Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Vakbonden KLM roepen Brussel op geen landingsrechten af te nemen

Gepubliceerd op 12 februari 2021 21:47 | Views: 3.008 | Onderwerpen: luchtvaart

Air France-KLM 17:35

5,58 +0,00 (+0,07%)

BRUSSEL (ANP) - De Nederlandse luchtvaartvakbonden roepen de Europese Commissie gezamenlijk op geen start- en landingsrechten af te pakken in ruil voor extra staatssteun aan KLM. Ze vinden dat eurocommissaris van mededinging Margrethe Vestager banen op het spel zet als ze dat daadwerkelijk eist, schrijven ze in een gezamenlijke brief aan de Deense. De positie van KLM zal door zo'n eis namelijk niet worden versterkt, wat het doel van de staatssteun zou moeten zijn, maar juist verzwakt.

De vakbonden VNV, NVLT, CNV, FNV Luchtvaart, FNV Cabine, VNC, VKP en De Unie verwachten dat 'luchtvaartmaatschappijen van buiten de Europese Unie' de landingsrechten, ook wel bekend als slots, zullen krijgen die KLM af zou moeten staan. Daarmee verwijzen ze naar maatschappijen uit het Midden-Oosten zoals Emirates. KLM en de bonden menen al langer dat die partijen, die wel ongestraft staatssteun kunnen krijgen, oneerlijke voordelen genieten. De stap zou daarom slecht zijn voor duurzaamheid en concurrentie.

De bonden sluiten zich met de brief aan Vestager aan bij de kritiek die de Franse onderminister van transport Jean-Baptiste Djebbari eerder deze week uitte. Hij leek echter vooral bang te zijn dat de start- en landingsrechten die Air France moet opgeven naar prijsvechters gaan.

Vestager ging eerder akkoord met staatssteun aan Lufthansa als de Duitse luchtvaartmaatschappij slots op zou geven. De Europese Commissie waarschuwde daarna al dat dit akkoord een precedentwerking zou hebben.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 88% zegt verkopen 8 stemmen

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Knife Catcher 12 februari 2021 22:21
    Tamelijk hypocriet van de werknemers/ vakbonden.
    Net een CAO gesloten waarbij dit jaar de winstuitkering(!) wordt uitgekeerd over 2019.

    Die winst is er al lang niet meer. Het moet betaald worden vanuit een lening verstrekt door de banken en gegarandeerd door de staat (wij dus). Als dat geld tenminste niet al weer op is

    En bedankt mensen!
  2. forum rang 6 Go Go Go ! 12 februari 2021 22:26
    Die zogenaamde nationale trots mag wat kosten. In eerste instantie verorberde de combi AF/KLM 10,4 miljard euro. Daar kwam 4 miljard bij en AF/KLM gaf aan voor nog eens 2 miljard op te willen halen bij investeerders. Voor de snelle rekenaars ...16,4 miljard als ze haar zin krijgt.

    Lufthansa heeft in ruil voor 9 miljard aan Duitse overheidssteun (waarvoor de overheid een belang kreeg van 20 %) een deel van haar slots op moeten geven. En nu denkt/hoopt AF/KLM dat dat anders beoordeeld zou gaan worden dan Lufthansa ? En de bonden spreken van oneerlijke voordelen door ongestrafte staatssteun aan maatschappijen zoals Emirates ? Die lui hebben echt boter op hun hoofd.

    Het is dat die Fransen zo’n grote bek hebben. De Nederlanders alleen stellen natuurlijk niets voor. Dat zijn natte watjes in de ogen van het “hogere Europa”.


    .
  3. forum rang 7 drooglegging 13 februari 2021 17:38
    "De vakbonden VNV, NVLT, CNV, FNV Luchtvaart, FNV Cabine, VNC, VKP en De Unie "

    Ik tel 8 vakbonden, dat haalt Tata zelfs niet eens, dat operationeel geleid wordt door vakbond en OR.

    Bij Easyjet zijn toestellen verkocht om de crisis door te komen, een krachtig gebaar.

    Dat kan KLM toch ook doen? helaas niet, het bedrijf heeft geen assets die serieus te gelde kunnen worden gemaakt, alles is in huur, bruikleen of lease.

    Maar ze hebben ongeveer 80 wide bodies a $200-250 miljoen? zeker wel! allemaal in de lease.

    Links op de balans voor 20 miljard euro(bezit) en rechts op de balans(schulden), dus letterlijk in balans.

    Ik denk dat minder slots ook goed is voor de toekomst van de KLM, de druk om aan alles te voldoen verdwijnt dan, niet elke bestemming levert goud geld op.
    Een dwang tot afschalen en betere marktwerking natuurlijk, Schiphol wil in de toekomst een betere mix van klanten en niet alleen steunen op een semi-staatsklant als KLM(er vliegen 160 maatschappijen op SPL)

    De slot coordinator moet gewoon zijn werk doen en niet toegeven aan vakbonden, OR figuren of lokale wethouders uit de omringende weilanden.
  4. forum rang 7 drooglegging 13 februari 2021 18:24
    De toestellen zijn nu volgens haar grotendeels leeg, omdat het kabinet tot eind maart het advies niet-reizen voor plezier afgeeft. Wie vliegt er dan nog wel? „Om een medische reden, een sterfgeval, zakelijke motieven, familiebezoek of ze hebben ergens een tweede huis.”

    Transavia vliegt nog maar 10% van het aantal vluchten van voor de coronacrisis.(De Telegraaf.nl)
5 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare