Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Gesprekken over extra steun voor Air France 'intens'

PARIJS (ANP/AFP) - De gesprekken over de voorwaarden voor extra steun voor luchtvaartmaatschappij Air France zijn intens. Dat zei de Franse minister van Financiën Bruno le Maire. Hij praat onder andere met Brussel over de voorwaarden voor de steun. Volgens de minister moeten de voorwaarden die de Europese Unie stelt wel 'duurzaam' zijn, zo liet hij optekenen.

Van beleidsmakers in Parijs is bekend dat zij geen fan zijn van het idee dat Air France mogelijk start- en landingsrechten op de Parijse luchthaven Orly moet opgeven in ruil voor extra overheidssteun. De regering van Emmanuel Macron vindt dat een stap te ver gaan en beschouwt Air France en diens positie op de luchthaven bij Parijs van grote strategische waarde.

De Europese Commissaris die gaat over mededinging, Margrethe Vestager, waarschuwde al dat de eerdere stap van de Duitse luchtvaartonderneming Lufthansa om slots op te geven in ruil voor staatssteun nu als een precedent werkt voor andere gevallen.

Ook Nederland voert overleg

Parijs snapt dat steun aan Air France aan voorwaarden is verbonden. Maar daarbij is het volgens Le Maire wel zaak dat deze niet ten koste gaan van de eerlijke concurrentie. Zo bestaat de vrees dat prijsvechters met vrijgekomen slots aan de haal gaan.

Volgens Het Financieele Dagblad hebben ook de Nederlandse demissionaire ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Wopke Hoekstra (Financiën) maandag overleg gevoerd met Vestager over de staatssteun voor KLM. Wat er precies is besproken wilden woordvoerders in zowel Den Haag als Brussel evenwel niet vertellen aan de krant.

Air France-KLM-baas Ben Smit zei eerder deze maand al eens er geen begrip voor te hebben als aan Air France "drastische maatregelen" worden opgelegd die de positie van Air France in Parijs zou verzwakken. Om de crisis door te komen heeft Air France-KLM al meer dan 10 miljard euro aan staatssteun ontvangen. Nu het vooruitzicht op herstel nog ver weg is en de vaste kosten van de maatschappij doorlopen is er extra steun nodig.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. OpZoekNaarNuance 15 februari 2021 16:32
    quote:

    Gerbson schreef op 15 februari 2021 15:53:

    Nee, geen extra steun s.v.p.

    Over het algemeen tegen referenda, maar als Nederland hierover ging stemmen zou 70% tegen verdere steun zijn. Haal nog maar 50% van salaris piloten weg.
    Dat komt omdat 70% geen idee heeft wat hier aan de hand heeft en daarnaast een volkomen onrealistisch beeld heeft bij wat een piloot verdient en hoe zich dat verhoudt tot andere beroepen.
  2. Oliemagnaat Oscar 15 februari 2021 17:18
    quote:

    OpZoekNaarNuance schreef op 15 februari 2021 16:32:

    [...]

    Dat komt omdat 70% geen idee heeft wat hier aan de hand heeft en daarnaast een volkomen onrealistisch beeld heeft bij wat een piloot verdient en hoe zich dat verhoudt tot andere beroepen.
    Ik denk dat de mannen nog steeds aardig hoog in de boom zitten.
  3. forum rang 8 Branco P 15 februari 2021 17:23
    quote:

    Gerbson schreef op 15 februari 2021 15:53:

    Nee, geen extra steun s.v.p.

    Over het algemeen tegen referenda, maar als Nederland hierover ging stemmen zou 70% tegen verdere steun zijn. Haal nog maar 50% van salaris piloten weg.
    Ik denk juist dat de gemiddelde Nederlander vóór steun aan KLM zou stemmen. Heb je een bedrijf dat door overheid gesloopt wordt... dan moet de overheid dat bedrijf ook gewoon redden. Simpel. En de overheid... dat zijn uiteindelijk wij zelf. Als wij vinden dat KLM niet mag vliegen, dan moeten wij dat gewoon met z'n allen betalen en niet zo'n bedrijf failliet laten gaan.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,880 18 apr
0,000 0,00%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links