Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'Apple wil in 2024 elektrische auto gaan bouwen'

Gepubliceerd op 21 december 2020 22:49 | Views: 3.731 | Onderwerpen: autoindustrie

Apple 14 jan

128,91 -1,98 (-1,51%)

CUPERTINO (AFN) - Technologiegigant Apple is van plan om in 2024 te beginnen met de bouw van een elektrische auto, met gebruik van eigen batterijtechnologie. Dat zeggen bronnen tegen persbureau Reuters.

Het project van Apple voor elektrische auto's heeft de naam 'Titan' en loopt al sinds 2014 toen een eerste ontwerp werd gemaakt. Het project wordt geleid door Doug Field, een veteraan van Apple die ook bij Tesla heeft gewerkt. Apple denkt nu dat voldoende vooruitgang is geboekt om elektrische auto's voor het grote publiek te gaan bouwen, aldus de ingewijden.

De Amerikaanse iPhonemaker wil gebruik gaan maken van een nieuw soort batterijen, met onder meer een langer bereik. Apple kan mogelijk wel de productie in handen laten van een autofabrikant en het is ook onduidelijk of er een Apple-automerk komt. Vanwege de coronacrisis kunnen de plannen vertraging gaan oplopen.

Het voertuig van Apple zou ook zelfstandig moeten kunnen rijden. Ook rivalen als Google-moederconcern Alphabet werken aan auto's die autonoom kunnen rijden. Kenners wijzen erop dat er veel voor nodig is om elektrische auto's winstgevend te kunnen gaan bouwen. Zo duurde het zeventien jaar voor Elon Musk om Tesla winstgevend te krijgen. Apple wilde geen commentaar geven tegen Reuters.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Apple 67% zegt kopen 3 stemmen

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. Gunther 22 december 2020 06:02
    Apple, Amazon, Alphabet.... werken allemaal aan hetzelfde. Musk is de pionier maar dit soort bedrijven hebben veel meer geld. Ik moet nog zien of Musk Tesla op de lange termijn winstgevend houdt. De concurrentie is hevig en iedereen denkt dat Tesla een straatlengte voorsprong heeft. Vergeet het maar.
  2. tomansky 22 december 2020 09:33
    De bedrijven die jij noemt hangen voor tienduizende euros aparatuur aan een auto en rijden in een afgebakend terijn, dat is geen zelfrijdende auto. Tesla daarintegen heeft een energie zuinige computer ontwikkeld speciaal voor het zelfrijdende gedeelte, daarnaast maken ze gebruik van (goedkope) camera's. Ieder verkochte auto heeft de hardware aan boord om een zelfrijdende auto te zijn of worden (enkel de software hoeft maar geupdate te worden).

    Een zelfrijdende auto die 20K duurder wordt door alle sensoren en computers is niet verkoopbaar (nog niet eens gekeken naar het stroom verbruik van de extra computer voor zelfrijden, die het bereik van de auto naar de klote helpt).

    Daarbij gaat het om DATA, wie heeft de meeste data kilometers? Tesla. En zeur niet over geld want Tesla heeft 13 miljard op de bank staan. Het gaat erom hoe je die cash zo efficient mogelijk inzet.
  3. Schumpedro 22 december 2020 12:09
    Hoezeer ik ook fan ben van Tesla ben ik het wel met je eens dat dit een serieus risico is. Genoeg bedrijven die naar de knoppen gingen toen de grote techreuzen zich gingen bemoeien op hun terrein.

    In die zin maak ik me ook meer zorgen om deze druk dan die van bestaande autofabrikanten. Wel vaker gedacht dat Apple weinig te zoeken had in een segment en dat het ze dan toch lukt om daar potten te breken. Van die gekke airpods hebben ze er vorig jaar 60 miljoen verkocht, dat is dus een omzet van iets vna 9 miljard die ze even er bij plussen. Ja het is enigszins overpriced, maar werkt natuurlijk net iets makkelijker met je Iphone.

    De vraag is in hoeverre je als Tesla nog meer bepaalde network effecten kan creeren om je positie blijvend te maken. Net zoals het haast onmogelijk is om te concurreren met platformen als windows en de iphone door de applicaties... Dat hebben ze enigszins met hun supercharger netwerk (dat betrouwbaarder en beter werkt dan enig ander alternatief), maar dat alleen is niet voldoende natuurlijk.



4 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare