Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tesla gaat krachtigere én goedkopere accu's maken

Tesla gaat krachtigere én goedkopere accu's maken

FREMONT (AFN/RTR) - Tesla-topman Elon Musk heeft nieuwe accu's voor zijn elektrische wagenpark in het vooruitzicht gesteld die krachtiger zijn, langer meegaan en maar de helft kosten in vergelijking met de huidige accu's. Dat maakte Musk bekend tijdens het evenement Battery Day in Fremont, waar hij in een soort drive-in-setting de aandeelhouders gezeten in Tesla 3's toesprak.

De nieuwe grotere cilindervormige accu's, de 4680 genoemd, zullen vijf keer meer energie leveren, zes keer meer vermogen hebben en voor 16 procent meer bereik zorgen, vertelde Musk. "We hebben nog geen betaalbare auto. Daar werken we aan voor de toekomst. Maar we moeten de kosten voor de accu's terugbrengen."

Tesla gaat de nieuwe accu's produceren in een nieuwe fabriek in de buurt van de fabriek in Fremont in Californië, die tegen het einde van 2021 een geplande productie van 10 gigawatt uur per jaar moet bereiken. Tesla heeft nu samen met partner Panasonic een productiecapaciteit van 35 gigawatt-uur in de 'gigafabriek' voor accu's in Nevada.

Betaalbare elektrische auto

Musk zei verder dat de betaalbare elektrische auto van 25.000 dollar (21.400 euro) nog drie jaar op zich laat wachten. "Het is altijd onze droom geweest", zei hij. "We zijn ervan overtuigd dat we over drie jaar een betoverende elektrische auto van 25.000 dollar kunnen maken, die ook nog eens volledig zelfrijdend is."

Hoewel Tesla een groei van 30 tot 40 procent in de bestellingen kent dit jaar en verwacht in 2020 36 procent meer auto's te verkopen dan in 2019, zakte het aandeel in de aanloop naar 'Battery Day' al 5,6 procent. De berichten van Musk dat de productie van de nieuwe goedkopere accu's en van de betaalbare elektrische auto nog enkele jaren op zich laat wachten zorgde ervoor dat Tesla nabeurs nog eens 6,9 procent zakte.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 september 2020 08:53
    quote:

    Sir Cryptalot schreef op 23 september 2020 08:45:

    Marketing technisch echt een faal. Zeggen dat je product over 3 jaar (en later want de productie start dan) goedkoper en beter is, elke potentiële koper gaat dan toch op zijn handen zitten. 2021 en 2022 hoef je dus niets te verwachten van Tesla.
    Als jij een betere marketeer denkt te zijn; geef hem ff een belletje. Hij laat je graag een voorstel doen denk ik.

    Er is toch niemand die 3-4 jaar gaat zitten wachten op een nieuw model auto?
    Mensen die nieuw kopen/leasen doen dat voor >80% elke 2-3 jaar
  2. [verwijderd] 23 september 2020 09:12
    quote:

    Eugen III schreef op 23 september 2020 08:44:

    'vijf keer meer energie , zes keer meer vermogen hebben'

    en dan maar voor 16 procent meer bereik zorgen? Vreemd
    Wellicht voor dezelfde prijs 16% meer bereik?

    Vermogen (of beter: capaciteit) wordt vermoedelijk aan het gewicht gerelateerd, niet aan de prijs.
    In dat geval worden de accus kleiner en lichter.
    En voor hetzelfde bereik als nu, dan ook goedkoper.

    Ik heb de presentatie niet gevolgd, maar zo blijft het wel logisch.
  3. forum rang 4 SpecuKlaas 23 september 2020 09:19
    Eugen III "'vijf keer meer energie , zes keer meer vermogen hebben'. en dan maar voor 16 procent meer bereik zorgen? Vreemd. "

    Als de accu/batterij straks slechts een stel 10% volume heeft v/d huidige, dan kan dat. Als het volume gelijk zou bliven dan wellicht een capaciteit die 5x6 zo groot is dan de huidige. Dit grlobaal gezien.

    Inderdaad Capaciteit (= hoe lang houd ie het vol. ...ik kan 13uur acher elkaar lopen) is beter. Vermogen is de verrichte arbeid per tijdseenheid (denk aan 5 km lopen en 37 min)
  4. [verwijderd] 23 september 2020 10:37
    quote:

    UpandDown schreef op 23 september 2020 10:13:

    [...]

    Daar heb je geen bron voor nodig hoor.
    Beetje logisch nadenken heb je er helaas wel voor nodig.
    Ik ben altijd voor rede vatbaar, heb het nagekeken en zat er iets naast.
    Het is geen 2-3 jaar, maar iets meer dan 3 jaar (37-41 maand), waarvoor excuses:

    fleet-mobility.nl/magazines/magazines...

    Mijn verhaal en mijn standpunt veranderen er niet echt door. Een aankoop stel je t.b.v. een nieuwer model misschien wel een paar maanden en sommigen een jaar uit, maar geen drie jaar.
  5. [verwijderd] 23 september 2020 10:55
    Als je de verslagen van de autofabrikanten leest, zie je het bewijs; b.v. die van Kia, welke aangeeft binnen vijf jaar meer auto's op el. energie te hebben/en/of/ combi, dan fossiele auto"s. De grafeen accu's komen er ook nog aan binnen 7 -10 jaar voor auto's, 1000 maal sterker dan nu: uitspraak Elon Musk. Over3/4 jaar al in telefoons e.d..
  6. forum rang 5 MisterBlues 23 september 2020 10:58
    Skeleton and KIT promise graphene SuperBattery with 15-second charging

    September 21, 2020

    Estonia's Skeleton Technologies and Germany's Karlsruhe Institute of Technology have partnered up to complete development on what they're calling the SuperBattery for EVs – "a groundbreaking graphene battery with a 15-second charging time."

    So what is it? Well, it appears it's a hybrid pack combining regular lithium-ion cells and Skeleton's own ultracapacitor cells, which feature a curved graphene construction, working in tandem, each part playing to its strengths.

    To put it simply, lithium batteries offer high energy density, meaning they store a lot of energy, but they tend to have a fairly low power density, meaning they charge and discharge relatively slowly. That's why EVs take so long to charge up, which is one key bottleneck the auto industry would love to eliminate.

    Supercapacitors, or ultracapacitors, store charge statically instead of in a chemical form, so they offer enormous power density, charging and discharging at vastly higher rates, and last for hundreds of thousands of cycles without degrading. The flip side here is that their energy density is terrible compared to lithium; to hold the same amount of energy you need a battery pack many times bigger than a comparable lithium pack.

    The solution, as has been proposed before by companies like Nawa – and which many believe underpins Tesla's acquisition of Maxwell – is to put together a hybrid energy system with a mix of lithium and supercapacitors. The lithium gives you long-term, high-density storage, while the capacitors give you high power outputs, the ability to work across a very wide range of temperatures, and super-fast charge capability, not only at the charging station but also when it comes to harvesting energy through regenerative braking.

    It is indeed a neat solution if you get the balance right. But to say you're offering 15-second charge times comes across to us as possibly a bit disingenuous. Yes, ultracapacitors can charge that quickly, no problems. But the lithium part of the pack certainly can't. So what's really going on here is probably more along these lines: if you run your battery out, you'll be able to do a super-quick capacitor charge that'll get you enough energy for some short-range driving.

    It'll likely be a small fraction of the total range figure, so a pack like this won't do much for your ability to do long tours in your EV. What's more, it relies on charging stations that can offer an insane charging rate; potentially by trickle-charging their own supercapacitors so all the lights on the block don't go out when you plug your car in.

    Still, the upshot could end up being pretty neat in terms of burst power and regenerative efficiency, and Skeleton says it's signed a billion-Euro "letter of intent with a leading automotive OEM to bring the technology to the market."

    The company is also working on its energy density capabilities, with a new CTO coming on board in May and announcing a long-term roadmap toward a tenfold boost in energy density that could make things really interesting.

    We look forward to hearing more from Skeleton – and indeed more from Chinese company Toomen, which has reportedly been doing some pretty amazing things in the high-density supercapacitor field as well. It's starting to seem inevitable that capacitors will find their place in the EV powertrains of the future.

    Source: Skeleton Technologies
29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links