Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Fusie Peugeot en Fiat creëert vierde automaker ter wereld

Gepubliceerd op 16 januari 2021 10:08 | Views: 2.526 | Onderwerpen: autoindustrie

STELLANTIS NV 17:23

13,82 -0,04 (-0,30%)

VOLKSWAGEN PREF 03 mrt

183,80 0,00 (0,00%)

AMSTERDAM (ANP/AFP) - Met de afronding van een fusie tussen de Franse automaker PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en het Duitse Opel, en het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler is zaterdag de vierde automaker ter wereld ontstaan. De veertien merken van het nieuwe concern Stellantis zijn goed voor zo'n 9 procent van de autoverkopen wereldwijd. Alleen Volkswagen, de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota zijn nog groter.

De fusie van de twee bedrijven, die elk 50 procent van de nieuwe onderneming uitmaken, was een langdurig proces. De coronacrisis zorgde daarbij voor wat extra vertraging. Na goedkeuring van toezichthouders en de eigen aandeelhouders gaan de twee automakers zaterdag officieel op in Stellantis dat 52 miljard dollar waard is. Maandag debuteert dat bedrijf op de beurzen van Parijs (PSA) en Milaan (Fiat Chrysler). Dinsdag neemt Stellantis ook de Amerikaanse notering van Fiat Chrysler over, als de aandelenbeurzen daar een dag later aan de beursweek beginnen na een lang weekeinde vanwege Martin Luther King-dag.

PSA, waar naast de grote drie merken ook DS en Vauxhall onder vallen, en Fiat Chrysler, dat ook merken als Jeep, Ram, Dodge, Maserati, Alfa Romeo en Lancia voert, voelden de afgelopen jaren de achterstand op veel andere merken op het gebied van elektrische auto's. Onder meer nieuwe toetreders op die markt als Tesla zorgden ervoor dat de traditionele automakers de noodzaak van meer en versnelde investeringen in elektrisch rijden inzagen.

Schaalvergroting

De samenvoeging werd in de autosector dan ook als noodzakelijk gezien om de hoge investeringen en onderzoekskosten mogelijk te maken die bij de overstap naar elektrisch rijden horen. Beide bedrijven denken tot zo'n 5 miljard euro te besparen op die ontwikkelkosten, maar ook op de productie.

Dat met name Fiat Chrysler de noodzaak van schaalvergroting inzag was al eerder duidelijk. Dat bedrijf flirtte eerder al met PSA en kwam daarna tot een fusieovereenkomst met Renault die op weerstand vanuit de Franse overheid stuitte. Daarna was de weg weer open voor een nieuwe romance met PSA en deze keer kwam het wel tot een overeenkomst.

Overcapaciteit

Overigens is elektrisch rijden niet het enige probleem waar Stellantis voor staat. PSA is vooral groot in Europa en doet het ook goed in het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. Fiat Chrysler is een grote speler in Europa en de Verenigde Staten. Beide bedrijven doen het niet geweldig in China, de grootste automarkt ter wereld. Verder is er door de coronacrisis een enorme overcapaciteit in de autobranche.

Stellantis krijgt zijn hoofdkantoor in Amsterdam en zal geleid worden door PSA-topman Carlos Tavares. John Elkann, nu nog president-commissaris bij Fiat Chrysler en een telg van de Agnelli-familie die eigenaar is van de Italiaanse automaker, wordt voorzitter van de nieuwe combinatie.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
STELLANTIS NV 100% zegt kopen 2 stemmen
VOLKSWAGEN PREF 100% zegt kopen 3 stemmen

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 januari 2021 12:09
    quote:

    Mangy_Scoundrel schreef op 16 januari 2021 11:35:


    Alleen Volkswagen, de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota zijn nog groter.

    Als het gaat om groter in de zin van marktkapitalisatie zijn ze Tesla vergeten mee te nemen in het rijtje.


    Ook het eerste wat ik dacht, zo erg is het met de waardering van Tesla.

    Het geeft wel mooie grafiekjes.

    Autoproducenten qua marktkapitalisatie/revenue verhouding.

    op 1 Tesla met een metershoge pilaar en de rest flatline op de x-as :)
7 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare