Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Consumentendivisie doet TomTom pijn

Gepubliceerd op 19 juli 2017 07:48 | Views: 5.837

TomTom 18 jan

9,33 -0,05 (-0,48%)

AMSTERDAM (AFN) - Navigatiedienstverlener TomTom heeft het tweede kwartaal van het jaar afgesloten met een verlies van 160 miljoen euro, na een winst van 12 miljoen euro een jaar eerder. De rode cijfers zijn volledig toe te schrijven aan een afschrijving van 169 miljoen euro op de consumententak.

TomTom kampt al langer met zwakke resultaten bij de divisie die onder meer verantwoordelijk is voor de verkoop van navigatiekastjes, maar ook sporthorloges en actiecamera's maakt. Het bedrijf maakte bekend de strategische opties voor de sportactiviteiten te onderzoeken omdat de resultaten daarvan tegenvallen. Het bedrijf wil zich volledig richten op alles wat met auto's te maken heeft.

Het navigatiebedrijf kondigde eerder al een samenwerking aan met het Chinese internetconcern Baidu voor de ontwikkeling van HD-kaarten voor autonoom rijden. TomTom werd met zijn verkeersdienst Traffic in nog eens tien landen extra operationeel. De dienst is nu in 64 landen beschikbaar.

Verrassing

De omzet van TomTom kwam uit op 253 miljoen euro, waar een jaar eerder nog 265 miljoen euro aan opbrengsten in de boeken werd gezet. De verkopen bij de consumententak kelderden met 20 procent naar 126 miljoen euro. De omzetdaling van TomTom kwam voor kenners niet als een verrassing. Analisten rekenden zelfs op een sterkere neergang.

Voor het hele jaar voorziet TomTom een omzet die aan de onderkant ligt van de eerder afgegeven bandbreedte van 925 miljoen tot 950 miljoen euro. Qua winstverwachting hield de navigatiedienstverlener vast aan zijn eerdere prognose.

Verder kondigde TomTom aan voor maximaal 50 miljoen euro aan eigen aandelen in te gaan kopen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
TomTom 53% zegt kopen 19 stemmen

Gerelateerd

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. joopie1980 19 juli 2017 08:48
    (ABM FN-Dow Jones) TomTom heeft in het tweede kwartaal van 2017 iets beter gepresteerd dan analisten hadden voorzien, maar werd wel iets voorzichtiger over de omzetverwachting voor heel dit jaar. Dit bleek woensdag voorbeurs uit de kwartaalcijfers van de Nederlandse navigatiespecialist.

    TomTom boekte een omzet van 253 miljoen euro, waar analisten gemiddeld hadden gerekend op 245 miljoen euro. Daaraan droeg de consumententak 126 miljoen euro bij. Verder was de divisie Automotive en Licensing goed voor een omzet van 87 miljoen en Telematics voor 40 miljoen euro.

    Analisten rekenden vooraf op een omzet van 125 miljoen euro bij de consumententak, 77 miljoen euro voor Automotive & Licensing en 43 miljoen euro voor Telematics.

    De brutomarge lag in het tweede kwartaal op 63 procent. De consensus stond op 61 procent.

    Aangepast bedroeg de winst 21 miljoen euro en per aandeel verdiende TomTom 0,09 euro.

    Onder de streep zou er volgens de analisten 7 miljoen euro zijn overgebleven in het tweede kwartaal. De aangepaste winsttaxatie was 18 miljoen euro en de winstschatting per aandeel lag op 0,08 euro.

    TomTom wil tot 50 miljoen euro aan eigen aandelen inkopen.

    Verder meldde de navigatiespecialist een afschrijving op de goodwill van de consumententak te doen van 169 miljoen euro. Het betreft een papier afboeking.

    Tweede kwartaal 2016

    In het tweede kwartaal van vorig jaar behaalde TomTom een omzet van 265 miljoen euro. Toen droeg de consumententak 157 miljoen euro bij.

    Bij een brutomarge van 55 procent leverde de omzet van 265 miljoen euro een nettowinst op van 12 miljoen euro op. Aangepast verdiende de navigatiespecialist toen 23 miljoen euro, ofwel 0,10 euro per aandeel.

    Outlook

    TomTom zei november vorig jaar al te voorzien dat de divisies Telematics, Automotive en Licenties een gecombineerde samengestelde omzetgroei van ongeveer 15 procent tussen 2015 en 2020 zouden behalen. Ook in 2017 denkt de onderneming rond een groei van 15 procent te zullen uitkomen, zo bleek woensdag.

    TomTom rekende voor heel dit jaar op een omzet van 925 miljoen tot 950 miljoen euro, maar gaf woensdag aan te voorzien aan de onderkant van deze bandbreedte uit te zullen komen. De verwachting van een aangepaste winst per aandeel van ongeveer 0,25 euro waar de navigatiespecialist op rekende, bleef ongewijzigd.

    De analistenconsensus voor dit jaar ligt op een omzet van 945 miljoen euro een een aangepaste winst per aandeel van 0,24 euro. Voorafgaand aan de cijfers over het eerste kwartaal mikten de analisten gemiddeld nog op een omzet van 939 miljoen euro in 2017 met een aangepaste winst per aandeel van 0,24 euro.

    Verder herhaalde TomTom voor dit jaar op een "bescheiden" stijging van de investeringen. Analisten rekenen op 136 miljoen euro.

    Het aandeel TomTom sloot dinsdag 1,4 procent lager op 8,72 euro.

    Door: ABM Financial News.
  2. joopie1980 19 juli 2017 08:49
    *TomTom omzet tweede kwartaal 253 miljoen euro, verwacht was 245 miljoen euro
    *TomTom omzet tweede kwartaal consumententak 126,3 miljoen euro, verwacht was 125 miljoen euro
    *TomTom brutomarge tweede kwartaal 63%, verwacht was 61%
    *TomTom voorziet omzet 2017 aan onderkant eerder afgegeven bandbreedte van 925 miljoen tot 950 miljoen euro
    *TomTom aangepaste winst per aandeel tweede kwartaal 0,09 euro, verwacht was 0,08 euro
    *TomTom handhaaft outlook voor aangepaste winst per aandeel van ongeveer 0,25 euro voor 2017
  3. forum rang 4 groeibriljant 19 juli 2017 09:39
    Consumer is onbelangrijk. Alles wat het oplevert bij verkoop is dikke winst.


    De toekomst van TomTom draait om Automotive (en Licensing, maar in veel mindere mate).

    Automotive groei 39%
    Licensing groei 16%


    Automotive zijn nu nog vooral traditionele kaarten en traffic-services. Dat schuift meer en meer naar jaarabonnementen (zie bijv. Volkswagen en Renault met 80-100 euro per auto per jaar)

    Die markt van Automotive gaat in de periode vanaf 2019 meer en meer komen uit HD-maps en real-time Services. Die markt is nu nog nihil maar groeit naar 9,4 miljard dollar in 2022 en komt boven de25 miljard in 2025.
    Over 20 jaar rijden er zo'n 1,5 miljard connected auto's met een jaarabonnement op hd-maps en real-time services.

    Goddijn verwacht 50% marktaandeel vanaf 2020. Nu Baidu de technologie van TomTom in China gaat gebruiken, wordt ook de belangrijkste wereldmarkt voor SDC en electrisch rijden toegevoegd. TomTom is met dergelijke deals nu al wereldmarktleider.
    Ga verder maar eens rekenen wat er in de periode 2020-2025 gaat gebeuren met een omzet van vele miljarden uit Automotive. Allemaal uit jaarabonnementen en met een marge van 80%-90%.
  4. forum rang 4 FlashHenk 19 juli 2017 10:28
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 juli 2017 09:39:


    Consumer is onbelangrijk. Alles wat het oplevert bij verkoop is dikke winst.


    De toekomst van TomTom draait om Automotive (en Licensing, maar in veel mindere mate).

    Automotive groei 39%
    Licensing groei 16%


    Automotive zijn nu nog vooral traditionele kaarten en traffic-services. Dat schuift meer en meer naar jaarabonnementen (zie bijv. Volkswagen en Renault met 80-100 euro per auto per jaar)

    Die markt van Automotive gaat in de periode vanaf 2019 meer en meer komen uit HD-maps en real-time Services. Die markt is nu nog nihil maar groeit naar 9,4 miljard dollar in 2022 en komt boven de25 miljard in 2025.
    Over 20 jaar rijden er zo'n 1,5 miljard connected auto's met een jaarabonnement op hd-maps en real-time services.

    Goddijn verwacht 50% marktaandeel vanaf 2020. Nu Baidu de technologie van TomTom in China gaat gebruiken, wordt ook de belangrijkste wereldmarkt voor SDC en electrisch rijden toegevoegd. TomTom is met dergelijke deals nu al wereldmarktleider.
    Ga verder maar eens rekenen wat er in de periode 2020-2025 gaat gebeuren met een omzet van vele miljarden uit Automotive. Allemaal uit jaarabonnementen en met een marge van 80%-90%.


    Elke keer als een techgigant zich bemoeit met een productsegment van Tomtom, verliest Tomtom. Eerst met PNDs die werden weggeconcurreerd door smartphones, met kaarten toen Google zelf zijn kaarten ging maken, toen met sporthorloges toen de Apple Watch werd gelanceerd. Automotive OS wordt een slagveld voor Silicon Valley en Tomtom zal naar alle waarschijnlijk worden vermalen. Jouw verwachtingen zijn een wensdroom.
  5. forum rang 4 groeibriljant 19 juli 2017 19:14
    @Timberwolf

    PND's zijn voor een deel weggeconcurreerd door smartphones. Ze gaan echter niet kapot als je ze laat vallen in de auto (met een smartphone heb je dan in no time een kapot scherm) ; PND's gaan simpelweg te lang mee.
    Nu komen er grotere 6-inch schermen en updates via Wifi. Tegen een groter en beter leesbaar scherm en betere navigatie kan de smartphone niet op. Die PND-markt kan nog jaren worden uitgemolken. Zelfs door prijzen te verhogen en betere marges te maken.

    Kaarten van Google is ook zo'n broodjeaapverhaal. Google zie je niet terug in de auto's. Daar worden HERE en TomTom gebruikt.
    Verder worden de kaarten van TomTo door Apple gebruikt. En door Uber.

    Overigens zie je met de kaarten en roadDNA dat zelfs de grootste techgiganten met TomTom gaan samenwerken. Apple, Nvidia, Microsoft, Uber, Qualcomm, en nu zelfs ook techgigant Baidu.
    Baidu gaat zelfs alle tech van TomTom voor de HD-kaarten, roadDNA en real-time systemen voor China gebruiken. Krijg je een wereldwijde standaard. Wordt makkelijk kiezen voor de SDC-fabrikanten.
    Verder is de samenwerking met Bosch uniek. Zonder de radar en RRS-roadDNA laag kun je niet veilig rijden. Wordt een tweede wereldstandaard van TomTom.

    We spreken elkaar in 2022 als TomTom 50% marktaandeel heeft. Staat de koers toch echt boven de 100 euro. Is zelfs op weg naar honderden euro's in de periode 2022-2025.
    De HD-markt is nu nihil maar groeit naar 9,4 miljard in 2022 en komt boven de 25 miljard in 2025. Allemaal jaarabonnementen op de real-time maps en services. Marge 80%-90%.
    Zelfs met het huidige marktaandeel van 20-25% gaat de koers van TomTom tzt met gemak boven de 100 euro.
12 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare