Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Oud-topman VW wist eerder van dieselfraude'

WOLFSBURG (AFN/DPA) - De voormalige topman van Volkswagen, Martin Winterkorn, was eerder op de hoogte van het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren dan het bedrijf zelf heeft toegegeven. Dat blijkt uit interne documenten die in het bezit zijn van de krant Bild am Sonntag.

Volgens de documenten zou Winterkorn bij een bespreking in juli 2015 ingelicht zijn over de emissiefraude. De top van Volkswagen heeft tot dusver altijd beweerd dat zij pas in september van dat jaar achter het schandaal kwam nadat dit naar buiten werd gebracht door de Amerikaanse milieudienst. Bij de bespreking zou onder meer gepraat zijn over hoe de zaak uitgelegd moest worden aan de Amerikaanse autoriteiten.

Bij de Duitse justitie loopt een onderzoek naar Winterkorn omdat hij beleggers te laat op de hoogte zou hebben gebracht van het schandaal waardoor zij grote financiële schade leden. De beurskoers van Volkswagen ging hard omlaag en het bedrijf heeft inmiddels al vele miljarden aan boetes gekregen.

Schandaal

Winterkorn trad kort na het uitkomen van het schandaal af. Hij moet komende donderdag verschijnen voor een onderzoekscommissie van het Duitse parlement. Er zal onder meer worden nagegaan wanneer de politiek van de zaak kwam te weten en hoe nauw de samenwerking tussen de politiek en de auto-industrie is.

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt meldde zondag aan Bild dat hij wil dat autoconcern Fiat Chrysler bepaalde modellen gaat terugroepen omdat die uitgerust zouden zijn met software om de uitstoot te manipuleren. Dobrindt vindt dat de Europese Commissie Fiat Chrysler daartoe moet oproepen.

Vorige week werd gemeld dat ook Fiat Chrysler verwikkeld zou zijn in een emissieschandaal, vergelijkbaar met Volkswagen. Het Italiaans-Amerikaanse autobedrijf ontkent de beschuldigingen en liet weten geen modellen terug te zullen roepen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 21 mrt ACEA: Europese autoverkoop verder omhoog
  2. 19 mrt Betere tijden in het verschiet voor Volkswagen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Volkswagen AG Vz

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Heupie van Salland 15 januari 2017 17:39
    Helaas lijden "toppers" gedurende hun "top-tijd" bijna allemaal aan een soort psychiatrische stoornis waardoor ze dingen bedenken en doen die een 'normaal' mens te boven gaan. Dan eigenen ze zich goddelijke onfeilbaarheid toe en navenante bonussen. Helaas zijn ze zich daarna nergens van bewust en bij ieder onderzoek of verhoor, blijkt altijd dat de "oud-toppers" aan een soort alzheimer lijden. We worden gewoon geleid door zichzelf overschatte ego's. Alles onder het motto "voor U", van eigenbelang is geen sprake. Zoiets.
  2. koekeloer 16 januari 2017 17:19
    Wat mij in hoge mate verbaast, is dat aandeelhouders VW "compensatie" vragen voor geleden koersverliezen. De aandeelhouders zijn de eigenaren van dit sjoemelbedrijf.
    Degenen die met voorrang compensatie zouden moeten krijgen zijn de overheden die zijn belazerd met apert onjuist emissiewaarden en uiteraard ook de kopers van de sjoemelauto's.
    Het is wat mij betreft volstrekt de omgekeerde wereld dat aandeelhouders ook maar een stuiver krijgen, voordat de autokopers en overheden financieel zijn gecompenseerd.

    Banken kunnen krom denken, maar de aandeelhouders van VW en de VEB (waar ik ook lid van ben) weten er ook weg mee. Hondsbrutaal om als aandeelhouder (=eigenaar van VW) compensatie te verlangen!
  3. [verwijderd] 16 januari 2017 17:57
    quote:

    koekeloer schreef op 16 januari 2017 17:19:

    Wat mij in hoge mate verbaast, is dat aandeelhouders VW "compensatie" vragen voor geleden koersverliezen. De aandeelhouders zijn de eigenaren van dit sjoemelbedrijf.
    Degenen die met voorrang compensatie zouden moeten krijgen zijn de overheden die zijn belazerd met apert onjuist emissiewaarden en uiteraard ook de kopers van de sjoemelauto's.
    Het is wat mij betreft volstrekt de omgekeerde wereld dat aandeelhouders ook maar een stuiver krijgen, voordat de autokopers en overheden financieel zijn gecompenseerd.

    Banken kunnen krom denken, maar de aandeelhouders van VW en de VEB (waar ik ook lid van ben) weten er ook weg mee. Hondsbrutaal om als aandeelhouder (=eigenaar van VW) compensatie te verlangen!

    Doet me denken aan de woekerpolissen, mensen werden hier ook niet volledig voorgelicht. Kan me dan wel voorstellen dat aandeelhouders zich genaaid voelen dat ze dachten aandelen van een degelijk bedrijf gekocht te hebben.

    Daar ga je dan met je fundamentele analyse.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Volkswagen AG Vz

120,100 24 apr
-1,250 -1,03%
Premium

Betere tijden in het verschiet voor Volkswagen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links