Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'ING schrapte bij overboeking naam van bank op sanctielijst'

Gepubliceerd op 22 september 2020 19:39 | Views: 6.077

ING 13:52

6,43 +0,03 (+0,39%)

AMSTERDAM (AFN) - ING heeft in 2014 een geblokkeerde dollartransactie weten te omzeilen door een verwijzing naar een Russische bank achterwege te laten. Dat schrijft Het Financieele Dagblad op basis van uitgelekte documenten, de zogeheten FinCEN Files. Volgens de zakenkrant hield Bank of America een betaling van 46 miljoen dollar tegen, omdat deze Russische bank op de sanctielijst staat. Een week later maakte ING exact hetzelfde bedrag over, maar nu zonder de Russische connectie.

Die betaling werd wel door de Amerikaanse bank doorgelaten. De handelswijze van ING is opvallend omdat de bank twee jaar daarvoor een boete van de Amerikaanse autoriteiten kreeg van 619 miljoen dollar wegens het overtreden van sanctiewetgeving, schrijft het FD. Daarbij was sprake van 'wire stripping', waarbij elementen in de overboeking bewust werden weggelaten om naleving van de sancties te omzeilen. In 2012 betrof het sancties tegen onder meer Iran en Cuba, twee jaar later lijkt ING volgens Bank of America de sancties tegen Rusland te schenden.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
ING 62% zegt kopen 21 stemmen

Gerelateerd

Reacties

23 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. createmonnie 22 september 2020 20:04
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 22 september 2020 19:45:


    En waarom moet ABN dan dalen ? Op iets wat alleen ING betreft ???
    Morgen 10% omhoog .
    Minimaal.


    Denk je dat ABN AMRO zulke transacties niet heeft verwerkt? Er zijn weinig lijken bij ABN AMRO bekend, maar het OM is nog altijd bezig met haar onderzoek. Binnenkort zullen we wel weten wat deze bank heeft uitgespookt. Daarnaast jagen journalisten op deze banken om hun tot omvallen te dwingen. Too big to fail my azz
  2. forum rang 6 rene l 22 september 2020 20:18
    Het wordt steeds gekker.
    Als ik het zo lees heeft BofA dus ook niet gecontroleerd waar het geld vandaan komt.
    En de Russische bank is er ook bij betrokken.
    Al met al een lekker wereldje, wel blijven ze bonus op bonus stapelen, bankieren is namelijk uiterst moeilijk en belangrijk werk.
  3. WijHetVolk 22 september 2020 20:24
    .. Bank of America een betaling van 46 miljoen dollar tegen, omdat deze Russische bank op de sanctielijst staat.

    Amerikaanse sancties mogen wat mij betreft gewoon overtreden worden. Daarbij twijfel ik of er nu Europese en/of Nederlandse wettelijke overtredingen zijn begaan.
    Is toch van de zotte dat we nog steeds achter die idioten aanlopen
  4. Hector69 22 september 2020 20:34
    Abramovitsj....en zijn Club Chelsea mag wel spelen? Is hij een crimineel of zo? Hoe is die club dan gefinancieerd? En die spelers? Als Abramovitsj ultimate Beneficial Owner, dan gaan alle alarmbellen af want hij is terrorist, moordenaar? Ik ben t ff kwijt wat nu probleem is. Wanneer een Russische bank op een (Amerikaanse) blacklist staat, okay dan doe je dys geen zaken daarmee. Maar Abramovitsj is dan ineens bad? En even....zijn de Yanks nou echt zo te vertrouwen met zo'n draaikont aan t roer?
  5. forum rang 5 Max Felix 22 september 2020 21:48
    quote:

    rene l schreef op 22 september 2020 20:18:


    Het wordt steeds gekker.
    Als ik het zo lees heeft BofA dus ook niet gecontroleerd waar het geld vandaan komt.
    En de Russische bank is er ook bij betrokken.
    Al met al een lekker wereldje, wel blijven ze bonus op bonus stapelen, bankieren is namelijk uiterst moeilijk en belangrijk werk.

    Hoezo het Russische geld komt van hun grondstoffen verkoop en het Amerikaanse geld komt van de geld pers.
    Men zou dit eerder omgekeerd moeten doen het Amerikaanse geld als geprint vals geld moeten weren.
  6. forum rang 4 GWalstra 23 september 2020 01:09
    Wat een beetje buiten het nieuws blijft: ING heeft zelf de Amerikaanse waakhond FinCen in 2017 geïnformeerd, als ik het goed begrijp. Zie ook stuk van Martin Crum.

    Blijft dat ING zijn dochters niet in de hand heeft.

    Het moet Europa zeer dwars zitten dat de VS bepaalt met wie Europese banken in zee gaan zoals in de kwestie Iran en Cuba. Het waren Amerikaanse sancties, geen VN-sancties.

    GW


23 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑