Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Unilever dreigt met terugtrekken advertenties

LONDEN (AFN) - Unilever dreigt advertenties bij digitale platforms zoals Google en Facebook weg te halen als die sociale media voor verdeeldheid zorgen, aanzetten tot haat of onvoldoende maatregelen nemen om kinderen te beschermen. Het hoofd marketing bij het Brits-Nederlandse concern haalt maandag in een speech flink uit naar dit soort sites. Ze zouden nu soms „niet veel beter zijn dan een moeras, als het om transparantie gaat.''

,,Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien'', benadrukt Keith Weed van Unilever. De techreuzen moeten daarom stoppen met ,,slaapwandelen'' en actie ondernemen, vindt hij. ,,Unilever heeft zijn consumenten nodig om vertrouwen te hebben in onze merken. We kunnen geen dingen doen die dat vertrouwen schaden.''

Er is de laatste tijd veel kritiek over bijvoorbeeld nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. Weed noemt ook het voorkomen van racisme en seksisme. Sommige delen van het internet zijn nu daarom mijlenver verwijderd van waar ze eigenlijk zouden moeten zijn. ,,Het is in het belang van de digitale media om hiernaar te luisteren en ernaar te handelen. Voordat kijkers stoppen met kijken, adverteerders stoppen met adverteren en uitgevers stoppen met publiceren.''

Het concern achter merken als Unox, Bertolli, Axe en Dove besteedde volgens zakenkrant Financial Times vorig jaar in totaal 7,7 miljard euro aan marketing. Sinds de levensmiddelengigant ongeveer een jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen neemt Unilever dat budget wel onder de loep. De hoeveelheid tv-commercials voor alle merken is bijvoorbeeld al teruggebracht.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 februari 2018 11:53
    ,,Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien'', benadrukt Keith Weed van Unilever. .... We kunnen geen dingen doen die dat vertrouwen schaden.''

    Tsja, hypokrieter kan het haast niet. Unilever heeft ons jarenlang gebombardeerd met nietszeggende en uitsluitend op emotie gebaseerde flauwekul wasmiddelen-, shampoo-, en knakworstreclame.
    Deze rommel past juist precies tussen Twitter en Facebook.

    Als ze dat nu ineens niet meer vinden ben ik heel benieuwd hoe hun nieuwe aanpak gaat zijn.
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links