Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Boeing 737 MAX mag weer vliegen van luchtvaartautoriteit VS

Boeing 737 MAX mag weer vliegen van luchtvaartautoriteit VS

WASHINGTON (AFN/BLOOMBERG) - Probleemvliegtuig Boeing 737 MAX mag weer de lucht in. Daarvoor heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA toestemming gegeven. De toestellen van Boeing staan al ruim anderhalf jaar aan de grond, omdat in korte tijd twee dodelijke ongelukken met het type vliegtuig plaatsvonden.

Door de crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden. Later bleek dat de rampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Dat mankement is verholpen met een update van de software.

Nu er toestemming is van de FAA moeten Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun computersoftware bijwerken en de piloten opnieuw trainen, wat zeker dertig dagen in beslag zal nemen. Southwest Airlines, dat de meeste exemplaren van het toestel heeft, stelt dat het zelfs maanden kan duren voordat het voldoet aan de FAA-eisen en dat het niet verwacht weer met de 737 MAX te gaan vliegen voor het tweede kwartaal van 2021.

Onderzoeken

De Europese toezichthouder voor de luchtvaart EASA liet in oktober weten dat de Boeing 737 MAX veilig is en dat de laatste hand werd gelegd aan het papierwerk. Directeur Patrick Ky schatte toen in dat het toestel voor het eind van het jaar waarschijnlijk weer mocht vliegen.

TUI laat weten dat het nog wel even kan duren voordat de drie Boeing 737 MAX-vliegtuigen van het bedrijf weer kunnen worden gebruikt. Voordat de toestellen weer de lucht in mogen is volgens het reisconcern eerst toestemming nodig van nationale luchtvaartautoriteiten. Ook moet TUI wachten op instructies van EASA over uit te voeren trainingen, aanpassingen in handleidingen en aanpassingen en een update van de software.

Het aan de grond zetten van het toestel heeft Boeing miljarden gekost, de leveringsketen ontregeld, en tot onderzoeken geleid waarin werd geconcludeerd dat er een gebrek aan transparantie en degelijk toezicht was bij Boeing en de FAA tijdens de ontwikkeling van de 737 MAX. Een strafrechtelijk onderzoek loopt nog.

Lees over dit aandeel ook

  1. 09 apr Boeing levert minder 737 MAX toestellen
  2. 18 mrt Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Boeing Company

Gerelateerd

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. geobeo 18 november 2020 15:24
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 18 november 2020 15:07:

    [...]
    Als je ooit terechtkomt in z'on MAX zul je het niet eens doorhebben.
    Ja joh, die motor die zowat volledig voor de vleugel uitsteekt valt niet op natuurlijk? Toch echt wel heel herkenbaar.

    De hele reden voor de viezige software hack die de crashes veroorzaakte, is dat die motor gewoon verkeerd onder de vleugel hangt (om her-certificering van het vliegtuig te voorkomen). Zelfs een kind kan zien dat dat er raar uit ziet.

    external-content.duckduckgo.com/iu/?u...
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Boeing Company

169,080 23 apr
-1,400 -0,82%
Premium

Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links