Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Telecomreuzen gedaagd om 'gratis' mobieltjes

DEN HAAG (AFN) - De Consumentenbond sleept telecombedrijven KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2 voor de rechter in de strijd tegen de omstreden telefoonabonnementen met 'gratis' mobieltje. De bond wil dat ze consumenten gaan compenseren vanwege de volgens hem misleidende verkoop van die pakketten.

Uit een eerdere uitspraak van de Hoge Raad volgt volgens de belangenbehartiger dat de providers jarenlang de wet overtraden door te werken met all-inprijzen, waarin geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon.

Dit soort pakketten zouden in feite een soort leningen voor de toestellen zijn, maar omdat dit nooit goed is gecommuniceerd, zouden klanten de kredietovereenkomsten volgens de bond kunnen vernietigen. De aanbieders zouden dan de waarde van het toestel en de betaalde rente moeten terugbetalen.

Rechtszaken

De kwestie speelt al langer en heeft ook al tot meerdere individuele rechtszaken geleid. Nu wil de Consumentenbond door de rechtbank laten verklaren dat al deze contracten deels vernietigbaar zijn. Dat zou volgens de bond de weg vrijmaken voor een collectieve compensatieregeling.

Hoeveel mensen in deze zaak precies gedupeerd zijn en om hoeveel geld het gaat, is nog niet duidelijk. ,,Het zou de sector sieren als ze zelf met een passende regeling zou zijn gekomen, maar kennelijk zijn er lange en kostbare procedures nodig om te voorkomen dat gedupeerden met lege handen blijven staan'', aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Regeling

KPN zegt graag het gesprek aan te gaan met gedupeerde klanten om tot een regeling te komen, als zij zich melden. Volgens het concern leent de kwestie zich niet voor een collectieve compensatie, omdat in de tijd dat dit speelde een breed scala aan abonnementen is afgesloten. Deze zijn ook in de loop van de tijd gewijzigd. Op de vraag of KPN bij een eventuele collectieve regeling ook zogeheten niet-klagers moet compenseren, ging een woordvoerder niet in.

De reactie van T-Mobile is vrijwel gelijk aan die van KPN. Een woordvoerster van het bedrijf zegt verder verbaasd te zijn over de stappen die de Consumentenbond nu aankondigde, omdat de zaak al speelt sinds halverwege 2017. ,,Voor ons is dit oud nieuws", zo zei ze. Verder kan en wil het telecomconcern niet op de zaak vooruitlopen.

Vodafone zegt op de hoogte te zijn van de procedure die de Consumentenbond heeft aangespannen. Zolang de zaak onder de rechter is, doet dat bedrijf geen verdere uitspraken, behalve dat de zaak zich niet leent voor een collectieve claim. Benadeelde klanten kunnen zich ook bij Vodafone melden.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Markt hield al rekening met hogere outlook KPN
  2. 24 apr Beursblik: kwartaalcijfers KPN conform verwachting

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
KPN

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. FrankBuck 15 februari 2018 13:07
    Kinderachtige actie van de Consumentenbond. Kennelijk bedoeld om zieltjes te winnen voor een achterhaald concept.

    Iedereen was blij met die mooie IPhone met uitgestelde betaling. Met name jongeren zouden zich anders niet zoiets kunnen veroorloven. Om daar nu de aanbieders op te pakken is beneden peil.
  2. [verwijderd] 15 februari 2018 14:35
    quote:

    FrankBuck schreef op 15 februari 2018 13:44:

    Rente is niet relevant. Kennelijk was iedereen bereid om per maand een X bedrag te betalen voor het toestel en het abonnement. Hoe de prijs dan is opgebouwd? Who cares. Als je een banaan koopt wil je toch ook niet weten wat de transportkosten etc. zijn? Je wilt de banaan!
    Je hebt helemaal gelijk, vind sowieso dat die consumentenbond altijd appels met peren weet te vergelijken.
    Lees maar eens wat reviews over producten door de consumentenbond.
    Lijkt er heel vaak op, dat het merk dat de consumentenbond het meest spekt de grote winnaar word.
    Personen die daar de artikelen testen, weten vaak zelf niet waar ze over praten en krijg je dus vaak foute info over een product.

    Ze hebben dus blijkbaar niets nuttigs te doen daar, lijkt mij dat iedereen wel wist dat er maandelijks een financieel stukje voor de telefoon in het maandbedrag zat.

    De abonnementen worden door dit geneuzel er niet goedkoper op, maar eerder duurder, iemand moet straks de eventuele boetes betalen.

    Als men vroeger een abonnement met telefoon nam, was je altijd goedkoper uit als dat men beide los ging aanschaffen.
    Je had dan bijna altijd een paar tientjes tot soms wel 200 euro voordeel op je mobiel,terwijl je deze dan zelfs nog in termijnen(het vaste maandelijkse bedrag) kon betalen zonder rente.
    Je betaalde alleen meer voor de minuten mb's sms dat je buiten je bundel ging.

    Vraag me af waar mensen of dit soort organisaties mee bezig zijn, begint hier steeds meer op dat zielige US te lijken.
    Kijk eens wat al dat opsplitsen in het mom van dan word het misschien goedkoper ons opgeleverd heeft.
    Snapt u niet wat ik bedoel, kijk naar u energie rekening, 5 a 6 verschillende bedragen voor 1 kwh stroom en men verzint er bijna jaarlijks wel weer 1 bij, die ze vervolgens allemaal apart kunnen verhogen.
    Want verlagen gebeurd hier in NL maar sporadisch.

    Maar goed ik denk dat de meeste mensen met hersens wel wisten hoe de abonnementen in elkaar zaten.
  3. [verwijderd] 15 februari 2018 16:14
    Met dat soort pakketen zat je voor langere tijd vast en was je uiteraard veel duurder uit dan wanneer je in de (andere) winkel een telefoon kocht en een abonnement apart afsloot. Maar daar is men zelf bij. Prima dat de consumentenbond dit soort koppelverkoop aan de kaak stelt en ervoor waarschuwt, maar achteraf rechtzaken voeren is een beetje onzin. Als consument was je immers niet verplicht om zo'n abonnement aan te gaan. Je hebt ook geen hogere wiskunde nodig om te berekenen dat je duurder uit bent als je daarvoor kiest.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

KPN Koninklijke

3,417 24 apr
+0,022 +0,65%
Premium

Markt hield al rekening met hogere outlook KPN

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links