Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

BMW: in 2030 helft van verkochte auto's elektrisch

BMW: in 2030 helft van verkochte auto's elektrisch

MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Automaker BMW wil dat in 2030 de helft van alle auto's die het bedrijf verkoopt elektrisch is. Rond die tijd verkoopt dochter MINI alleen nog maar elektrische voertuigen, is het plan van het Duitse bedrijf. Behalve de merken BMW en MINI behoort ook luxemerk Rolls-Royce tot de BMW-groep.

BMW maakte de plannen bekend tijdens een jaarlijkse bijeenkomst voor analisten en investeerders. Een deel van de plannen was al eerder uitgelekt zoals het feit dat MINI volledig elektrisch wordt. Ook wil BMW alleen nog maar auto's gaan maken op basis van herbruikbare onderdelen en materialen.

Het aantal elektrische auto's dat het concern verkoopt moet de komende jaren flink gaan groeien. In 2025 moeten dat er tien keer zoveel zijn als vorig jaar. Dan verwacht BMW 2 miljoen elektrische voertuigen te hebben afgeleverd. Tot 2030 moet er vervolgens een jaarlijkse toename van ruim 20 procent zijn in het aantal verkochte elektrische auto's. Om die overgang mogelijk te maken gaat BMW extra investeren in zijn eigen fabrieken. Daar gaat 400 miljoen euro naartoe.

Momenteel heeft BMW twee elektrische modellen onder de eigen merknaam en één elektrische MINI. Dit jaar komen daar twee elektrische BMW-modellen bij, waarbij het model i4 enkele maanden sneller beschikbaar komt dan de autofabrikant uit München eerder had aangekondigd.

BMW rekent voor dit jaar weer op een hogere winstmarge. Door de coronacrisis was vorig jaar van iedere verkochte auto de winstmarge maar 2,7 procent en dat was nog voordat de belasting eraf ging. Dit jaar moet die winstmarge stijgen tot tussen de 6 en 8 procent, verwacht het bedrijf. De brutowinst zal dan ook "aanzienlijk" gaan stijgen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
BMW
Volkswagen AG Vz

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 maart 2021 09:15
    quote:

    Jopie1962 schreef op 17 maart 2021 09:11:

    [...]

    En als alles dan 'vol' zit met batterijen, laadpalen en dikke stroomkabels, dan schakelen we over op waterstof en brandstofcellen.
    En als dan alles vol zit met 3 x zo veel zonnepanelen en windmolens om waterstof op te wekken, gaan we met de fiets
  2. Noyby 17 maart 2021 09:28
    quote:

    Jopie1962 schreef op 17 maart 2021 09:11:

    [...]

    En als alles dan 'vol' zit met batterijen, laadpalen en dikke stroomkabels, dan schakelen we over op waterstof en brandstofcellen.
    Waarom zou dat gebeuren? Waterstof is niet rendabel voor auto's en zal dat nooit worden. Kost 7x zoveel energie in vergelijking met een batterij. Er is werkelijk geen enkel voordeel voor een waterstof auto. Misschien alleen voor vrachtvervoer (met de nadruk op misschien) over grote afstanden en zaken als scheepvaart, mogelijk luchtvaart.

    Zelfs voor de opslag van (overtollige) wind- en zonneenergie is al een betere oplossing dan waterstof: Saltxtechnologies.
  3. forum rang 4 Jopie1962 17 maart 2021 09:36
    quote:

    Noyby schreef op 17 maart 2021 09:28:

    [...]

    Waarom zou dat gebeuren? Waterstof is niet rendabel voor auto's en zal dat nooit worden. Kost 7x zoveel energie in vergelijking met een batterij. Er is werkelijk geen enkel voordeel voor een waterstof auto. Misschien alleen voor vrachtvervoer (met de nadruk op misschien) over grote afstanden en zaken als scheepvaart, mogelijk luchtvaart.

    Zelfs voor de opslag van (overtollige) wind- en zonneenergie is al een betere oplossing dan waterstof: Saltxtechnologies.
    Waarom dat zou gebeuren? gewoon omdat dat lekker veel handel oplevert, en de consument rent er weer braaf achteraan.

    * Nu even alle auto's wegmieteren voor electrische varianten.

    * Straks ook even alle telefoons vervangen, want we moeten 5G en daarna nóg een keer want we moeten 6G.

    * Ook nog even alle CV-ketels wegmieteren want we moeten zonder gas.

    * Dan nog even alle zonnepanelen vervangen, want we moeten hoog-rendement.
  4. [verwijderd] 17 maart 2021 10:40
    quote:

    Jopie1962 schreef op 17 maart 2021 09:36:

    [...]

    Waarom dat zou gebeuren? gewoon omdat dat lekker veel handel oplevert, en de consument rent er weer braaf achteraan.

    * Nu even alle auto's wegmieteren voor electrische varianten.

    * Straks ook even alle telefoons vervangen, want we moeten 5G en daarna nóg een keer want we moeten 6G.

    * Ook nog even alle CV-ketels wegmieteren want we moeten zonder gas.

    * Dan nog even alle zonnepanelen vervangen, want we moeten hoog-rendement.
    Vreemd, ik heb nog nooit iets van die lijst "gemoeten". Zodra iets de geest geeft, kijk ik wel wat de actuele techniologie is, (of koop nog net de voorganger ervan). Als je ziet aankomen, wat toekomstig niet maar kan, speel je daar gewoon op in. Maar volgens mij zijn de overgangsperioden lang genoeg, dat je de apparatuur zijn natuurlijke dood kan laten sterven.

11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Gerelateerde instrumenten

  1. BMW 24 apr
    106,550
    +0,09% +0,100
  2. 120,100
    -1,03% -1,250

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links