook persbericht:

    The Company reported a set of pro-forma historical numbers for the sake of comparability following the Just Eat acquisition. In compiling the pro-forma numbers, certain items were unintentionally omitted, leading to incorrect disclosure of net profit for those periods. The correct historical pro-forma net profit figures for these periods are: €73 million for FY 2018, -€41 million for H1 2019 and -€302 million for FY 2019. For the avoidance of doubt, the
    half year 2020 actuals remain unchanged. The corrected numbers relate to non-cash items, such as intangible asset amortisation, the impairment of the Australian business and the share of the results of our Mexican joint venture.
  3. Long Term 24 augustus 2020 13:57
    quote:

    TVtook schreef op 24 augustus 2020 11:04:


    Alles lijkt te mogen vandaag. Wie wist hiervan? Wie is de accountant, moeten aandeelhouders opnieuw de cijfers goedkeuren en decharge management intrekken?
    Wat zegt de VEB?
    Dit kan toch niet zomaar. Of is het simpelweg om de ruilverhouding tijdens de fusie te beïnvloeden?



    Volgens mij worden de halfjaarcijfers niet gecontroleerd door een accountant maar alleen de volledige jaarcijfers
  4. Vandergeld 24 augustus 2020 14:26
    Het gaat hier om pro-forma cijfers, niet over de jaarcijfers over 2018 en 2019 zoals gecontroleerd door de externe accountant. De aandeelhouders geven geen goedkeuring over pro-forma cijfers, alleen over de werkelijk gerapporteerde cijfers over de periode.

    Pro-forma cijfers worden gepresenteerd door management om inzicht te geven in hoe de cijfers eruit zouden zien als Just Eat was geacquireerd vanaf de start van het eerste gepresenteerde jaar. Het is natuurlijk zeer slordig, maar het zijn allemaal non-cash items (zoals afschrijvingslasten) die ook geen tax impact hebben.
  5. forum rang 6 drooglegging 24 augustus 2020 17:07
    Honderd duizend miljoen miljard euro is de website waard, ik twijfel er niet aan, de markt heeft altijd gelijk.

    Mijn lokale Chinees(cultureel erfgoed) is niet meer, de laatste weken nog louter op dinsdag open geweest, de afbouw ging sneller dan gepland., geen nasi of bami +halve kip meer, geen mini loempias of Chinese groentesoep meer.

    Thuisbezorgd had de complete website van het restaurant nagebouwd, zelfde lay out, het meeste zo copy paste.
    Bovenaan in Google als je de naam van het Chinese restaurant intikte(adv), het zag eruit als de website van het restaurant zelf, maar die stond natuurlijk wat regels lager.

    Twee jaar terug kreeg ik bij een bestelling een half A4-tje met het verzoek om rechtstreeks direct bij hun eigen website te boeken(gratis blikje fris en wat mini loempias)
    Op 18 euro scheelde dat een paar euro afdracht aan de website Thuisbezorgd werd mij verteld, natuurlijk voldoe ik daaraan, er was namelijk geen meerwaarde gecreerd door tussenkomst van de externe website.

    Uiteindelijk was dit ondanks alle andere misere de reden dat het restaurant na vele jaren moest stoppen, er moest tot meer dan 1000 euro per maand overgeboekt worden naar de website.

    Is dit nou echt wat we willen? bovenstaande voorval 10.000 x in Nederland, de consument moet toch ook een beetje nadenken hoe het een en ander in elkaar zit....
  6. forum rang 6 R0ME0 24 augustus 2020 17:36
    quote:

    drooglegging schreef op 24 augustus 2020 17:07:


    Honderd duizend miljoen miljard euro is de website waard, ik twijfel er niet aan, de markt heeft altijd gelijk.

    Mijn lokale Chinees(cultureel erfgoed) is niet meer, de laatste weken nog louter op dinsdag open geweest, de afbouw ging sneller dan gepland., geen nasi of bami +halve kip meer, geen mini loempias of Chinese groentesoep meer.

    Thuisbezorgd had de complete website van het restaurant nagebouwd, zelfde lay out, het meeste zo copy paste.
    Bovenaan in Google als je de naam van het Chinese restaurant intikte(adv), het zag eruit als de website van het restaurant zelf, maar die stond natuurlijk wat regels lager.

    Twee jaar terug kreeg ik bij een bestelling een half A4-tje met het verzoek om rechtstreeks direct bij hun eigen website te boeken(gratis blikje fris en wat mini loempias)
    Op 18 euro scheelde dat een paar euro afdracht aan de website Thuisbezorgd werd mij verteld, natuurlijk voldoe ik daaraan, er was namelijk geen meerwaarde gecreerd door tussenkomst van de externe website.

    Uiteindelijk was dit ondanks alle andere misere de reden dat het restaurant na vele jaren moest stoppen, er moest tot meer dan 1000 euro per maand overgeboekt worden naar de website.

    Is dit nou echt wat we willen? bovenstaande voorval 10.000 x in Nederland, de consument moet toch ook een beetje nadenken hoe het een en ander in elkaar zit....


    Concept is prima maar net als van heel veel van de advertentie business is de toegevoegde waarde zwaar overschat maar iedereen wordt er gek mee gemaakt, vooral het idee dat als je het niet doet dat je dan achterblijft...
    En ondanks dat die belangrijke marge dan weg wordt gehaald bij het restaurant weet het bedrijf zelf dan weer geen winst te maken en wordt nu alleen maar groei groei groei geroepen en dan maar hopen dat het ooit wat geld gaat opleveren, maar alternatieven zullen ook niet stil zitten net als in heel veel andere technologische oplossingen die al snel mega waarderingen krijgen maar waarvan de ontwikkelingen ook steeds sneller gaan.

    Bij een lokaal restaurant waar ik vaker bestel is ook alles nog het zelfde behalve de website, de bezorger, het busje en alles is gewoon van die toko. Niet te snappen dat je voor alleen dat dan zoveel moet inleveren en ik gun het het restaurant ook, je zou gewoon een alternatief moeten gaan bedenken om die website te omzeilen voor de vaste klanten.
  7. forum rang 6 drooglegging 24 augustus 2020 17:46
    Dus jij bestelt nu ook gelijk bij de eigen website van het restaurant, dat zullen ze zeker waarderen, misschien krijg je dan ook wel een blikje fris gratis:)

    De jeugd tikt "Thuisbezorgd" in en kan gelijk de keuze maken op de smartphone, ik begrijp het gemak en de snelheid, maar ik als 25+ klant zie ook minpunten.

    Enorme afroming, gewoon willekeurig elke maand in rekening gebracht, het smaakt altijd naar meer, meer geld welteverstaan, Horeca Nederland wil van dit platform af, dat zal echt zeer moeilijk worden, maar het moet ergens beginnen toch!
  8. andre68 25 augustus 2020 11:30
    quote:

    drooglegging schreef op 24 augustus 2020 17:46:


    Dus jij bestelt nu ook gelijk bij de eigen website van het restaurant, dat zullen ze zeker waarderen, misschien krijg je dan ook wel een blikje fris gratis:)

    De jeugd tikt "Thuisbezorgd" in en kan gelijk de keuze maken op de smartphone, ik begrijp het gemak en de snelheid, maar ik als 25+ klant zie ook minpunten.

    Enorme afroming, gewoon willekeurig elke maand in rekening gebracht, het smaakt altijd naar meer, meer geld welteverstaan, Horeca Nederland wil van dit platform af, dat zal echt zeer moeilijk worden, maar het moet ergens beginnen toch!
    Dan moet "Horeca Nederland" eens de koppen bij elkaar steken en zelf een alternatief eigen kostendekkend (dus geen woeker/afroom) platform starten. Het concept is technisch prima, maar er wordt teveel afgeroomd (=woekeren/afromen). De naam "Thuisbezorgd" is natuurlijk ijzersterk en goed beschermd. Verzin maar eens een goede (betere) pakkende naam voor een alternatief.

16 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare