Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Automaker BMW geeft winstwaarschuwing

Automaker BMW geeft winstwaarschuwing

MÜNCHEN (AFN/BLOOMBERG) - Automaker BMW heeft gewaarschuwd dat de winst dit jaar ,,duidelijk onder'' die van vorig jaar uitkomt. Het Duitse bedrijf gaat daarom voor 22 miljard euro aan besparingen doorvoeren. Vorige week had BMW bij de jaarcijfers al kostenbesparingen aangekondigd, maar toen was er nog geen bedrag aan gehangen.

BMW verwacht dat, door onder meer de gevolgen van handelsconflicten en de voor autobouwers overgang naar elektrische auto's, de brutowinst met meer dan 10 procent daalt. Ook de brexit zorgt voor veel onzekerheid en mogelijk extra kosten.

De tweede maker van luxeauto's ter wereld wil daarom snoeien in het aantal verschillende modellen dat het verkoopt. Ook moet de ontwikkelingstijd met tot wel een derde korter worden en moet het personeelsbestand dit jaar gelijk blijven. Meer verschillende modellen moeten bovendien dezelfde onderdelen gebruiken.

De winstmarge op auto's gaat volgens BMW omlaag naar tussen de 6 en 8 procent. Volgens financieel directeur Nicolas Peter kan dat nog lager uitvallen als de situatie verder verslechtert. Het Beierse merk, dat ook eigenaar is van Mini en Rolls-Royce, heeft een langetermijndoel voor een winstmarge van 8 tot 10 procent.

Lees over dit aandeel ook

  1. 10 apr Lichte groei autoverkoop BMW
  2. 21 mrt BMW is een van de aantrekkelijkste auto-aandelen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
BMW

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 maart 2019 10:55
    Werd tijd ook... vroeger had een merk 3 a 4 modellen, dat waren toppers in kwaliteit, degelijkheid en waardevastheid.
    Tegenwoordig kannibaliseren de merken zichzelf met 20 modellen die allemaal op zelfde onderstellen worden gebouwd. De Fear of Missing Out heerst bij de merken. Productlijnen met 3 a 4 verschillende SUV varianten, waar gaat het over? Productiekosten stijgen de pan uit!
  2. [verwijderd] 20 maart 2019 12:13
    quote:

    Treasury Bond schreef op 20 maart 2019 10:55:

    Werd tijd ook... vroeger had een merk 3 a 4 modellen, dat waren toppers in kwaliteit, degelijkheid en waardevastheid.
    Tegenwoordig kannibaliseren de merken zichzelf met 20 modellen die allemaal op zelfde onderstellen worden gebouwd. De Fear of Missing Out heerst bij de merken. Productlijnen met 3 a 4 verschillende SUV varianten, waar gaat het over? Productiekosten stijgen de pan uit!
    klopt, en dat niet alleen maar als we iets aan de "smog" willen doen zou ik zeggen dat Autobouwers een regel moesten invoeren/verplicht zouden moeten worden, New out,Old in....maw voor elke nieuwe auto die verkocht word zal er ook een oude vd weg moeten want het word te gek.
  3. JZ 20 maart 2019 21:13
    Dat BMW (geldt ook voor zijn directe concurrenten Audi en MB) zoveel modellen heeft, heeft te maken met zijn eco footprint. Die geldt namelijk het merk en niet de afzonderlijke modellen.
    Om de snelle M-versies of de V12 te kunnen blijven produceren, heeft het merk de 1- en 2-serie keihard nodig. En uit kostenbesparingen worden dus een aantal modellen op hetzelfde onderstel gezet (5GT, 6 en 7-serie bijvoorbeeld); scheelt een hoop robots. En je kunt niet zeggen dat die karren op elkaar lijken.
  4. [verwijderd] 20 maart 2019 22:47
    Ik kom uit de autoindustrie, de hoeveelheid modellen hebbrn niets te maken met die paar snelle bakken die ze verkopen. In oplage stellen die niets voor. Het is diversificering die te ver is doorgeslagen. De sutofabrirken zijn super om doorheen te lopen trouwrns, idd mooi om die modellen door elkaar geproduceerd te zien worden op 1 lijn.
  5. JZ 22 maart 2019 09:54
    "in oplage stellen die niets voor".

    Nou .. 5 en 7-serie: 1650 eenheden per dag, 6 dagen per week. Noem dat maar niets. De M-modellen gaan ook als zoete broodjes. Maar voor al deze modellen moet je niet kijken naar dat kleine stipje dat NL heet. De thuismarkt, VS (m.n. X-modellen; worden tenslotte ook daar ontworpen en geproduceerd) en China (m.n. 6- en 7-serie) is the place to be big.
    De Nederlandse markt is wel zooo ontstellend onbelangrijk dat ze de prijs relatief laag houden om de bpm/btw te compenseren.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

BMW

105,850 22 apr
-1,100 -1,03%
Premium

BMW is een van de aantrekkelijkste auto-aandelen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links