Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Van Mossel wordt met overname grootste autodealergroep in Benelux

Gepubliceerd op 9 oktober 2020 12:32 | Views: 5.078

Stern 16:59

11,65 -0,20 (-1,69%)

WAALWIJK (AFN) - Autodealer Van Mossel Automotive Groep uit Waalwijk neemt de dealergroepen Fidenco in België en Autopolis in Luxemburg over. Daarmee wordt Van Mossel naar eigen zeggen in één klap de grootste autodealergroep in de Benelux.

Het is de grootste overname voor Van Mossel in zijn ruim zeventigjarige bestaan. Fidenco en Autopolis worden overgenomen van de Belgische investeringsmaatschappij Alcopa. Van Mossel nam twee jaar geleden al de dealerschappen GMAN en Bruyninx over van Alcopa. De transactie is voorgelegd aan de Belgische mededingingsautoriteit en moet voor eind november worden afgerond.

Gezamenlijk vertegenwoordigen Fidenco en Autopolis een verkoopvolume van zo’n 23.000 auto’s per jaar, van een reeks verschillende merken. In totaal telt Van Mossel nu circa 250 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland, met ruim 4000 werknemers.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Stern 57% zegt kopen 14 stemmen

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 drooglegging 9 oktober 2020 16:23
    Het grootste schandaal in automotive-land is het onderhoud van (personen) bedrijf lease autos.

    Je kent het wel! budget, luxe sedan auto uitzoeken bij de merkdealer, tekenen en gaan met die banaan, bedrijven laten het meestal aan de werknemer over welk merk hij wil rijden.

    Maar dan! het reguliere onderhoud bij de merkdealer, hebben ze daar een aparte prijslijst voor of zo?

    Voor 2 nieuwe remblokjes, ruitenvloeistof bijgevuld, remmen gesmeerd, auto netjes door de wasstraat gehaald: 968,71 euro ziet men dan op de rekening staan.

    De medewerker neemt het ter kennisgeving aan daar hij diezelfde rekening niet hoeft te betalen, die gaat namelijk naar de baas/werkgever, merkdealers vliegen volledig uit de bocht.

    Hoorde afgelopen week van een heel groot NL bedrijf dat alle medewerkers met lease auto per direct NIET meer naar de merkdealer mogen ongeacht het merk dat ze rijden, geldt voor zowel jonge autos(<1 jaar) als oudere autos(>3 jaar)

    Ze mogen per vandaag naar een landelijk gespreide, niet merk gerelateerd keten die het ongetwijfeld met een andere prijskaart zal afhandelen.

    De wagenparkbeheerder zal op jaarbasis tonnen besparen, in deze tijd een hot item.

    Ik voorzie zwaardere tijden voor merkdealers, de gouden jaren zijn ff over!
  2. andre68 9 oktober 2020 17:16
    quote:

    drooglegging schreef op 9 oktober 2020 16:23:


    Het grootste schandaal in automotive-land is het onderhoud van (personen) bedrijf lease autos.

    Je kent het wel! budget, luxe sedan auto uitzoeken bij de merkdealer, tekenen en gaan met die banaan, bedrijven laten het meestal aan de werknemer over welk merk hij wil rijden.

    Maar dan! het reguliere onderhoud bij de merkdealer, hebben ze daar een aparte prijslijst voor of zo?

    Voor 2 nieuwe remblokjes, ruitenvloeistof bijgevuld, remmen gesmeerd, auto netjes door de wasstraat gehaald: 968,71 euro ziet men dan op de rekening staan.

    De medewerker neemt het ter kennisgeving aan daar hij diezelfde rekening niet hoeft te betalen, die gaat namelijk naar de baas/werkgever, merkdealers vliegen volledig uit de bocht.

    Hoorde afgelopen week van een heel groot NL bedrijf dat alle medewerkers met lease auto per direct NIET meer naar de merkdealer mogen ongeacht het merk dat ze rijden, geldt voor zowel jonge autos(<1 jaar) als oudere autos(>3 jaar)

    Ze mogen per vandaag naar een landelijk gespreide, niet merk gerelateerd keten die het ongetwijfeld met een andere prijskaart zal afhandelen.

    De wagenparkbeheerder zal op jaarbasis tonnen besparen, in deze tijd een hot item.

    Ik voorzie zwaardere tijden voor merkdealers, de gouden jaren zijn ff over!

    Voor 2 nieuwe remblokjes, ruitenvloeistof bijgevuld, remmen gesmeerd, auto netjes door de wasstraat gehaald: 968,71 euro ziet men dan op de rekening staan.

    Ook een soort "woekeren" dus. Vooral mogelijk als niet direkt pijn doet, onzichtbaar wordt weggemoffeld in het grote geheel.
  3. forum rang 4 Red_ 9 oktober 2020 18:31
    quote:

    drooglegging schreef op 9 oktober 2020 16:23:


    Het grootste schandaal in automotive-land is het onderhoud van (personen) bedrijf lease autos.

    Je kent het wel! budget, luxe sedan auto uitzoeken bij de merkdealer, tekenen en gaan met die banaan, bedrijven laten het meestal aan de werknemer over welk merk hij wil rijden.

    Maar dan! het reguliere onderhoud bij de merkdealer, hebben ze daar een aparte prijslijst voor of zo?

    Voor 2 nieuwe remblokjes, ruitenvloeistof bijgevuld, remmen gesmeerd, auto netjes door de wasstraat gehaald: 968,71 euro ziet men dan op de rekening staan.

    De medewerker neemt het ter kennisgeving aan daar hij diezelfde rekening niet hoeft te betalen, die gaat namelijk naar de baas/werkgever, merkdealers vliegen volledig uit de bocht.

    Hoorde afgelopen week van een heel groot NL bedrijf dat alle medewerkers met lease auto per direct NIET meer naar de merkdealer mogen ongeacht het merk dat ze rijden, geldt voor zowel jonge autos(<1 jaar) als oudere autos(>3 jaar)

    Ze mogen per vandaag naar een landelijk gespreide, niet merk gerelateerd keten die het ongetwijfeld met een andere prijskaart zal afhandelen.

    De wagenparkbeheerder zal op jaarbasis tonnen besparen, in deze tijd een hot item.

    Ik voorzie zwaardere tijden voor merkdealers, de gouden jaren zijn ff over!


    Ik heb ooit eens een blauwe maandag bijbaantje gehad bij een Peugeot dealer.
    Zodra het woord lease op de werkbon stond, kon de pret niet op. Deurrubbers tot in den treure invetten, bij 1 pitje links kapot ook gelijk de andere rechts vervangen (anders doen ze dat bij tankstation en dat is misgelopen omzet) en zo kan je nog even doorgaan. Ging standaard richting 1000,- inderdaad. Na week was ik er klaar mee en opgestapt, op die manier wil ik mijn geld niet verdienen...
  4. [verwijderd] 9 oktober 2020 18:38
    Alle dealers voelen de druk van producten om hun netwerk en volumes te vergroten.

    John Deere is met hetzelfde verhaal bezig; de ene na de andere dealer vloeit onder druk van de producent in elkaar over.

    Europa is over tien jaar een veredeld communistisch systeem met telkens 1 tot 3 producten die alle merken voeren.
  5. forum rang 6 drooglegging 10 oktober 2020 12:43
    Er is bijna geen synergie voordeel te behalen, een APK-tje kost een half uur monteurskosten.
    Laat me raden! ING en Abn zitten er nu beide met 50 miljoen euro in omdat ze er voorheen al met >10 miljoen euro in zaten, zat van Mossel al in de "Wrakkencentrale van de bank?"

    En dan over 3 jaar de vraag: "50 miljoen euro in een garage-reparatie bedrijf?'"

    De verkoop van een nieuwe auto doet bijna geen marge, de after sales en het onderhoud moet de winst maken, de omzet bij een dealer zegt mij helemaal niets, de splitsing onderhoud-reparatie/ verkoop zegt natuurlijk veel meer.

    James Autoservice(ik had er nog nooit van gehoord) heeft al meerdere grotere contracten binnen gehaald, "een soort van Uber van de reparatie/onderhoud bedrijven"

    Ik heb geen geloof in de Mossel Groep, het is meer een CEO-dingetje als ik de foto zo zie in de krant vanochtend.

    Maar in een ding geloof ik wel: hoe groter de instelling, hoe kleiner de kans op een default.
  6. forum rang 4 Kees1 10 oktober 2020 12:46
    quote:

    drooglegging schreef op 10 oktober 2020 12:43:


    Er is bijna geen synergie voordeel te behalen, een APK-tje kost een half uur monteurskosten.
    Laat me raden! ING en Abn zitten er nu beide met 50 miljoen euro in omdat ze er voorheen al met >10 miljoen euro in zaten, zat van Mossel al in de "Wrakkencentrale van de bank?"

    En dan over 3 jaar de vraag: "50 miljoen euro in een garage-reparatie bedrijf?'"

    De verkoop van een nieuwe auto doet bijna geen marge, de after sales en het onderhoud moet de winst maken, de omzet bij een dealer zegt mij helemaal niets, de splitsing onderhoud-reparatie/ verkoop zegt natuurlijk veel meer.

    James Autoservice(ik had er nog nooit van gehoord) heeft al meerdere grotere contracten binnen gehaald, "een soort van Uber van de reparatie/onderhoud bedrijven"

    Ik heb geen geloof in de Mossel Groep, het is meer een CEO-dingetje als ik de foto zo zie in de krant vanochtend.

    Maar in een ding geloof ik wel: hoe groter de instelling, hoe kleiner de kans op een default.



    Zaken doen in Belgie is net even anders dan in Nederland. Van Mossel moet zich hier niet in vergissen.
7 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare