Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Spoorvervoerders mijden Nederland'

'Spoorvervoerders mijden Nederland'

DEN HAAG (AFN) - Het goederenvervoer over het Nederlandse spoor is het afgelopen halfjaar met ruim 10 procent gekrompen. Vervoerders laten hun treinen liever om Nederland heen rijden naar havens in Duitsland of België. Dat heeft werkgeversvereniging KNV Spoorgoederenvervoer dinsdag naar buiten gebracht.

,,De afgelopen jaren reden er gemiddeld 1000 vrachttreinen per week over ons spoor. Nu zijn dat er zo'n 100 minder", stelde KNV-directeur Ad Toet. Dat komt volgens hem vooral doordat de tarieven die vervoerders moeten betalen om gebruik te maken van het Nederlandse net, de afgelopen 6 jaar met 300 procent zijn gestegen.

Als een vervoerder bijvoorbeeld vanuit München een trein naar een zeehaven wilde rijden, kon hij volgens Toet vroeger het voordeligst terecht in Rotterdam. Nu is het aantrekkelijker om goederen in Hamburg te laten inschepen. ,,De spoortarieven in Nederland en Duitsland zijn inmiddels ongeveer even hoog, maar omdat locomotieven in Nederland voorzien moeten zijn van een ander beveiligingssysteem, worden vervoerders toch op meer kosten gejaagd", aldus de KNV-directeur.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 augustus 2012 18:49
    Wegtransport met die kolossen wordt in Nederland te zeer gesubsidieerd.
    Betaalt vrijwel geen wegenbelasting (personenauto op diesel betaalt meer dan zo'n groot bakbeest) maar rijden wel de meeste wegen kapot + verhinderen de doorstroming van het personenwerkverkeer, het personenvervoer en het lokale (werk)verkeer.
    Dus hun laten betalen voor de extra kosten die nu door de particulier betaald wordt en het bedrijfsleven gaat dan wél naar trein en scheepsvervoer.
    Bewoners langs de snelwegen blij, automobilisten blij, de belastingbetaler blij en de Betuweroute kan eindelijk de functie vervullen waarvoor die gebouwd werd en is dan wellicht zelfs rendabel.
  2. z0n0p 21 augustus 2012 19:32
    Kletskoek. Betuweroute, HSL, OV kost ons KLAUWEN met geld. Voor OV geldt dat er slechts een heel beperkt deel van de bevolking er gebruik van maakt. Veel mensen kunnen namelijk doodeenvoudig niet met OV ivm voor en natransport. Bovendien wordt mens-mobiliteit de komende jaren minder belangrijk. Werkplek wordt variabel. Geldt zeker voor de forens die nu met OV gaat. Werken hoofdzakelijk in de administratieve dienstverlening of publieke sector. Kunnen ze ook prima vanaf huis.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links