Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

BAM: scheuren waren esthetische kwestie

BAM: scheuren waren esthetische kwestie

AMSTERDAM (ANP) - Bouwbedrijf BAM erkent dat er al in maart scheuren waren te zien in de in mei ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport. Experts constateerden toen dat het om een ,,esthetische kwestie'' ging, niet om een constructief probleem. Dat zegt BAM in reactie op berichtgeving van EenVandaag.

Onderaannemers verklaarden aan het actualiteitenprogramma al twee maanden voor het instorten van de parkeergarage te hebben gewaarschuwd voor mogelijke bouwfouten. EenVandaag heeft de onderzoeksrapporten en foto’s die gemaakt zijn tijdens de bouw ook voorgelegd aan een constructie-expert van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Volgens hem had het gebouw direct moeten worden ontruimd.

BAM verklaart echter dat de scheurwijdte binnen de voorschriften viel. Volgens een woordvoerder is achteraf niet meer vast te stellen of de scheuren toch geen tekenen waren van de oorzaak van het instorten.

De parkeergarage wordt gesloopt en opnieuw gebouwd, lieten de partijen donderdag weten. De sloop begint op 2 januari en duurt drie maanden. De bouw van de nieuwe garage moet in april beginnen en in juni 2019 klaar zijn.

De parkeergarage bezweek twee weken voor de oplevering en een paar uur nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren geweest. Onderzoeken hebben al uitgewezen dat de vloeren van het gebouw niet aan de norm voldeden en niet sterk genoeg waren.

Lees over dit aandeel ook

  1. 09 apr Meldingen van DWS in bouwers BAM en Heijmans
  2. 15 feb BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
BAM

Gerelateerd

Reacties

26 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. san marco 7 december 2017 11:29
    Esthetische scheuren zijn schuren in materiaal wat gaat 'werken' door verschil in eigenschappen: bv een stuc laag op verkeerde ondergrond of tegels op verkeerde lijm/ondergrond.

    Bouwkundige schuren hebben vaak een verkeerde belasting als drijvende kracht. Deze bouwval is ingestort door bouwkundige schuren. Het maakt mij nerveus dat de huidige ingenieurs geen onderscheidt kunnen maken tussen esthetische en bouwkundige schuren....
  2. steel engineer 7 december 2017 11:56
    quote:

    san marco schreef op 7 december 2017 11:29:

    Bouwkundige schuren hebben vaak een verkeerde belasting als drijvende kracht. Deze bouwval is ingestort door bouwkundige schuren. Het maakt mij nerveus dat de huidige ingenieurs geen onderscheidt kunnen maken tussen esthetische en bouwkundige schuren....
    Bouwkundige scheuren ontstaan doordat beton (praktisch) enkel drukbelasting kan opnemen en geen trekbelasting. Daarom wordt er in de trekzone (meestal onderkant) van betonnen platen en balken stalen wapeningsstaven gestoken, die dan weer wel de trekbelasting kunnen opnemen. Het is dan ook de normaalste zaak van de wereld dat er kleine microscheurtjes ontstaan onderaan balken en platen (0,2 à 0,3 mm), omdat deze wapeningsstaven zullen rekken onder belasting en het omliggen starre beton niet kan volgen en scheurt. Dit is 100% normaal.

    Beperkte scheurvorming komt bijgevolg bijna altijd voor en is geen reden tot paniek. Wanneer er natuurlijk grotere scheuren ontstaan is dit wel reden tot voorzichtigheid, maar daarom nog geen indicatie van een stabiliteitsgevaar.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 december 2017 12:00
    quote:

    steel engineer schreef op 7 december 2017 11:56:

    [...]

    Bouwkundige scheuren ontstaan doordat beton (praktisch) enkel drukbelasting kan opnemen en geen trekbelasting. Daarom wordt er in de trekzone (meestal onderkant) van betonnen platen en balken stalen wapeningsstaven gestoken, die dan weer wel de trekbelasting kunnen opnemen. Het is dan ook de normaalste zaak van de wereld dat er kleine microscheurtjes ontstaan onderaan balken en platen (0,2 à 0,3 mm), omdat deze wapeningsstaven zullen rekken onder belasting en het omliggen starre beton niet kan volgen en scheurt. Dit is 100% normaal.

    Beperkte scheurvorming komt bijgevolg bijna altijd voor en is geen reden tot paniek. Wanneer er natuurlijk grotere scheuren ontstaan is dit wel reden tot voorzichtigheid, maar daarom nog geen indicatie van een stabiliteitsgevaar.
    Ik heb begrepen dat het fout gegaan is bij de parkeergarage omdat dekvloer en onderliggers niet goed met elkaar verbonden waren.
  4. san marco 7 december 2017 14:04
    Steel engineering,

    Helemaal mee eens....maar dat BAM het heeft over esthetische scheuren dan blijken de scheuren met het blote oog en aan het oppervlak zichtbaar. Dus dit moeten scheuren van meer dan 0,3 mm zijn en door het bulk van het beton zijn gegaan. ik hoop dat de foto's ooit openbaar zullen worden gezet.
  5. kwast-c 7 december 2017 16:05
    quote:

    san marco schreef op 7 december 2017 15:43:

    rationeel 7 dec 2017 om 14:44

    Daar kun je wel eens ongelijk in hebben. Dit soort kennis wordt meestal ingehuurd. En fractografie (leer van de breuk) is een specialistisch vak....een uitgestorven ras doet het nog.

    Gelukkig bouwt BAM geen vliegtuigen....
    Jammer: je hebt mijn opmerking, die een "kwinkslag" inhield i.v.m. een scheur, niet goed begrepen. Je bent er iets te serieus op ingegaan :-)
26 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

BAM Groep Koninklijke

3,830 18 apr
+0,008 +0,21%
Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links