Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'Volkswagen neemt voorbeeld aan Tesla met verbouwing fabriek '

Gepubliceerd op 15 december 2020 21:28 | Views: 4.398 | Onderwerpen: autoindustrie

Volkswagen 13:14

168,20 -0,90 (-0,53%)

VOLKSWAGEN AG VZO O.N. 14 jan

151,28 +6,16 (+4,24%)

WOLFSBURG (AFN/BLOOMBERG) - De Duitse automaker Volkswagen staat voor een verbouwing van zijn iconische fabriek in Wolfsburg. Daarmee wil de automaker de strijd aangaan met de Amerikaanse branchegenoot Tesla, die nabij Berlijn een gigafabriek aan het bouwen is. Topman Herbert Diess zou aan zijn topmanagers hebben medegedeeld dat Volkswagen zich moet kunnen meten met de beoogde productiesnelheid van Tesla.

De fabriek van Tesla zou in 10 uur tijd een auto in elkaar moeten kunnen zetten. Dat is minder dan de helft van de tijd die nu nodig is om een Golf of Tiguan, de belangrijkste modellen van Volkswagen, te produceren. Details over de Volkswagen-plannen, zoals de kosten die met de verbouwing zijn gemoeid, ontbreken. De productielocatie in Wolfsburg is de grootste ter wereld. Jaarlijks rollen meer dan 800.000 wagens de fabriek uit.

Diess zou ook hebben aangegeven dat de automaker zijn kosten drastisch moet verlagen om concurrerend te blijven. Dit omdat de coronacrisis heeft aangetoond dat verschillende branchegenoten wendbaarder zijn. Een woordvoerder van Volkswagen weigerde commentaar.

Strategie

Een dag eerder kreeg Diess het vertrouwen van het bestuur met zijn strategie om het bedrijf effectiever te maken. Ook een conflict over benoemingen in het management werden gesmoord, onder meer door een reeks afspraken te maken over kostenbesparingen. Verder werd besloten de merken Ducati en Lamborghini te behouden.

Diess zou ook pleiten voor de aanstelling van een IT-bestuurder bij het bedrijf. Daarover wordt volgend jaar een beslissing genomen. De topman zei dat Volkswagen tot nu toe redelijk door de crisis lijkt te komen, maar dat de kosten nog steeds te hoog zijn. In eerste instantie moeten de vaste kosten tegen 2023 met 5 procent omlaag.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Volkswagen 67% zegt kopen 6 stemmen
VOLKSWAGEN AG VZO O.N. 50% zegt kopen 4 stemmen

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. Beursverkloot 15 december 2020 23:07
    quote:

    WijHetVolk schreef op 15 december 2020 22:57:


    [...]

    Sorry slaat helemaal nergens op. Als er geen na-apers waren dan reed nu iedereen op vierkante wielen.



    Jawel, maar heeft VW niet jaren geroepen dat ronde wielen totaal geen toekomst had?? Vierkante wielen had de toekomst!!
  2. forum rang 6 Branco P 15 december 2020 23:21
    quote:

    opoopo schreef op 15 december 2020 23:08:


    Ben geen VW-fan maar de e-strategie lijkt mij goed. Het enige wat ze nodig hebben is betere batterijen. Autos bouwen kunnen Amerikanen niet. Zijn beter in hamburgers.


    Maar dan wel betere baterijen dan die Tesla nu heeft want daar rij je maar een paar honderd kilometer mee en dat gaat het gros van de mensen niet over de streep trekken.
  3. tomansky 16 december 2020 08:29
    quote:

    Branco P schreef op 15 december 2020 23:21:


    [...]

    Maar dan wel betere baterijen dan die Tesla nu heeft want daar rij je maar een paar honderd kilometer mee en dat gaat het gros van de mensen niet over de streep trekken.


    Bwhahhahah, misschien als je het blijft herhalen dan kun je er zelf in gaan geloven, de mensen hier zijn slimmer, toch leuk geprobeerd.
  4. forum rang 4 MartijnN1932 16 december 2020 09:01
    quote:

    Beursverkloot schreef op 15 december 2020 22:21:


    Na-apers zijn het die heren van VW. En dan die slogan 'Vorsprung durch technik'... hilarisch toch!


    Volgens mij is de structurele techniek van de VW wagens toch een stuk beter dan die van Tesla, waar blijkbaar hele draagarmen afbreken.

    Nog even los van de service die VW wel verleend maar Tesla niet.

    maar goed op gebied van Marketing kunnen de Duitsers nog wel wat leren..
    dat dan zeker..

    En eigenlijk hoop ik niet dat ze volledig de snelheid van TEsla overnemen
    en op de kwaliteit blijven letten
  5. tomansky 16 december 2020 10:04
    quote:

    MartijnN1932 schreef op 16 december 2020 09:01:


    [...]

    Volgens mij is de structurele techniek van de VW wagens toch een stuk beter dan die van Tesla, waar blijkbaar hele draagarmen afbreken.

    Nog even los van de service die VW wel verleend maar Tesla niet.

    maar goed op gebied van Marketing kunnen de Duitsers nog wel wat leren..
    dat dan zeker..

    En eigenlijk hoop ik niet dat ze volledig de snelheid van TEsla overnemen
    en op de kwaliteit blijven letten


    car-recalls.eu/
    vergelijk VW hier even met Tesla.
  6. forum rang 4 MartijnN1932 16 december 2020 12:24
    quote:

    tomansky schreef op 16 december 2020 10:04:


    [...]

    car-recalls.eu/
    vergelijk VW hier even met Tesla.


    en wat zegt dit,
    totaal niets, omdat de recall uitgeroepen moet worden,

    ten eerste staan er geen percentages dus onduidelijk hoeveel recalls per x aantal auto's.
    Ten tweede mist de weging van de recall, is ook onduidelijk kijk een recall omdat een achterbank gordel misschien niet optimaal functioneert t.o.v. een compleet onderstel wat onder je auto vandaan valt is ook even een verschil
    (welke overigens niet in het rijtje staat ??)

    ten derde is het alom bekend dat het verrekte lastig is om je Tesla in de service te krijgen. dus ook om de recall daadwerkelijk te laten plaatsvinden.
  7. forum rang 5 Kees1 16 december 2020 12:49
    quote:

    tomansky schreef op 16 december 2020 08:29:


    [...]

    Bwhahhahah, misschien als je het blijft herhalen dan kun je er zelf in gaan geloven, de mensen hier zijn slimmer, toch leuk geprobeerd.


    Lees vooral eens over de procedure van BIOS-groep (Schiphol taxi's) tegen Tesla.
    Hoe beoordeel je de ervaringen van BIOS-groep?
  8. tomansky 16 december 2020 13:10
    quote:

    MartijnN1932 schreef op 16 december 2020 12:24:


    [...]

    en wat zegt dit,
    totaal niets, omdat de recall uitgeroepen moet worden,

    ten eerste staan er geen percentages dus onduidelijk hoeveel recalls per x aantal auto's.
    Ten tweede mist de weging van de recall, is ook onduidelijk kijk een recall omdat een achterbank gordel misschien niet optimaal functioneert t.o.v. een compleet onderstel wat onder je auto vandaan valt is ook even een verschil
    (welke overigens niet in het rijtje staat ??)

    ten derde is het alom bekend dat het verrekte lastig is om je Tesla in de service te krijgen. dus ook om de recall daadwerkelijk te laten plaatsvinden.



    Het verschil is dat als er iets met 1 tesla gebeurd het meteen voorpagina nieuws is maar als honderdduizend of zelf miljoenen VW's, BMW enz. terug geroepenmoeten worden dan hoor je er niks over.
  9. forum rang 4 MartijnN1932 16 december 2020 13:24
    quote:

    tomansky schreef op 16 december 2020 13:10:


    [...]

    Het verschil is dat als er iets met 1 tesla gebeurd het meteen voorpagina nieuws is maar als honderdduizend of zelf miljoenen VW's, BMW enz. terug geroepenmoeten worden dan hoor je er niks over.


    Nou ik heb toch behoorlijk wat ophef gehoord over het diesel schandaal en dan voornamelijk over de situatie bij VW en BMW

    waarbij je maar weinig hoorde over de franse en Italiaanse fabrikanten die hetzelfde euvel hadden

    ook de airbags issues van een aantal jaren geleden werd behoorlijk breed uitgemeten in de media


    Wat betreft Tesla nu, tja een hele draagarm die ergens onderuit valt is toch ook wat serieuzer dan een gordel achterin.
14 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare