Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Zwakke ijsverkoop drukt omzetgroei Unilever

Zwakke ijsverkoop drukt omzetgroei Unilever

ROTTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Was- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in het derde kwartaal niet kunnen voldoen aan zijn eigen groeiverwachting. In de eerste twee kwartalen van 2019 lukte dat nog wel, maar door de minder hete zomer dan een jaar eerder viel onder meer de ijsjesverkoop wat tegen.

Topman Alan Jope beloofde in een verklaring dat het Brits-Nederlandse concern de komende tijd orde op zaken stelt door te innoveren en aanpassingen te doen in zijn merkenportefeuille. Concreet wordt gekeken naar verbetermogelijkheden bij de haarverzorgingstak in de Verenigde Staten en huidreinigingsproducten in India, aldus financieel directeur Graeme Pitkethly in een toelichting. Unilever houdt dan ook vast aan zijn doelstellingen voor het hele jaar.

De onderliggende omzet, dus exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, groeide in het derde kwartaal met 2,9 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het bedrijf streeft op de middellange termijn naar een autonome omzetgroei tussen 3 en 5 procent, maar waarschuwde dat dit jaar de groei waarschijnlijk aan de onderkant van die bandbreedte uitkomt. De totale opbrengsten waren in de verslagperiode 13,3 miljard euro. Marktkenners rekenden erop dat Unilever zijn groeiverwachting nipt zou halen.

Niet bang voor brexit

Vooral de verkopen van ijsjes in Europa en thee in meerdere markten bleven achter bij de verwachtingen van de eigenaar van merken als Ben & Jerry's en Lipton. Vorig jaar was de zomer in Europa bijzonder heet waardoor de ijsjesinkomsten in 2018 een uitdagende vergelijkingsbasis vormden voor dit jaar. Pitkethly weet het achterblijven van de groei aan"eenmalige factoren". Onderliggend is het momentum sterk, stelde hij.

Producenten van levensmiddelen als Unilever moeten de laatste tijd vaker hun merkenportefeuilles tegen het licht houden vanwege veranderende smaken onder consumenten. Mensen hebben steeds meer oog voor lokale en ambachtelijke producten en letten meer op de ingrediëntenlijst. Pitkethly geeft aan dat de focus bij innovaties op artikelen van premium- en natuurmerken en producten "met een doel" ligt. Concurrent van Unilever, Nestlé, liet een groei van 3,7 procent op jaarbasis zien in de afgelopen negen maanden.

Unilever is niet bang voor brexit. Volgens Pikethly zal de impact op het concern "waarschijnlijk niet materieel" zijn. De activiteiten in het Verenigd Koninkrijk bedragen volgens de financieel topman maar 5 procent van het groepsresultaat. Bij een no-dealbrexit zal er waarschijnlijk wel meer geregeld moeten worden, aldus de directeur.

Lees over dit aandeel ook

  1. 20 mrt Media: Unilever overweegt verkoop belang in Chinese waterzuiveraar 1
  2. 19 mrt De kogel is door de kerk bij Unilever

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
UNILEVER PLC

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 oktober 2019 10:00
    Vroeger had ongezond Ben & Jerry's ijs nog wel lekkere smaken, maar sinds Unilever het heeft overgenomen is het ijs smerig en is het een deug merk geworden.....zo hypocriet, want het is zoooo ongezond. Als merk net doen alsof je de wereld redt, terwijl je als merk de grote drijfveer bent van de ongezonde levensstijl van de sociale onderklasse die niet begrijpt welk voedsel gezond of ongezond is. Een heel groot deel van geproduceerde voedsel uit een fabriek is ongezond en is alleen maar te doen om de smaak en de marge van de fabrikant.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

UNILEVER PLC

44,980 17:35
-0,070 -0,16%
Premium

De kogel is door de kerk bij Unilever

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links