Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

KLM was ook in tweede ronde loonsubsidie grootverbruiker

AMSTERDAM (AFN) - Ook bij de tweede ronde voor loonsubsidies van de overheid was luchtvaartmaatschappij KLM een grootverbruiker van de steunregeling. Samen met dochterondernemingen voor bijvoorbeeld catering, een pilotenschool en KLM Cityhopper was het concern goed voor voorschotten van net geen 300 miljoen euro loonsteun, zo komt naar voren uit een register van uitkeringsinstantie UWV.

De luchtvaart is een van de hardst getroffen sectoren door de coronapandemie, doordat de reisbeperkingen zorgden voor een ineenstorting van de vraag naar vliegreizen. Ook budgetmaatschappij Transavia, een dochter van luchtvaartcombinatie Air France-KLM, kreeg bij de tweede ronde van de zogeheten NOW-regeling 25,9 miljoen aan voorgeschoten loonsubsidie

Vlak na het uitbreken van de coronacrisis zette de regering een regeling van loonsubsidies op voor bedrijven die veel omzet mislopen door de pandemie en lockdownmaatregelen. Bedrijven die te maken hebben met een omzet van minstens 20 procent, kunnen tot maximaal 90 procent van de loonkosten vergoed krijgen. De door UWV gepubliceerde voorschotbedragen zijn 80 procent van de totaal berekende tegemoetkoming.

Eerste ronde

Bij de eerste ronde aan NOW-steun was KLM al de grootste ontvanger van de financiële hulp. Toen ging het om een bedrag van circa 304 miljoen euro om de loonkosten deels te dekken. Daarnaast schoot de regering KLM te hulp met een financiële injectie van 3,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties, die de maatschappij moeten behoeden voor een bankroet.

UWV publiceerde evenals na de eerste ronde aan loonsubsidies een voorlopige lijst met het voorschot aan NOW-geld dat bedrijven hebben ontvangen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil dat die informatie openbaar wordt, om zo transparant mogelijk te zijn over de besteding van publiek geld. De in het register genoemde bedragen zijn nog niet definitief en kunnen nog veranderen. De tweede aanvraagperiode waar de nieuwe lijst over gaat, liep van juni tot en met september.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 november 2020 20:54
    Norwegian Air vraagt faillissementsbescherming aan
    Vliegmaatschappij Norwegian Air International staat op omvallen en heeft faillissementsbescherming aangevraagd. Eerder dit jaar kreeg het bedrijf nog omgerekend 28 miljoen euro steun van de Noorse regering. Maar vorige week zei Noorwegen niet nog meer steun te willen geven.

    Norwegian is extra zwaar getroffen door corona, omdat het groot had ingezet op vluchten tussen Europa en Noord-Amerika. Zo vloog de budgetmaatschappij tussen Amsterdam en New York. Naar intercontinentale vluchten was de afgelopen tijd nog veel minder vraag dan naar vluchten binnen Europa.

    Het bedrijf hoopt op een doorstart na overleg met schuldeisers over wat te doen met de schuldenlast van ruim 6 miljard euro. Norwegian heeft eerder dit jaar al het overgrote deel van de vluchten geschrapt en veel personeel ontslagen. De maatschappij voert nu alleen binnenlandse vluchten uit, met 6 van de 140 vliegtuigen die het bezit. Die vluchten blijven voorlopig doorgaan.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,880 18 apr
0,000 0,00%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links