Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

800 tot 1000 banen extra weg bij KLM

800 tot 1000 banen extra weg bij KLM

DEN HAAG (ANP) - Bij luchtvaartmaatschappij KLM verdwijnen nog eens 800 tot 1000 duizend banen als gevolg van de crisis, bovenop de eerder aangekondigde reductie van 5000 banen. Dat maakte KLM bekend. De maximaal 1000 man personeel die extra moet vertrekken betreft voor de helft cabinepersoneel. Daarnaast gaat het om 100 piloten en 200 tot 400 medewerkers op de grond.

KLM- baas Pieter Elbers had eerder al gewaarschuwd dat het beeld voor komende zomer er minder rooskleuring uit zou gaan zien dan eerder verwacht. Zo werd eerder rekening gehouden met een scenario waarbij 80 procent van de vluchten volgens schema zou vliegen. Dat percentage zal lager uitkomen. Ook zusterbedrijf Air France schroefde eerder al de prognoses voor dit jaar neerwaarts bij.

De realiteit is dat het herstel met name op de langeafstandsroutes aanzienlijk langer duurt dan verwacht, onder andere door voortdurende en nieuwe internationale beperkingen en reisrestricties, aldus KLM. Bij de vorige banenreductie is er volgens Elbers intensief overleg geweest met sociale partners om tot afspraken te komen. "Deze aanpassing was zeer pijnlijk maar is gelukt. Ik heb het vertrouwen dat we er weer samen uit zullen komen", laat hij weten.

Herstel

Vakbonden hielden al wel rekening met extra ingrepen. De eerder aangekondigde reorganisatie werd na de eerste coronagolf overeengekomen. Daarbij werd nog rekening gehouden met herstel dat na de zomer zou doorzetten en niet met de strenge maatregelen die momenteel gelden. Bij de eerste ronde van de reorganisatie lijkt het KLM te lukken om de banenreductie voor het grootste deel zonder gedwongen ontslagen te regelen. Evengoed zullen een paar honderd medewerkers daarbij gedwongen moeten vertrekken.

De nieuwe ingreep staat nog los van de nieuwe maatregelen van het kabinet van de afgelopen 48 uur. Daarbij dreigt KLM vanaf vrijdag vrijwel alle vluchten te moeten schrappen vanwege de mogelijke verplichting tot een coronasneltest voor personeel.

"De nieuwe maatregelen zijn wel exemplarisch voor de restricties en dynamieken waar we sinds de uitbraak van de pandemie wereldwijd mee te maken hebben", aldus Elbers. "Zelfs als onze bemanningen uitgezonderd worden van deze verplichting, is deze extra reductie van arbeidsplaatsen helaas hard nodig. De effecten van de laatste maatregelen komen hier nog bovenop."

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. Gunther 21 januari 2021 15:30
    Dit bedrijf is in feite failliet maar wordt door de overheden overeind gehouden. Als aandeelhouder zou ik me niet prettig voelen bij dit bedrijf, want de volgende kapitaalinjectie wordt denk ik een eigen vermogen injectie en dus giga verwatering. Wordt dit weer vreemd vermogen dan zal Air France KLM de eerste 50 jaar geen dividend uitkeren.
  2. [verwijderd] 21 januari 2021 15:50
    quote:

    Gunther schreef op 21 januari 2021 15:30:

    Dit bedrijf is in feite failliet maar wordt door de overheden overeind gehouden. Als aandeelhouder zou ik me niet prettig voelen bij dit bedrijf, want de volgende kapitaalinjectie wordt denk ik een eigen vermogen injectie en dus giga verwatering. Wordt dit weer vreemd vermogen dan zal Air France KLM de eerste 50 jaar geen dividend uitkeren.
    als burger voel ik me er ook niet prettig bij al dat geld te verkloten
  3. [verwijderd] 21 januari 2021 16:06
    De belofte bij NOW geld krijgen geen ontslagen gaat niet meer op, een gepasseerd station.
    KLM en AF los van elkaar nationaliseren, van de beurs af dus.
    Zoiets als bij het OV en de NS, het is tenslotte ook essentieel, geheel in controle van de overheid, zeker omdat er de komende jaren best wat centjes bij moeten.

    In rustiger vaarwater komen en steeds meer finetunen om lean and mean te worden als een Easyjet of een Ryanair die al wel klaar zijn als alles weer open gaat.
  4. Cloverleaf 21 januari 2021 16:40
    quote:

    P2020 schreef op 21 januari 2021 15:50:

    [...]

    als burger voel ik me er ook niet prettig bij al dat geld te verkloten

    Uitgaven sociale zekerheid 2019: 80,9 miljard. Dat is pas geld weggooien.
    Overheid maakt zelf KLM kapot met haar maatregelen dus mag ze de tent ook overeind houden.
    Overigens doet ze dat door een peperdure lening om de nek van klm te hangen .

  5. Studnt 21 januari 2021 16:56
    quote:

    Cloverleaf schreef op 21 januari 2021 16:40:

    [...]

    Uitgaven sociale zekerheid 2019: 80,9 miljard. Dat is pas geld weggooien.
    Overheid maakt zelf KLM kapot met haar maatregelen dus mag ze de tent ook overeind houden.
    Overigens doet ze dat door een peperdure lening om de nek van klm te hangen .

    Waarbij de overheid garant staat voor die lening, dus slaat geen hout deze opmerking. Die leningsstructuur is puur vanwege het feit dat andere maatschappijen anders gaan miepen dat het oneerlijke staatsteun is.
  6. Cloverleaf 21 januari 2021 17:13
    quote:

    Studnt schreef op 21 januari 2021 16:56:

    [...]

    Waarbij de overheid garant staat voor die lening, dus slaat geen hout deze opmerking. Die leningsstructuur is puur vanwege het feit dat andere maatschappijen anders gaan miepen dat het oneerlijke staatsteun is.
    Mijn opmerking bestaat uit feiten. Jouw opmerking bestaat uit frustratie.
  7. Cloverleaf 21 januari 2021 17:14
    quote:

    abbl schreef op 21 januari 2021 16:47:

    Heb je de arbeidsvoorwaarden wel eens gezien bij KLM. Daar schrik je echt van als normale werknemer. Voor af en toe werken als cabinepersoneel(30 uur) vang je 55.000 euro bruto
    als je alles meetelt. Vind je het gek dat iedereen daar wil werken. Nu maar eens actie.
    Klopt. Wordt tijd om hier de bijl in te zetten.
  8. geobeo 21 januari 2021 17:33
    quote:

    Gunther schreef op 21 januari 2021 15:30:

    Dit bedrijf is in feite failliet maar wordt door de overheden overeind gehouden. Als aandeelhouder zou ik me niet prettig voelen bij dit bedrijf, want de volgende kapitaalinjectie wordt denk ik een eigen vermogen injectie en dus giga verwatering. Wordt dit weer vreemd vermogen dan zal Air France KLM de eerste 50 jaar geen dividend uitkeren.
    De beleggers zijn het niet met je eens. Het aandeel is in de afgelopen maanden verdubbeld!
  9. Studnt 21 januari 2021 20:46
    quote:

    Cloverleaf schreef op 21 januari 2021 17:13:

    [...]

    Mijn opmerking bestaat uit feiten. Jouw opmerking bestaat uit frustratie.
    Het kabinet steunt KLM voor een bedrag van 3,4 miljard euro. De steun bestaat uit een garantiestelling voor bankleningen van maximaal 2,4 miljard euro en een directe lening door de staat van maximaal 1 miljard euro.

    www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...

    Niet alleen frustratie hoor, ik denk dat we allebei een punt hebben. Dat de staat garant staat is namelijk ook een feit. Alleen een andere uitkomst van mening. Begrijp ook niet wat sociale zekerheid te maken heeft met KLM.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,956 19 apr
+0,076 +0,77%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links