Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Premier Rutte onthult miljoenste DAF-truck

Premier Rutte onthult miljoenste DAF-truck

EINDHOVEN (AFN) - Bij de Nederlandse truckfabrikant DAF rolt woensdag de miljoenste in Eindhoven geproduceerde vrachtauto uit de fabriek. Premier Mark Rutte neemt de officiële onthulling voor zijn rekening.

In zijn 87-jarige bestaan heeft DAF Trucks een reputatie opgebouwd op het gebied van ontwikkeling, productie, verkoop en service van transportmaterieel. Inmiddels is de truckproducent uitgegroeid tot marktleider op de Nederlandse vrachtwagenmarkt. Grofweg één op de drie trucks die hier geregistreerd worden, is een DAF.

DAF’s wortels gaan terug tot 1928, toen de broers Hub en Wim van Doorne de basis legden voor wat nu de snelst groeiende truckproducent van Europa is. Wat begon als een kleine machinefabriek en smederij, ontwikkelde zich in 1932 tot aanhangwagenproducent.

Truckfabriek

In 1949 werd in de aanhangwagenfabriek de eerste DAF-truck geproduceerd. Een jaar later werd een nieuwe truckfabriek gebouwd en een begin gemaakt met de productie van chassis voor drie-, vijf- en zestons vrachtwagens.

Een mijlpaal bereikte DAF in 1955, toen in aanwezigheid van alle 2500 werknemers het 10.000e truckchassis werd afgeleverd. In 1957 opende DAF ook een motorenfabriek, waar onder licentie motoren van Leyland werden geproduceerd. Hieruit ontwikkelde DAF later zijn eigen motoren. Aanvankelijk bedroeg de productiecapaciteit vier motoren per uur.

Faillissement

In 1964 volgde een nieuwe mijlpaal met de productie van het 50.000e truckchassis. In 1978 vierde DAF Trucks haar vijftigjarig jubileum. Niet veel later, in 1984 rolde de 250.000e door DAF geproduceerde truck van de band.

In de jaren negentig ging het opeens slechter. In 1993 stortte de bedrijfswagenmarkt in, vooral in het Verenigd Koninkrijk, een grote afzetmarkt voor DAF. Het betekende het faillissement voor DAF, maar al binnen enkele weken volgde een doorstart met de oprichting van het nieuwe bedrijf DAF Trucks N.V.

PACCAR

In 1996 nam de Amerikaanse vrachtwagenfabrikant PACCAR het Nederlandse bedrijf over, waarbij de toekomst van DAF werd verzekerd. PACCAR is een van de grootste truckfabrikanten ter wereld en produceert toonaangevende merken als Kenworth en Peterbilt.

Het ging daarna voor de wind met het bedrijf uit Eindhoven. In 1999 leverde DAF Trucks de 500.000e truck af en in 2007 de 750.000e.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 februari 2015 17:09
    quote:

    Go with the flow schreef op 21 februari 2015 16:45:

    Heeft Rutte hier wel tijd voor? Volgens mij is hij nog steeds druk doende met het ophalen van de onderste steen.
    als hij die steen moet ophalen heeft ie toch een vrachtwagen nodig in de kofferbak van zijn dienstauto past ie niet
  2. gerrit 69 21 februari 2015 20:08


    Ik heb ooit nog aandelen DAF gehad.
    In die tijd hadden ze een of andere fusie aangegaan met British Leyland.
    Na de beursintroductie was DAF na ruim enkele jaren alweer failliet.
    De hoofdoorzaak was de slechte gang van zaken bij British Leyland, werd verteld.!

    Bij beursintroducties worden beleggers lekker gemaakt, maar dikwijls betalen zij wel de hoofdprijs.
    Lees dit maar eens;

    www.groene.nl/artikel/liegen-voor-de-...
  3. gerrit 69 21 februari 2015 20:27
    quote:

    moonlightjorgo schreef op 21 februari 2015 20:21:

    was dan waarschijnlijk van voor 1998 gerrit
    in 1998 is er weer opnieuw een verband ontstaan tussen deze twee spelers.
    dat kwam doordat moedermaatschapij van daf het amerikaanse paccar.
    in 1998 ook British Leyland overneemt
    Dat klopt, ik meen dat de introductie in 1989 of 1990 plaats vond.
    In ieder geval hield ik er weer een kater aan over.
    Vanaf 1992 heb ik toen ruim 10 jaar daarna niets meer in aandelen gedaan.
    Ik was er helemaal klaar mee, op zijn Hollands gezegd.
  4. forum rang 7 rene l 22 februari 2015 09:03
    Ooit dachten we dat DAF niet meer levensvatbaar was en het is daarom voor een schijntje verpatst aan het buitenland.
    Min of meer slap bestuur dus.
    Nu floreert het bedrijf weer, wel jammer dat de winsten afgeroomd worden richting het buitenland en niet terecht komen in onze eigen economie.

    Logisch dat ze daarom Dhr. Rutte uitnodigen om de onthulling van de miljoenste truck te doen.
    Het zal wel een vertoning met veel gelach worden, ja-geknik en handjes geven.

    Na afloop zullen ze wel tegen hem zeggen, jongen, lach eens en doe je mond flink open, we pakken nu de kar en gaan een proefritje maken, ik zie het al hij past precies, jij mag meerijden gekoppeld aan de trekhaak.
  5. Da Freeze 22 februari 2015 11:50
    quote:

    gerrit 69 schreef op 21 februari 2015 20:08:



    Ik heb ooit nog aandelen DAF gehad.
    In die tijd hadden ze een of andere fusie aangegaan met British Leyland.
    Na de beursintroductie was DAF na ruim enkele jaren alweer failliet.
    De hoofdoorzaak was de slechte gang van zaken bij British Leyland, werd verteld.!

    Bij beursintroducties worden beleggers lekker gemaakt, maar dikwijls betalen zij wel de hoofdprijs.
    Lees dit maar eens;

    www.groene.nl/artikel/liegen-voor-de-...
    Leuk artikel Gerrit. Het is gedateerd 1995, dus als je er even bij stil staat is het dus al 20 jaar oud!
    Deze passage over Vendex beleid vond ik leuk:
    Leugens zijn het niet, wel halve waarheden. En misschien hoort de belegger dat wel liever dan de waarheid, want wie geeft graag toe een miskoop te hebben gedaan? Investeren in een aandeel is als het kopen van een tweedehands auto. De schokdempers zijn gaar en er is garantie tot de hoek. En toch zweren velen bij een occassion.

    Je kan de aandelen inderdaad bij de introductie kopen, met het risico dat je binnen een week volledig genaaid bent. Is tweedehands dan eigenlijk niet beter? Er zit nog enige continuïteit in, ongeacht de risico`s.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links