Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'JET profiteert van gedragsverandering consument'

Gepubliceerd op 12 oktober 2020 14:02 | Views: 3.462 | Onderwerpen: consumentenvertrouwen

JUST EAT TAKEAWAY 23 nov

87,76 0,00 (0,00%)

AMSTERDAM (AFN) - Maaltijdbestelbedrijf Just Eat Takeaway (JET) blijft in het derde en vierde kwartaal qua klanten en bestellingen waarschijnlijk profiteren van de coronacrisis, ondanks minder strikte lockdowns. Er is bij consumenten sprake van een gedragsverandering die niet omkeert, voorspellen kenners van ING, vooruitlopend op het handelsbericht van de onderneming dat woensdag wordt gepresenteerd.

Het aantal orders zal volgens de raming van ING zo'n 41 procent stijgen in het derde kwartaal. Vooral in Canada pakt de groei waarschijnlijk sterk uit. In Nederland zou het om een plus van 40 procent gaan. Volgens de marktvorsers is er geen consensus voor de resultaten in de afgelopen periode.

JET maakte eerder bekend met de overname van Grubhub de Amerikaanse markt te betreden. De deal, die vorige week is geaccordeerd door de aandeelhouders van Just Eat Takeaway, wordt volledig in aandelen afgehandeld. Er is 7,3 miljard dollar mee gemoeid. De samensmelting met Grubhub vergt nog wel wat tijd. De overname kan waarschijnlijk in de eerste helft van volgend jaar worden afgerond.

Just Eat Takeaway heeft het eerste halfjaar van 2020 afgesloten met een groter verlies op een hogere omzet. De onderneming zag mede door de overnamehonger ook de kosten oplopen. JET sloot de meetperiode af met een omzet van 675 miljoen euro. Onder de streep resteerde een verlies van 59 miljoen euro, tegen een tekort van 33 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Aan de kostenkant was JET onder meer extra geld kwijt aan de uitrol van zijn bezorgdienst. Verder namen de kosten voor personeel toe.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
JUST EAT TAKEAWAY 67% zegt kopen 12 stemmen

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. Blijf nadenken 12 oktober 2020 15:25
    JET maakt geen winst, al sinds de beursgang niet. De kasstroom is al die tijd negatief en daar zit geen verbetering in gezien het feit dat hun business nauwelijks schaalbaar is. Daarom betalen ze een overname ook met (overgewaardeerde) aandelen. Hun enige bestaansrecht is dat de aandeelhouders de waardering van het aandeel zo hoog zetten.
    Als je structureel 10% rendementsverlies van JET per jaar acceptabel vindt, moet je dit aandeel absoluut kopen. Op de koers verdien je misschien nu, maar je belegd in een zeepbel.
  2. forum rang 4 FlashHenk 12 oktober 2020 15:36
    quote:

    Blijf nadenken schreef op 12 oktober 2020 15:25:


    JET maakt geen winst, al sinds de beursgang niet. De kasstroom is al die tijd negatief en daar zit geen verbetering in gezien het feit dat hun business nauwelijks schaalbaar is. Daarom betalen ze een overname ook met (overgewaardeerde) aandelen. Hun enige bestaansrecht is dat de aandeelhouders de waardering van het aandeel zo hoog zetten.
    Als je structureel 10% rendementsverlies van JET per jaar acceptabel vindt, moet je dit aandeel absoluut kopen. Op de koers verdien je misschien nu, maar je belegd in een zeepbel.


    Deze tak van sport is nu juist wel een schaalbare business.
  3. Blijf nadenken 12 oktober 2020 15:42
    quote:
    Blijf nadenken schreef op 12 oktober 2020 15:25:


    JET maakt geen winst, al sinds de beursgang niet. De kasstroom is al die tijd negatief en daar zit geen verbetering in gezien het feit dat hun business nauwelijks schaalbaar is. Daarom betalen ze een overname ook met (overgewaardeerde) aandelen. Hun enige bestaansrecht is dat de aandeelhouders de waardering van het aandeel zo hoog zetten.
    Als je structureel 10% rendementsverlies van JET per jaar acceptabel vindt, moet je dit aandeel absoluut kopen. Op de koers verdien je misschien nu, maar je belegd in een zeepbel.

    Deze tak van sport is nu juist wel een schaalbare business.

    Wanneer gaan de operationele kosten dan dalen als het schaalbaar is? Ik zie dat die alleen maar evenredig met de omzet oplopen.
  4. forum rang 4 FlashHenk 12 oktober 2020 16:23
    quote:

    Blijf nadenken schreef op 12 oktober 2020 15:42:


    quote:
    Blijf nadenken schreef op 12 oktober 2020 15:25:


    JET maakt geen winst, al sinds de beursgang niet. De kasstroom is al die tijd negatief en daar zit geen verbetering in gezien het feit dat hun business nauwelijks schaalbaar is. Daarom betalen ze een overname ook met (overgewaardeerde) aandelen. Hun enige bestaansrecht is dat de aandeelhouders de waardering van het aandeel zo hoog zetten.
    Als je structureel 10% rendementsverlies van JET per jaar acceptabel vindt, moet je dit aandeel absoluut kopen. Op de koers verdien je misschien nu, maar je belegd in een zeepbel.

    Deze tak van sport is nu juist wel een schaalbare business.

    Wanneer gaan de operationele kosten dan dalen als het schaalbaar is? Ik zie dat die alleen maar evenredig met de omzet oplopen.


    Dat ligt in belangrijke mate aan de marketinginvesteringen die ze doen. Jitse blijft op het gas drukken omdat hij de grootste wil zijn in alle markten waar hij actief is. Dat kan alleen door zijn platform heel agressief te vermarkten. Zijn strategie is alle andere partijen uit de markt te drukken. Als je eenmaal de onbetwiste no.1 bent in een volwassen markt komen de winsten vanzelf binnen.
8 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare