Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nog geen problemen met Nederlands vrachtvervoer, wel bij Britten

ROTTERDAM/LONDEN (ANP/RTR) - Transportbedrijven in Nederland merken in de eerste week van het nieuwe jaar nog geen grote problemen bij het goederen- en vrachtvervoer naar het Verenigd Koninkrijk. De problemen die er zijn, zijn relatief klein en kunnen snel en ter plekke worden opgelost. Wel beginnen de volumes toe te nemen en wordt het iets drukker in de havens en bij de terminals. Bij de Britten zijn daarentegen wel problemen.

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet weliswaar dat sommige vrachtwagenchauffeurs even stil moeten staan vanwege verkeerd ingediende papieren, maar niet zodanig lang dat de processen in gevaar komen. "Het leidt nog niet tot grote verstoppingen of vertraging aan Nederlandse zijde", aldus een woordvoerder.

Het goederenvervoer tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie was de afgelopen eerste week van januari nog beperkt, omdat veel bedrijven voorraden hadden aangelegd vanwege het aanstaand vertrek, dat per 1 januari zou ingaan. De Britten verlieten op 31 januari vorig jaar al de Europese Unie maar waren nog tot eind 2020 gebonden aan bestaande afspraken.

Verbinding

Ook Stena Line merkt bij de verbinding van Hoek van Holland naar de havens van Harwich en Killingholme geen problemen. "Het is business as usual, met lage volumes", aldus een woordvoerder. De Douane laat ook weten geen problemen te ervaren. Wel merkt de dienst dat het iets drukker begint te worden. "We kunnen de stromen nog goed aan", aldus een woordvoerder. TLN onderschrijft de toenemende drukte en wijt deze aan het opraken van eerder aangelegde extra voorraden.

Rederij DFDS meldt lage volumes en weinig volle schepen in de terminals in Vlaardingen en IJmuiden. "Per dag wordt dat weer meer, maar van congestie is geen sprake. Niet aan de Britse zijde, van de havens Felixstowe en Immingham waar we op varen, niet aan de Nederlandse zijde", aldus terminalmanager Lucien Stötefalk. De procedures worden goed nageleefd en de ingrepen die nodig zijn kunnen vanwege de minimale volumes handmatig worden opgelost. Wel maakt DFDS zich zorgen over de kennis bij de verladers, die volgens Stötefalk nog niet goed op peil is.

Goed aangemeld

Het Havenbedrijf Rotterdam merkt ook dat niet alle lading goed aangemeld is, maar dat de problemen daarmee klein zijn en opgelost kunnen worden voordat een schip vertrekt. "Soms is er geen douane-aangifte, of is vergeten de rederij aan te melden waarmee gevaren wordt. Er is misschien maar een handjevol vrachtwagens dat de afgelopen weken niet meekon", aldus een woordvoerder. Ook op de extra aangelegde parkeerplaatsen, waar chauffeurs kunnen wachten om hun papierwerk in orde te maken, is geen sprake van grote drukte.

Van het Verenigd Koninkrijk naar Frankrijk zijn wel problemen. Veel vrachtwagens zijn tegengehouden bij de grens of lopen vertraging op omdat ze niet het juiste papierwerk hebben, meldt DFDS op Twitter. Volgens DFDS spelen de problemen met name bij de check-ins van de havens van het Franse Calais en Duinkerken en het Britse Dover. De trucks moeten sinds het Verenigd Koninkrijk uit de Europese douane-unie is gestapt, voldoen aan meerdere douaneformaliteiten. TLN denkt dat die problemen ontstaan omdat de Britten later met hun voorbereidingen voor de brexit zijn begonnen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 suskewiet 8 januari 2021 11:47
    Dat heb je met de fantasten gelijk Boris en Trump .
    Democratie ,de betekenis is volledig vervaagt .
    Niet alleen in Amerika overal in de wereld .
    De midden klasse is uitgehold .
    Twee verdieners kunnen geen huis meer aanschaffen .
    Het probleem is dat er geen herverdeling is van het geld.
    Dat is volledig tegen de regels van democratie .
    De rijkdom is nooit juist verdeeld dat weet ik ook wel (Rijkdom ven koningen vroeger en slavernij)
    De wereldbevolking is toegenomen (Teveel ?)
    Door de media kan je het volk niet meer blijven negeren (democratie )
    Er moet dringend op een normale manier belastingen betaald worden en herverdeling .
    Het zal niet voor morgen zijn .
    Maar wil men volksopstand vermijden zal men moeten handelen .
    In China en andere landen is er dictatuur nodig om de bevolking in dwang te houden .
    Dit is alles behalve democratie .
    De topfuncties hebben te weinig voeling met de bevolking .
    Machtswellust en egoisme
  2. forum rang 7 Kaviaar 8 januari 2021 12:25
    quote:

    Vidoque schreef op 8 januari 2021 11:34:

    Engeland is hard op weg een Derde Wereldland te worden. Johnson cs gooien zand in de raderen. Gelukkig hoeft de EU geen bijdrage meer te betalen aan dit eiland.
    UK betaalde meer dan het ontving, net als NL.
    Dat betekent dat de overige landen meer moeten bijdragen voor de wilde plannen van Brussel.
  3. Geen Gezeik, iedereen rijk 8 januari 2021 13:26
    De douaneproblemen vallen mee, maar dat houdt niet in dat de economische schade van de Brexit voor de UK meevalt. Verstoring van het goederenverkeer zou ook voor het continent schadelijk zijn.

    Maar lees het volgende bericht over wat er gebeurt met de afwikkeling van de handel in effecten en de positie van Londen als financieel centrum van pre-brexit Europa: www.marketwatch.com/articles/u-k-and-...

    In hoog tempo verlaat de financiele handel Londen. Sinds 1 januari wordt PER DAG 6,5 miljard euro minder via Londen en meer via Continentale beurzen verhandeld. Ook dreigt uittocht van veel banken, vermogensbeheerders, kredietbeoordelaars, financiele pers, hedgefunds enz. Het financiele centrum van Londen was samen met de overheidsinstellingen in londen de economische motor van heel Zuid-Oost Engeland. Dat krijgt nu een enorme koude douche. En anders dan bij de goederenhandel die bij verstoring ook voor de Continentale landen schade zou betekenen is de vlucht van financiele handel en werkgelegenheid naar het continent en Dublin pure winst voor de EU-lidstaten.

    Fuck you Farage, Boris, TakeBackControl-Tories & Brexiteers !
  4. Geen Gezeik, iedereen rijk 8 januari 2021 13:31
    Typische, kleingeestige, kortzichtige, Nederlandse kleine kruideniers-redenering!

    Ze gaan veel meer verliezen op de vlucht van financiele handel en daaraan verbonden werkgelegenheid. En met Biden en de Democraten in controle in de VS staan ze ook nog eens internationaal superzwak. Alleen echte rogue-maatregelen zoals het verworden tot financiele vluchthaven voor fout geld uit het buitenland kan de schade enigzins beperken, maar daarmee isoleren ze zich ook nog meer.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links