Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Hoekstra: personeel KLM moet echt loon inleveren

Gepubliceerd op 13 september 2020 13:39 | Views: 4.851 | Onderwerpen: luchtvaart

Air France-KLM 25 sep

2,96 -0,06 (-1,92%)

DEN HAAG (AFN) - Het personeel bij KLM moet echt loon inleveren, aldus minister Wopke Hoekstra van Financiën in het tv-programma Buitenhof. "Als je ziet in welke omstandigheden deze maatschappij verkeert en de sector verkeert, dan zal je alles op alles zetten om deze fase overleven."

De vakbonden maar ook de Tweede Kamer vinden dat personeel dat tot 1,5 keer modaal verdient zoveel mogelijk moet worden ontzien. KLM besloot vorige maand nog een loonsverhoging eenzijdig uit te stellen. Vakbond FNV dreigt daarover naar de rechter te stappen.

De luchtvaartmaatschappij krijgt voor 3,4 miljard euro aan leningen en garanties van de overheid om de crisis door te komen. Een voorwaarde daarvan is dat de kosten bij KLM flink worden teruggebracht. Het bedrijft ontvangt ook vele miljoenen aan loonsubsidies.

Als de huidige crisis nog tot eind volgend jaar voortduurt zoals sommige deskundigen voorspellen, is het niet zeker dat Air France-KLM overleeft. "Dat is geen automatisme", aldus de minister. Daarom heeft hij in gesprekken met de onderneming ook aangedrongen dat "men de bakens verzet".

Hoekstra wijst erop dat bij andere luchtvaartondernemingen in Europa hard wordt ingegrepen. Bij Lufthansa leveren piloten volgens hem over een periode van twee jaar ongeveer 40 procent van hun salaris in en bij British Airways worden duizenden banen geschrapt.

KLM moet op 1 oktober met een plan voor de herstructurering komen. Dat plan heeft Hoekstra nog niet gezien, zei hij. Vakbonden en KLM zijn eind vorige maand een serie gesprekken begonnen over kostenbesparingen om de onderneming door de coronacrisis te loodsen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 77% zegt verkopen 13 stemmen

Gerelateerd

luchtvaart

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Air France-KLM

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
9 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Dead cat bounce 13 september 2020 20:35
    quote:

    @iPlof schreef op 13 september 2020 19:31:


    Als de overheid bij een commercieel beursgenoteerd de voorwaarden moet dicteren dan weet je dat het zwaar mis is.
    Knuffel CEO Elbers zit erbij, doet niks behalve PR fotoshoot en talkshows. Dit bedrijf is doomed.
    Gaat in no time naar pennystock.
    Met u eens . Winstmarge is te klein ten opzichten van de concurrent
    Na Corona blijft het nog een gok .
    Maar de bevolking blijft wel betalen joh .
  2. forum rang 6 rene l 13 september 2020 20:47
    quote:

    @iPlof schreef op 13 september 2020 19:31:



    Als de overheid bij een commercieel beursgenoteerd de voorwaarden moet dicteren dan weet je dat het zwaar mis is.



    Overheden zijn niet de slimste onderhandelaars omdat ze met andermans centen "werken".
    Tja, Hoekstra heeft een tijdje terug ook nog een belang van een slordige 10% in dit bedrijf gekocht en daarvoor de hoofdprijs betaald.

    En nu, een normaal bedrijf dat in zwaar weer zit en een doorstart wil maken doet een aandelenuitgifte.
    Lijkt mij ook het meest logische.
    Hoekstra kan dan meteen middelen en zijn aankoopprijs fors verlagen.
    En misschien kan hij op termijn er ook nog wel winst op maken, ik denk het niet, maar je weet het maar nooit.

    En waar bemoeit de FNV zich eigenlijk mee, een loonsverhoging in deze tijden, wat bezielt deze figuren en beseffen ze wel wat er aan de hand is.
    Zijn ze wel goed bij hun hoofd?
  3. Mcdj 14 september 2020 08:32
    Jij hebt echt geen verstand van zaken.

    Deze lening levert de staat 400 miljoen op.
    Door de zaak failliet te laten gaan mist de staat alle belasting van 32.000 mensen.
    Alleen de piloten betalen al 250 miljoen per jaar.
    Daarnaast zou 32.000 man de WW in gaan.

    Dus wat is een betere deal voor de overheid?
  4. Chippie 14 september 2020 08:48
    De vergoeding die de overheid krijgt staat niet in verhouding tot het risico. Anders had een andere partij het wel gedaan.

    KLM en belastingen. hmmmmmm geen BTW, geen heffingen op kerosine. Leaseconstructies met belastingparadijzen, piloten die naar het buitenland verhuizen (fiscaal gedreven).... enz enz. Geen enkele vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

    Een bedrijf met een dergelijke houding moet je niet willen helpen. Laat ze aub failliet gaan.

  5. forum rang 8 Wilbar 14 september 2020 09:00
    quote:

    Chippie schreef op 14 september 2020 08:48:


    De vergoeding die de overheid krijgt staat niet in verhouding tot het risico. Anders had een andere partij het wel gedaan.

    KLM en belastingen. hmmmmmm geen BTW, geen heffingen op kerosine. Leaseconstructies met belastingparadijzen, piloten die naar het buitenland verhuizen (fiscaal gedreven).... enz enz. Geen enkele vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

    Een bedrijf met een dergelijke houding moet je niet willen helpen. Laat ze aub failliet gaan.

    Volgens mij gebruikt u een aantal populaire stellingen waar KLM helemaal niets aan kan doen. Heffingen op kerosine is een Europese regeling en geen overeenkomst tussen KLM en de staat. En in Nederland mogen alle inwoners zelf beslissen of ze willen verhuizen en waar naar toe; dat is ook geen regeling tussen KLM en de staat. Er zijn genoeg Nederlanders (geen KLM) die in België of Duitsland woonachtig zijn en in Nederland werken en door een Nederlands bedrijf betaald worden..
  6. Chippie 14 september 2020 09:26
    @ Wilbar,
    Luchtvaart heeft tov andere vormen van vervoer enorme concurrentievoordelen. Door haar sterke lobby heeft KLM daar wel veel invloed op. Dat de luchtvaart ondanks dergelijk voordelen het nog niet voor elkaar krijgt om een gezond financieel beleid te voeren geeft aan dat de luchtvaart niet gemaakt is voor marktwerking.

    Door de politieke inmenging (blauwe trots ed, luchthaven Lelystad) wordt je als belegger afhankelijk van de politieke kleur. Daar wil je als belegger niet afhankelijk van zijn.
9 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by VWD Group Crypto data by Crypto Compare