Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Air France-KLM sluit rampjaar 2020 af met verlies van 7,1 miljard euro

Air France-KLM sluit rampjaar 2020 af met verlies van 7,1 miljard euro

AMSTERDAM (ANP) - Air France-KLM heeft coronajaar 2020 afgesloten met een verlies van 7,1 miljard euro. De luchtvaartonderneming kampte met een forse daling van het aantal passagiers door reisrestricties en het uitblijven van boekingen. Topman Ben Smith spreekt van de zwaarste crisis waar de luchtvaartindustrie ooit mee te maken heeft gehad.

De luchtvaartonderneming zag de omzet met 59 procent inzakken tot 11,1 miljard euro. De passagiersstroom droogde met 67,3 procent op tot dik 34 miljoen reizigers.

Om de kosten te drukken zette Air France-KLM onder andere het mes in het personeelsbestand. De personeelskosten daalden met 35 procent, doordat 8700 mensen het bedrijf verlieten. Daarnaast hield het bedrijf zijn hand op in Parijs en Den Haag voor loonsubsidies. Ook werd personeel om een loonoffer gevraagd. Dat laatste was voor KLM ook noodzakelijk om steun te krijgen van de Nederlandse regering.

Banenreducties

Banenreducties en andere ingrepen in de organisatie zadelden Air France-KLM op met 822 miljoen euro aan kosten. Deze werden niet per maatschappij apart uitgesplitst. Verder moest het concern ook bloeden voor eerder afgesloten brandstofcontracten en andere onvoorziene kosten. Die rekening kwam uit op 595 miljoen euro. Verder schreef Air France-KLM een slordige 672 miljoen euro af op zijn vloot en dan vooral op superjumbo's A380.

In totaal kreeg Air France-KLM 10,4 miljard euro aan leningen en garanties. Zo'n 3,4 miljard euro daarvan kwam uit Den Haag. Nog niet het volledige krediet uit Nederland is volgens Air France-KLM gebruikt. De onderneming had naar eigen zeggen eind december nog 9,8 miljard euro aan liquiditeit en kredietlijnen liggen. Ondertussen is de schuld in een jaar tijd opgelopen met bijna 5 miljard euro tot 11 miljard euro.

Extra steun

Momenteel wordt door het luchtvaartbedrijf onderhandeld over extra steun, vermoedelijk in de vorm van extra aandelen. De landen hebben bij elkaar al dik 28 procent van de stukken in handen. Volgens financieel directeur Frédéric Gagey kan Air France-KLM het voorlopig nog wel even uitzingen.

Gagey hoopt dat de luchtvaartrestricties snel worden opgeheven. In de loop van het derde kwartaal en aan het begin van het vierde kwartaal was volgens hem sprake van enige opluchting toen reizen weer steeds meer werden toegestaan en vaccinhoop ook wat kleur op de wangen gaf. De euforie was van korte duur, door de opleving van het virus werden de maatregelen aangescherpt en was de luchtvaart terug bij af.

Air France-KLM rekent ook op een moeizaam eerste kwartaal van het jaar. Tegen de zomer verwacht de onderneming de capaciteit weer op te kunnen voeren. Het zal echter nog jaren duren alvorens het niveau van voor de crisis weer wordt bereikt.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Nieuwe commissarissen en CFO voor KLM
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. Stock-King24 18 februari 2021 07:31
    Dus als ik het vertaal in mn eigen huishoudboekje: het verlies is 7,1mlrd en de leningen stegen nr 10,3mlrd (normaal rond de 5mlrd). Doe dit x1,5 voor 2021 = 10mlrd verlies & 8mlrd extra schuld = 18mlrd. AF-KLM draaide over de afgelopen goede jaren gemiddeld 800miljoen winst. 18mlrd/800 mio = 22,3 jaar voor niks werken om de geleden schade goed te maken (excl. van rentes ect.).
  2. forum rang 6 andre68 18 februari 2021 08:03
    Het instandhouden van KLM is een dure hobby geworden. En het lijkt erop dat het "alles" mag kosten. Vind het wel merkwaardig dat de koers zo goed blijft hangen tussen 4.5 en 5 euro nadat ze een tijd teru onder de 3 stonden. Komt er nog een claim-emissie of blijft de belastingbetaler tot in de eeuwigheid bijlappen?
  3. BLOK-E 18 februari 2021 08:06
    Klopt Stock-King24: duurt zeker 20 jaar (zonder tegenslag en veranderende wereld) voordat het terug betaald is (maak er maar 30 jaar van), verlies per medewerker 2020 €80.000.
    Het trieste is dat veel kleine ondernemers nagenoeg niets krijgen, zij kunnen geholpen worden met bv €10.000 en kunnen dan weer vooruit, betalen dan 20 jaar belasting (KLM bij verlies en speciale regels nagenoeg niet).
    Dit is de waanzin, velen vinden dit normaal of nodig!!! Nodig voor de economie, wanneer er geen KLM was, waren er 20 andere maatschappijen die op Schiphol vliegen. Begrijp mij niet verkeerd, heb zeker te doen met vele KLM medewerkers maar men moet wel nuchter blijven en iedereen gelijk helpen.
    Voor DAF/Fokker enz. was geen geld nu kan alles.
  4. forum rang 5 adritromp 18 februari 2021 09:22
    quote:

    Sanglier schreef op 18 februari 2021 08:45:

    Geld is gratis, wat zeg ik, als je geld leent krijg je geld er bij. Dus geef AF. KLM die rottige 10 miljard dan zijn zij ook weer gelukkig.
    Laat ze dan ook even een miljard of 10 uitgeven aan de aardbevingsschade en het debacel van de toeslagen affaire.
    Krankzinnigheid ten top
  5. Sanglier 18 februari 2021 09:52
    quote:

    adritromp schreef op 18 februari 2021 09:22:

    [...]

    Laat ze dan ook even een miljard of 10 uitgeven aan de aardbevingsschade en het debacel van de toeslagen affaire.
    Krankzinnigheid ten top
    Laat onze Wopke dit maar niet lezen want dan koopt ie de rest van de aandelen KLM ook nog.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,952 13:03
-0,012 -0,12%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links