Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Topman Corendon: KLM misbruikt staatssteun

Topman Corendon: KLM misbruikt staatssteun

AMSTERDAM (ANP) - Reisorganisatie Corendon vindt dat KLM zijn staatssteun misbruikt, aangezien de maatschappij ticketverwerker Airtrade heeft overgenomen. Door middel van die deal wil KLM meer pakketreizen gaan aanbieden. Maar volgens Corendon-topman Steven van der Heijden zou KLM nu helemaal niet van dat soort deals mogen sluiten. "Daar is de staatssteun niet voor bedoeld", klaagt hij.

Dat KLM zich meer op vakantiegangers wil richten, begrijpt de Corendon-baas wel, aangezien de toeristische markt waarschijnlijk sneller opkrabbelt uit de coronacrisis dan de markt voor zakenreizen. Maar er moet wel een "gelijk speelveld" blijven bestaan, benadrukt Van der Heijden. Corendon, dat alleen gebruik kan maken van de reguliere steunmaatregelen voor bedrijven, is door de crisis nu helemaal niet in staat om miljoenen neer te tellen voor overnames.

Van der Heijden laat zijn advocaten momenteel naar de situatie kijken en weet nog niet of hij stappen gaat ondernemen. In De Telegraaf reageerden maandag meer reisorganisaties verbolgen op de stap van KLM. "Ze vragen overheidssteun, maar gaan tegelijk meer concurreren met de reisbranche die heel zwaar is getroffen. Dat zou de overheid nooit mogen toelaten", gaf Sunweb-directeur Mattijs ten Brink bijvoorbeeld aan.

Afhandelen

KLM benadrukt in een reactie op de ontstane commotie dat met de overheid en banken is afgesproken dat de maatschappij overnames met een maximumbedrag van 15 miljoen euro zelf kan afhandelen. Het is dan aan de maatschappij om de bedrijfseconomische afweging te maken. Volgens KLM zijn bepaalde investeringen noodzakelijk en deze worden gerechtvaardigd door besparingen op andere gebieden.

De maatschappij wil graag een "toonaangevende touroperator" worden in Nederland en België. Hoeveel geld KLM precies investeert in het meerderheidsbelang in Airtrade, is niet naar buiten gebracht. Afgelopen jaar stapte prijsvechter Transavia, eveneens onderdeel van luchtvaartconcern Air France-KLM, ook al in de pakketreizen. Tegelijkertijd wordt KLM hard geraakt door de coronacrisis. Er zijn al duizenden banen geschrapt. De Nederlandse en Franse overheid hebben al miljarden euro's aan staatssteun beschikbaar gesteld.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 februari 2021 11:52
    Daar heeft de Corendon topman wel een punt, KLM vecht nu om te overleven maar koopt terwijl ze gewoon onder curatele staan en op steungeld draaien nu branche vreemde onderdelen of deelnemingen.

    Het lijkt mij nu wel een feit dat het percentage "zakelijk" nooit meer op het oude nivo zal terugkeren, dus ook niet de mooie marges op die dure tickets die daarbij hoorden.

    Heb nog steeds niet de indruk dat KLM aan het afschalen is, de hele infrastructuur is nog aanwezig, die paar oude 35 jarige 747 kisten die zijn weggedaan maken niet het verschil.

    KLM-AF heeft nu een burnrate van >20 miljoen euro per dag(7,1 miljard euro over 2020 terwijl Q1 nog redelijk normaal was)

    Er is geen uitzicht op wat dan ook, zijn er grenzen aan de cashburn?
  2. [verwijderd] 22 februari 2021 12:05
    De naamswijziging van het oude KLM naar "Sun Express" komt nu snel dichterbij, blauwe kisten met een lachend, geel zonnetje op de staart gespoten.

    Corendon gaat er een collega bij krijgen, een staats collega met als toekomstig CEO Heer Hoekstra, het "Kamiel Geurlings traject" noemen ze dat in de haag.
  3. Cloverleaf 22 februari 2021 13:13
    quote:

    Go Go Go ! schreef op 22 februari 2021 11:46:

    Het wordt ook steeds doller in dit land met die KLM. Aan het staatsinfuus en dan met belastinggeld van de burger investeren in niet-kernactiviteiten.

    Betreft momenteel nog dure lening. Niets infuus. Gaan ze ondernemen , mogen ze t weer niet.
    KLM en dochters worden overigens door de staat kompleet aan banden gelegd met dubbele pcr testen, code oranje gebieden.
    Hele luchtvaart en andere sectoren worden om zeep geholpen door dit virus.. Kapitalen worden geïnvesteerd om iedereen maar zo oud mogelijk te laten worden. Naar mijn mening gaat veel te veel belastinggeld naar sociale zekerheid voor mensen die nooit gewerkt hebben, ongezonde levensstijl er op na houden , niets bijdragen aan hun zorgkosten en daarnaast in deze tijd nog op elkaar zitten.
    Maar ja KLM heeft t gedaan. KLM is een soort frustratie van mensen geworden die alleen maar kijken naar verdiensten van personeel ipv eens in te lezen in onderzoeken waaruit duidelijk blijkt hoe enorm relevant zij is voor de NL economie.
    Maar misschien hebben posters hier een dubbele nationaliteit/agenda. Soort anti propaganda.

    Overigens neemt niet weg dat KLM nog veel maar kan snijden en bezuinigen.

  4. Cloverleaf 22 februari 2021 13:17
    quote:

    fred 59 schreef op 22 februari 2021 13:00:

    In mijn toekomstige vakantieplannen zal de KLM
    of afgeleide bedrijven niet meer voorkomen.

    Ze hebben genoeg gehad.

    Valt zwaar he Fred. Wat hebben de KLM en haar dochters je aangedaan? En wat hebben ze gehad wat andere ondernemingen tot nu toe niet hebben gehad. (gratis en voor niets)
  5. Elroy1234 22 februari 2021 14:31
    KLM verkoopt al jaren pakket reizen etc. Dat ze dat nu gaan uitbouwen is niet zo gek. Er moet een aanpasssing van het verdienmodel komen. Als ze failliet gaan en de lening door de staat moet worden betaald is het ook niet goed. Corendon/ Tuietc hebben zelf ook vliegtuigen en doen hetzelfde .
  6. NOOTJExx5i6c 22 februari 2021 15:53
    Klm-AF had nooit steun mogen krijgen. de lening had door banken gedaan moeten worden. Indien die niet durven kan KLM nog zijn pensioenpot opeten en anders is het stoppen. Is met ieder bedrijf zo. Wordt heel snel ingenomen door anderen. Nu betaald weer de burger. Komt allemaal terug tot de laatste cent zeggen ze dan, maar ik weet niet bij wie
  7. [verwijderd] 22 februari 2021 16:02
    Dat van die pensioenpotten is vaker geopperd.
    Beide KLM pensioenfondsen zitten barstensvol en ik meen op >120% dekkingsgraad.
    Een greep van 10-15 miljard euro voor continuiteit KLM, dus ook continuiteit voor de pensioenfondsen(feeders) van de KLM met de belofte dat alles binnen de NL-grenzen blijft en er niets weglekt naar Parijs.

    Op termijn als alles weer normaal is terugbetalen, de belastingbetaler is nu klaar, het draagvlak zal verdwijnen als er de komende tijd weer miljarden bij moeten.

    Maak het bespreekbaar.
  8. chogogo 22 februari 2021 17:53
    quote:

    Cloverleaf schreef op 22 februari 2021 13:13:

    [...]

    Betreft momenteel nog dure lening. Niets infuus. Gaan ze ondernemen , mogen ze t weer niet.
    KLM en dochters worden overigens door de staat kompleet aan banden gelegd met dubbele pcr testen, code oranje gebieden.
    Hele luchtvaart en andere sectoren worden om zeep geholpen door dit virus.. Kapitalen worden geïnvesteerd om iedereen maar zo oud mogelijk te laten worden. Naar mijn mening gaat veel te veel belastinggeld naar sociale zekerheid voor mensen die nooit gewerkt hebben, ongezonde levensstijl er op na houden , niets bijdragen aan hun zorgkosten en daarnaast in deze tijd nog op elkaar zitten.
    Maar ja KLM heeft t gedaan. KLM is een soort frustratie van mensen geworden die alleen maar kijken naar verdiensten van personeel ipv eens in te lezen in onderzoeken waaruit duidelijk blijkt hoe enorm relevant zij is voor de NL economie.
    Maar misschien hebben posters hier een dubbele nationaliteit/agenda. Soort anti propaganda.

    Overigens neemt niet weg dat KLM nog veel maar kan snijden en bezuinigen.

    Goh KLM is relevant voor de economie? Wat doet KLM dan voor het wel en wee van een inwoner van NL? Behalve verkeerde cijfers geven over werkgelegenheid, geld ontvangen van de belastingbetaler, sinds een tiental jaren verschrikkelijk slechte serviceverlening aan consumenten doorvoeren, arrogant blijven, verkeerde bestuurders hebben(Eurlings). Als we al dat geld nou eens aan Corendon en aanverwanten hadden gegeven (want kom me niet aan dat het een lening is aan de KLM , die terug betaald moet worden door KLM) , naar mijn mening zouden we een meer levensvatbaar geheel over houden. Overigens zie ik Wiebes nog eens als bestuurder terugkomen bij KLM.
  9. Goldfish1080 22 februari 2021 18:41
    quote:

    Cloverleaf schreef op 22 februari 2021 13:13:

    [...]

    Betreft momenteel nog dure lening. Niets infuus. Gaan ze ondernemen , mogen ze t weer niet.
    KLM en dochters worden overigens door de staat kompleet aan banden gelegd met dubbele pcr testen, code oranje gebieden.
    Hele luchtvaart en andere sectoren worden om zeep geholpen door dit virus.. Kapitalen worden geïnvesteerd om iedereen maar zo oud mogelijk te laten worden. Naar mijn mening gaat veel te veel belastinggeld naar sociale zekerheid voor mensen die nooit gewerkt hebben, ongezonde levensstijl er op na houden , niets bijdragen aan hun zorgkosten en daarnaast in deze tijd nog op elkaar zitten.
    Maar ja KLM heeft t gedaan. KLM is een soort frustratie van mensen geworden die alleen maar kijken naar verdiensten van personeel ipv eens in te lezen in onderzoeken waaruit duidelijk blijkt hoe enorm relevant zij is voor de NL economie.
    Maar misschien hebben posters hier een dubbele nationaliteit/agenda. Soort anti propaganda.

    Overigens neemt niet weg dat KLM nog veel maar kan snijden en bezuinigen.

    KLM is een bodemloze put zonder toegevoegde waarde. Ze zijn al jaren te duur en hebben de best betaalde piloten. Nu is daar op zich weinig mis mee maar voor een bedrijf dat voor corona al kwakkelde vind ik dat toch wel kwalijk. Kwaliteit in luchtvaart mag je van iedere piloot verwachten, het is een van de zwaarste en duurste opleidingen die je kunt verzinnen.

    Verder voegt KLM zelf vrij weinig waarde toe, een ander doet het ook en ook nog goedkoper. Ik denk dat Hoekstra en consorten de Nederlandse afhankelijkheid van ernstig overschatten. Worst case hebben we straks geen directe vluchten naar oorden als Kenia en Chili, oh wat erg, dan moeten we overstappen op Heathrow of Dusseldorf, oh wat erugggg. We moeten met z'n allen toch minder vliegen.

    Laat KLM aub failliet gaan, jammer van de banen maar de stewards kunnen prima omgeschoold worden voor werk in de zorg en de technici kunnen prima in andere sectoren aan de slag. In de sector waar ik werkzaam ben (netbeheer) zie ik ook een golf mensen die de luchtvaart ontvluchten om ontslag voor te zijn. Tja die piloten blijven dan over, geen idee wat die anders kunnen, misschien treinmachinist spelen of naar defensie om daar met apache helikopters op wat IS of Boko Haram strijders te knallen?
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,484 17 apr
0,000 0,00%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links