Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

IEA: wereldwijde olievraag kan pieken in 2026

IEA: wereldwijde olievraag kan pieken in 2026

PARIJS (ANP/AFP) - De wereldwijde vraag naar olie kan in 2026 een piek bereiken. Dat schrijft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in een rapport. Om te zorgen dat de olievraag minder sterk toeneemt en klimaatdoelstellingen worden behaald, zouden overheden volgens het agentschap meer moeten doen aan duurzame energiebronnen.

Volgens het IEA is de olievraag aan het herstellen van de coronapandemie en zal die in 2023 weer op het niveau van voor de crisis liggen. In 2026 zal de wereldwijde olievraag dan klimmen naar 104 miljoen vaten (van 159 liter) per dag, een stijging van 4 procent ten opzichte van het niveau van 2019. Dat komt vooral door meer vraag uit Azië.

De toenemende olievraag kan volgens de organisatie afgeremd worden als overheden meer doen om de overgang naar schone energiebronnen te versnellen en elektrisch rijden te stimuleren. Daarnaast kan ook veranderd gedrag van consumenten door de coronacrisis bijdragen aan een minder sterke vraag, bijvoorbeeld omdat meer vanuit huis wordt gewerkt en minder wordt gereisd, zegt het IEA.

Lees over dit aandeel ook

  1. 15 apr Video: correctie in aandeel Shell
  2. 03 apr Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
SHELL PLC

Gerelateerd

Reacties

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. G.errit@ 17 maart 2021 13:26
    Aan het klimaat kan je niks doen, als de stand van de zon ten op zichte van de aarde verandert, verandert het klimaat ook, daar kunnen wij niks aan doen. Waar we wel wat aan kunnen doen is de gigantische milieu vervuiling; als 1 zeecontainer van Mearsk net zoveel vervuilt als 50 miljoen auto's, deze boten verbruiken gewoon vloeibaar asfalt( stookolie).
  2. barondehuile 17 maart 2021 13:37
    quote:

    G.errit@ schreef op 17 maart 2021 13:26:

    Aan het klimaat kan je niks doen, als de stand van de zon ten op zichte van de aarde verandert, verandert het klimaat ook, daar kunnen wij niks aan doen. Waar we wel wat aan kunnen doen is de gigantische milieu vervuiling; als 1 zeecontainer van Mearsk net zoveel vervuilt als 50 miljoen auto's, deze boten verbruiken gewoon vloeibaar asfalt( stookolie).
    Daar zit zeker wat in, moeten echt naar LNG; dat is vooralsnog het enige alternatief.
  3. forum rang 6 pietje-2005 17 maart 2021 14:03
    quote:

    G.errit@ schreef op 17 maart 2021 13:26:

    Aan het klimaat kan je niks doen, als de stand van de zon ten op zichte van de aarde verandert, verandert het klimaat ook, daar kunnen wij niks aan doen. Waar we wel wat aan kunnen doen is de gigantische milieu vervuiling; als 1 zeecontainer van Mearsk net zoveel vervuilt als 50 miljoen auto's, deze boten verbruiken gewoon vloeibaar asfalt( stookolie).
    Zou maar eens uitrekenen wat een zeecontainer per kilometer vervuilt op een groot containerschip of op een vrachtwagen door de stad. Je schrijft het trouwens als Maersk ;-)
    Kan niet anders dan een foute vergelijking zijn met die 50 miljoen autos, denk ik.
    Wel een mooi rond getal, natuurlijk ;-)
  4. [verwijderd] 17 maart 2021 14:45
    quote:

    G.errit@ schreef op 17 maart 2021 13:26:

    Aan het klimaat kan je niks doen, als de stand van de zon ten op zichte van de aarde verandert, verandert het klimaat ook, daar kunnen wij niks aan doen. Waar we wel wat aan kunnen doen is de gigantische milieu vervuiling; als 1 zeecontainer van Mearsk net zoveel vervuilt als 50 miljoen auto's, deze boten verbruiken gewoon vloeibaar asfalt( stookolie).
    Bitumen is toch net een ander goedje dan stookolie. Dat wordt hard als het normale temperaturen bereikt.
  5. GroteVriendelijkePrutser 17 maart 2021 15:10
    quote:

    pietje-2005 schreef op 17 maart 2021 14:03:

    [...]
    Zou maar eens uitrekenen wat een zeecontainer per kilometer vervuilt op een groot containerschip of op een vrachtwagen door de stad. Je schrijft het trouwens als Maersk ;-)
    Kan niet anders dan een foute vergelijking zijn met die 50 miljoen autos, denk ik.
    Wel een mooi rond getal, natuurlijk ;-)
    Twee minuten zoeken:

    "It has been estimated that just one of these container ships, the length of around six football pitches, can produce the same amount of pollution as 50 million cars. The emissions from 15 of these mega-ships match those from all the cars in the world. And if the shipping industry were a country, it would be ranked between Germany and Japan as the sixth-largest contributor to global CO2 emissions."

    Bron: inews.co.uk/news/long-reads/cargo-con...
  6. forum rang 6 pietje-2005 17 maart 2021 15:14
    Snap ik wel dat wat groter is, meer vervuilt.
    Het gaat erom wat je vervuilt per eenheid, denk ik.
    Haal die container nu eens per vrachtwagen uit China, en kijk dan nog eens ;-)
    Weet dat er veel te winnen is in deze industrie, maar vervoer moet nu eenmaal goedkoop zijn, anders storten alle economieen van de wereld in, en niet zo'n beetje ook.
    Er worden al proeven gedaan met o.a. gas , maar economie bepaalt alles, voorlopig.
  7. forum rang 6 andre68 17 maart 2021 15:43
    De nadruk in de politiek ligt op fossiele brandstoffen maar de echte boosdoener qua CO2, fijnstof, stikstof en verlies aan biodiversiteit is de werelwijde produktie en consumptie van vlees en zuivel.

    CO2 door vee.......meer dan alle CO2 door alle voertuigen ter wereld bij elkaar opgeteld (auto's, motoren, brommers, boten, treinen, vliegtuigen).

    De boerenlobbies in de diverse landen weten het aardig uit beeld te houden. In NL vertegenwoordigd door CDA, SGP en CU. En dat zijn vaak ook de partijen die hun mond vol hebben van "goed rentmeesterschap".
  8. peter545 17 maart 2021 17:25
    CO2 is vergelijkbaar met de afvoer van het toilet. Het mooie van CO2 is, dat planten dat nodig hebben om te groeien (afval van de een is dus voeding voor de ander).
    De natuur zorgt dus geheel voor zichzelf. CO2 is uitdrukkelijk geen natuurvervuiling.
    Het zijn natuuractivisten die hebben gepropageerd dat CO2 natuurvervuiling zou zijn.
  9. forum rang 6 andre68 17 maart 2021 17:40
    quote:

    peter545 schreef op 17 maart 2021 17:25:

    CO2 is vergelijkbaar met de afvoer van het toilet. Het mooie van CO2 is, dat planten dat nodig hebben om te groeien (afval van de een is dus voeding voor de ander).
    De natuur zorgt dus geheel voor zichzelf. CO2 is uitdrukkelijk geen natuurvervuiling.
    Het zijn natuuractivisten die hebben gepropageerd dat CO2 natuurvervuiling zou zijn.
    Ten dele eens. Oplopend CO2 (en daarmee opwarming van de aarde) is een indicatie dat de totale hoeveelheid planten* op aarde niet meer in staat is om de CO2 uitstoot veroorzaakt door menselijke activiteiten (inclusief veehouderij) op te nemen/langdurig vast te leggen.

    *Omdat ze voortijdig worden platgebrand (natuur/oerwoud) en/of slechts een kort bestaan kennen als veevoedergewas.

    CO2 an sich is geen giftig gas, maar het blijven oplopen ervan is wel een indicator van o.a. steeds meer kaalslag en uitputting van de natuur en een verstoord evenwicht dus.

    Die roofbouw op de natuur kunnen we effectiever tegengaan door-wereldwijd- minder vlees en zuivel te consumeren dan door minder auto te rijden...ff héél kort door de bocht.

    Het is niet te hopen voor de Aarde dat ze in China en India net zo veel vlees gaan eten als de gemiddelde Amerikaan.
  10. Gerard M. 17 maart 2021 17:42
    quote:

    peter545 schreef op 17 maart 2021 17:25:

    CO2 is vergelijkbaar met de afvoer van het toilet. Het mooie van CO2 is, dat planten dat nodig hebben om te groeien (afval van de een is dus voeding voor de ander).
    De natuur zorgt dus geheel voor zichzelf. CO2 is uitdrukkelijk geen natuurvervuiling.
    Het zijn natuuractivisten die hebben gepropageerd dat CO2 natuurvervuiling zou zijn.
    Dat is manipulatief zeg... 1 waarheid benoemen om vervolgens iemand mee te sleuren in in halve waarheden. Doe je dit met opzet of ben jij juist degene die gepropagandeerd is?
  11. Klaas Vaak 17 maart 2021 17:53
    quote:

    peter545 schreef op 17 maart 2021 17:25:

    CO2 is vergelijkbaar met de afvoer van het toilet. Het mooie van CO2 is, dat planten dat nodig hebben om te groeien (afval van de een is dus voeding voor de ander).
    De natuur zorgt dus geheel voor zichzelf. CO2 is uitdrukkelijk geen natuurvervuiling.
    Het zijn natuuractivisten die hebben gepropageerd dat CO2 natuurvervuiling zou zijn.
    Dan ga je toch lekker onder de rookwolken van Tata Steel wonen? Of achter een geluidswal aan de snelweg!

    Onvoorstelbaar.
  12. peter545 17 maart 2021 18:06
    Klaas Vaak:
    Ik heb op 100 meter van een kolenmijn gewoond. Dat is echt wel erger dan Tata Steel.
    Ik weet dus waar ik over praat. En dan heb ik het nog niet eens over grondverzakkingen, die erger waren dan in Groningen. De afgedwongen vergoeding per woning was fl 500,00 per woning (toen een gewone arbeiderswoning fl 20.000,00 kostte).
    Er is één verschil: wij morden niet en werkten zoveel als mogelijk spijkerhard door.
  13. Insider 17 maart 2021 18:31
    De mens is uitstekend in staat het klimaat te beïnvloeden. Door de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 en methaan warmt het lekker op. Door de opwarming ontstaan er meer branden en dus CO2 uitstoot. Bovendien ontdooit de moerasbodem (permafrost) in Siberië, waardoor grote hoeveelheden methaan vrijkomen. Door het verdwijnen van ijs/sneeuw oppervlakten neemt de absorptie van zonlicht toe. Etcetera. Evenwichten die langzaam zijn uitgebalanceerd en waar de mens van afhankelijk is komen op losse schroeven te staan met alle gevolgen van dien.
29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

SHELL PLC

33,305 11:40
-0,225 -0,67%
Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links