Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom krijgt zware klap op beurs

Gepubliceerd op 18 sep 2018 om 10:20 | Views: 15.209 | Onderwerpen: autoindustrie

Alphabet 17 dec

1.017,82 +1,29 (+0,13%)

TomTom 15:27

7,96 +0,07 (+0,86%)

AMSTERDAM (AFN) - Het aandeel TomTom stond dinsdagochtend zwaar onder druk op Beursplein 5. Het aandeel verloor in de ochtendhandel meer dan een kwart van zijn beurswaarde en beleefde de grootste koersdreun sinds 2011. Analisten wezen naar een samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi met Google-moederbedrijf Alphabet. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards. Dat is volgens kenners een zware klap voor de Nederlandse navigatiedienstverlener.

Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google's besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto's.

,,Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom'', aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. ,,TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. Ze wilden een onafhankelijke kaartenmaker als TomTom. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis.'' De analist wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan al belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. ,,En die gaan nu om, dat is pijnlijk'', constateert Versteeg.

Pijnlijk

De marktvorsers spreekt van een grote stap in de industrie, die volgens hem onder meer kiest voor Android ,,omdat met dit systeem veel beter realtime data geleverd'' kan worden. ,,Mobieltjes met Android zijn overal. Je ziet daardoor gewoon de file realtime op het scherm oplossen.'' Een analist van Mirabaud liet weten het pijnlijk te vinden dat Renault, nadat het vorig jaar nog met TomTom werkte, nu kiest voor Android en Google.

TomTom liet per email weten dat de relatie met Renault niet is veranderd. TomTom gaf eind 2017 aan met Renault samen te werken met het SYMBIOZ-programma voor autonoom rijden. Een woordvoerder van Renault wilde geen commentaar geven.

Een zegsman van de Renault-Nissan-alliantie zei dat er momenteel voertuigen met TomTom-kaarten van de band lopen. Het zal volgens hem enige tijd kosten voordat nieuwe wagens met Android worden vrijgegeven. Het aandeel TomTom stond omstreeks 11.40 uur bijna 26 procent lager op 6,35 euro.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Hudige trend
TomTom 70% zegt verkopen 30 stemmen
Alphabet 71% zegt kopen 7 stemmen

Gerelateerd

autoindustrie

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Alphabet

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

TomTom

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Timberwolf
5
"Timberwolf 17 jul 2017 om 13:27

Er zit een vaste schare fanboys van dit aandeel op de fora van iex/debeurs, die vast houden aan hun overtuiging dat TT het gaat scoren in autonoom rijden. De potentie van die ontwikkeling is evident, maar de fans van TT vergeten even dat het helemaal niet duidelijk is wie zal domineren in die technologie. Het meest voor de hand liggende scenario is dat auto's in de toekomst net zoals computers en telefoons een OS zullen hebben met autonomous driving functie. De kans dat Apple, Google, Tesla e.d. degenen zullen zijn die dominant worden in deze platforms in beduidend hoger dan dat TT als winnaar zal bovendrijven. Ik geloof eigenlijk helemaal niet in de kansen van Tomtom. TT is traag en Goddijn c.s. hebben al laten zien dat ze geen visionaire leiders zijn. Ja, ze zaten goed met PNDs maar als we kijken naar sporthorloges of actiecamera's dan zijn ze consequent de volgers geweest en niet de innovators. PNDs sterven een langzame dood, de gadgets zijn relatief marginaal en hun functionaliteit wordt consequent overgenomen door smartphones (dan wel de apple watch). Dus de telemetrie en de digitale kaarten blijven de meest interessante onderdelen van TT. Ik denk persoonlijk dat ook de zakelijke markt voor tracking en routing op enig moment door de tech-giganten zal worden aangevallen. De digitale kaarten zijn een soort joker; TT fans roepen al jaren dat dit een unieke asset is maar helaas is daarvan bij de monetization weinig gebleken. Ik ben van mening dat kaarten simpelweg een commodity zullen worden die wordt weggegeven door de tech-giganten in de strijd om het dominante besturingsplatform voor auto's. De vraag is dan of er iemand aan komt kloppen in Amsterdam om het van TT te kopen. En dat is de speculatie die al jaren gaande is. Misschien, wellicht, mogelijkerwijs."

Waar zijn de fanboys nu? ...I rest my case.
mvliex 1
1
quote:

Timberwolf schreef op 18 sep 2018 om 10:46:


"Timberwolf 17 jul 2017 om 13:27

Er zit een vaste schare fanboys van dit aandeel op de fora van iex/debeurs, die vast houden aan hun overtuiging dat TT het gaat scoren in autonoom rijden. De potentie van die ontwikkeling is evident, maar de fans van TT vergeten even dat het helemaal niet duidelijk is wie zal domineren in die technologie. Het meest voor de hand liggende scenario is dat auto's in de toekomst net zoals computers en telefoons een OS zullen hebben met autonomous driving functie. De kans dat Apple, Google, Tesla e.d. degenen zullen zijn die dominant worden in deze platforms in beduidend hoger dan dat TT als winnaar zal bovendrijven. Ik geloof eigenlijk helemaal niet in de kansen van Tomtom. TT is traag en Goddijn c.s. hebben al laten zien dat ze geen visionaire leiders zijn. Ja, ze zaten goed met PNDs maar als we kijken naar sporthorloges of actiecamera's dan zijn ze consequent de volgers geweest en niet de innovators. PNDs sterven een langzame dood, de gadgets zijn relatief marginaal en hun functionaliteit wordt consequent overgenomen door smartphones (dan wel de apple watch). Dus de telemetrie en de digitale kaarten blijven de meest interessante onderdelen van TT. Ik denk persoonlijk dat ook de zakelijke markt voor tracking en routing op enig moment door de tech-giganten zal worden aangevallen. De digitale kaarten zijn een soort joker; TT fans roepen al jaren dat dit een unieke asset is maar helaas is daarvan bij de monetization weinig gebleken. Ik ben van mening dat kaarten simpelweg een commodity zullen worden die wordt weggegeven door de tech-giganten in de strijd om het dominante besturingsplatform voor auto's. De vraag is dan of er iemand aan komt kloppen in Amsterdam om het van TT te kopen. En dat is de speculatie die al jaren gaande is. Misschien, wellicht, mogelijkerwijs."

Waar zijn de fanboys nu? ...I rest my case.
Heb geen aandelen TomTom, doe er niets mee maar zo je eigen gelijk willen tonen komt wel rancuneus en daarmee zielig over.....I rest my case.
this guy
0
quote:

Timberwolf schreef op 18 sep 2018 om 10:46:


"Timberwolf 17 jul 2017 om 13:27

Er zit een vaste schare fanboys van dit aandeel op de fora van iex/debeurs, die vast houden aan hun overtuiging dat TT het gaat scoren in autonoom rijden. De potentie van die ontwikkeling is evident, maar de fans van TT vergeten even dat het helemaal niet duidelijk is wie zal domineren in die technologie. Het meest voor de hand liggende scenario is dat auto's in de toekomst net zoals computers en telefoons een OS zullen hebben met autonomous driving functie. De kans dat Apple, Google, Tesla e.d. degenen zullen zijn die dominant worden in deze platforms in beduidend hoger dan dat TT als winnaar zal bovendrijven. Ik geloof eigenlijk helemaal niet in de kansen van Tomtom. TT is traag en Goddijn c.s. hebben al laten zien dat ze geen visionaire leiders zijn. Ja, ze zaten goed met PNDs maar als we kijken naar sporthorloges of actiecamera's dan zijn ze consequent de volgers geweest en niet de innovators. PNDs sterven een langzame dood, de gadgets zijn relatief marginaal en hun functionaliteit wordt consequent overgenomen door smartphones (dan wel de apple watch). Dus de telemetrie en de digitale kaarten blijven de meest interessante onderdelen van TT. Ik denk persoonlijk dat ook de zakelijke markt voor tracking en routing op enig moment door de tech-giganten zal worden aangevallen. De digitale kaarten zijn een soort joker; TT fans roepen al jaren dat dit een unieke asset is maar helaas is daarvan bij de monetization weinig gebleken. Ik ben van mening dat kaarten simpelweg een commodity zullen worden die wordt weggegeven door de tech-giganten in de strijd om het dominante besturingsplatform voor auto's. De vraag is dan of er iemand aan komt kloppen in Amsterdam om het van TT te kopen. En dat is de speculatie die al jaren gaande is. Misschien, wellicht, mogelijkerwijs."

Waar zijn de fanboys nu? ...I rest my case.


Jammer een reactie als deze....
Timberwolf
1
quote:

mvliex 1 schreef op 18 sep 2018 om 10:53:


[...]Heb geen aandelen TomTom, doe er niets mee maar zo je eigen gelijk willen tonen komt wel rancuneus en daarmee zielig over.....I rest my case.


Rancuneus? Misschien wel. Ik heb de discussie over TT altijd met argumenten gevoerd. Goede argumenten vond ik zelf. Helaas waren de fanboys op de IEX fora niet gediend van tegenspraak en vielen mij persoonlijk aan. Maakten zelfs insinuaties ten aanzien van mijn motieven. Als zou ik een short positie hebben die ik wilde uitbaten middels reacties op deze fora. Alsof de markt op de berichtgeving van de IEX koffiekamer reageert... Ik heb nooit een short-positie gehad, niet in Tomtom of welk ander fonds dan ook. Het is erg pijnlijk als mensen zonder enige vorm van bewijs je integriteit aanvallen, terwijl ik dacht dat mensen in een discussie ook ruimte zouden laten voor een ander geluid. Enige schadenfreude is mij om voornoemde reden daarom inderdaad niet vreemd. Ik ben geen heilige.
steelfighter72
1
Ach ja , concurrentie moet er zijn toch? Zijn slechts 3 merken, ik heb wel vertrouwen in Tomtom dat ze de beste zijn, fijne dag en kop op!
mvliex 1
0
quote:

Timberwolf schreef op 18 sep 2018 om 11:08:


[...]

Rancuneus? Misschien wel. Ik heb de discussie over TT altijd met argumenten gevoerd. Goede argumenten vond ik zelf. Helaas waren de fanboys op de IEX fora niet gediend van tegenspraak en vielen mij persoonlijk aan. Maakten zelfs insinuaties ten aanzien van mijn motieven. Als zou ik een short positie hebben die ik wilde uitbaten middels reacties op deze fora. Alsof de markt op de berichtgeving van de IEX koffiekamer reageert... Ik heb nooit een short-positie gehad, niet in Tomtom of welk ander fonds dan ook. Het is erg pijnlijk als mensen zonder enige vorm van bewijs je integriteit aanvallen, terwijl ik dacht dat mensen in een discussie ook ruimte zouden laten voor een ander geluid. Enige schadenfreude is mij om voornoemde reden daarom inderdaad niet vreemd. Ik ben geen heilige.
Begrijp het wel maar als je al langer hier meeloopt moet je ook weten dat het er zo aan toegaat op een open forum en daar boven staan en je er niets van aantrekken. Btw, wel jammer dat je geen shortpositie had! Praten naar je positie is dom maar handelen naar je overtuiging was wel slim geweest.....achteraf!
;-))
martinmartin
0
@Timberwolf.

Goed dat jij jouw bericht van juli '17 nog eens herhaald.
Vwb connected cars heb jij gelijk alle OEM's zullen moeten toelaten dat Android dan wel IOS in hun dashboard zitten.
Welke navigatie de automobilisten daarna gaan gebruiken zal moeten worden afgewacht maar de gratis alternatieven zullen zeker hoog scoren terwijl het voor mij een no-brainer is om te kiezen voor een uitgebreidere versie met speed-camera's en up-to date congestion data.

Belangrijker is welke spelers toetreden tot het speelveld van de HD-maps.
Indien de OEM's ook Google hierin toelaten is er een serieus probleem voor TT om daarin een zodanig marktaandeel te verwerven dat een EPS van meerdere euro's rechtvaardigt.

Dit bericht mocht je verwachten, zoals er volgende week/maand een bericht verschijnt dat Apple car-pla standaard in een aantal andere of misschien wel dezelfde automerken wordt opgenomen.

Nuchtertransparant
0
Ben er maar even volledig uitgestapt. Had zo'n 5700 stukken. Vertrouw het even niet. En aankijken wat TT z'n reactie is en hoe die door de markt zal worden opgepakt. Als ze echt massaal naar Google ed overstappen gaat het heel lastig worden. Valt het allemaal mee dan stap ik in wat Turbo's om met een deel van de verkoopopbrengsten het genomen verlies weer goed te maken. Is met te wankel op dit moment en de Q3 cijfers moeten wel uitmuntend zijn, wil het niet verder zakken. Kortom ik ga vanaf nu ff op mn handen zitten.
Tuinboon
0
Bonost
0
quote:

Tuinboon schreef op 18 sep 2018 om 11:19:


Ben ik ff blij dat ik niet beleg, ik spaar alleen maar en heb een vermogen.


En betaal er belasting over. En dan hou ik lekker niets over. :)
Timberwolf
0
quote:

mvliex 1 schreef op 18 sep 2018 om 11:17:


[...]Begrijp het wel maar als je al langer hier meeloopt moet je ook weten dat het er zo aan toegaat op een open forum en daar boven staan en je er niets van aantrekken. Btw, wel jammer dat je geen shortpositie had! Praten naar je positie is dom maar handelen naar je overtuiging was wel slim geweest.....achteraf!
;-))


Klopt, ik had elders een uitgebreide en serieuze analyse geschreven van het bedrijf Tomtom. Dat was toen de koers zo'n EUR8,15 stond. Ik vond dat toen al een optimistische waardering. Dat artikel werd hier opgepikt en het hele forum ging volledig paranoia. Er waren zelfs types die opriepen mijn identiteit te achterhalen en op het internet te plempen. Nou, dat was me iets te ingrijpend om eenvoudigweg te negeren. Dat is dus de voorgeschiedenis achter mijn post. Misschien komt het wat cru over als je de historie niet kent, maar ik ben niet de persoon om willekeurige mensen uit te lachen als hun aandelen dalen. De TT-fanschare heeft het toen echter wat te bont gemaakt. Vandaar.
!@#$!@!
0
Ik heb nooit op het TomTom forum gezeten, wel op andere, dus weet precies hoe dat gaat. Ik zou ze keihard uitlachen ! Mensen roepen dat gewoon over zichzelf af, dan moeten ze ook de consequenties ervan ervaren.
€GP
0
TomTom is geen wereld speler heeft zelf geroepen dat de grote Automerken/Fabrikanten niet met Google in zee zullen gaan hoe dom kan je zijn om Reclame te maken voor Google.
bdj
0
quote:

Tuinboon schreef op 18 sep 2018 om 11:19:


Ben ik ff blij dat ik niet beleg, ik spaar alleen maar en heb een vermogen.


Je hele vermogen in 1 fonds stoppe is geen beleggen.
mrC2
0
TT is een one trick pony en dat gaat altijd maar een beperkte tijd mee. Volkomen logisch dus dat dit gebeurd. De directeuren van TT zullen er niet mee zitten die hebben jaren geleden al gecashed.
Navigatie is al een lange tijd gratis bij google en apple dus TT kan daar geen geld meer mee verdienen.
Worff
0
TT gaat het verliezen van de grote jongens. idd afblijven. ze hadden beter overgenomen kunnen worden.
maar daar lijkt het te laat voor.
apieslapie
1
het is grappig, dat is nou het probleem. men weet echt niet waarover men het heeft en doet alsof men productkennis hebt in de sector. op deze prijs kan je gerust kopen, technisch heeft tomtom de beste kaarten en dat komt er nog wel uit. dat de markt dat niet begrijpt, want als google of apple genoemd wordt dan wordt iedereen bang :)
24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Gesponsorde links