ZAANDAM (AFN) - Ahold Delhaize lanceert volgend jaar een aandeleninkoopprogramma van 1 miljard euro. Dat maakte het supermarktconcern woensdag bekend voorafgaand aan een beleggersdag.
Ahold Delhaize mikt er verder op om 40 tot 50 procent van de onderliggende winst uit voortgezette activiteiten als dividend uit te keren. Daarbij wordt een ,,sterke" vrije kasstroom voorzien door synergievoordelen en winstverbeteringen. In 2017 wordt de vrije kasstroom geraamd op 1,6 miljard euro.
Het concern gaf in een verklaring aan dat de integratie van Ahold en Delhaize op koers ligt. Er is zicht op kostenvoordelen van 500 miljoen euro in 2019. Ahold Delhaize wil verder de online verkopen in 2020 hebben verdubbeld, van het verwachte niveau van 2,3 miljard euro dit jaar. Daarmee is online momenteel goed voor circa 4 procent van de totale omzet.
VS
Topman Dick Boer gaf in een toelichting aan dat de online verkopen jaarlijks met 20 tot 25 procent groeien. Hij sprak zich echter niet uit over een verwacht percentage online verkopen van de totale omzet over de komende jaren. Wel zal met name de omzetgroei van succesformules bol.com en AH.nl bijdragen aan het behalen van de geformuleerde doelstelling.
Maar ook in de Verenigde Staten moeten de vruchten worden geplukt van recente investeringen. Volgens Boer is onder meer de logistiek verbeterd en moet de online-omzet in de Verenigde Staten ook een vlucht nemen.
Donald Trump
De impact van Donald Trump als de aanstaande president van de Verenigde Staten op de resultaten van Ahold Delhaize is ook voor de top van Ahold nog ongewis. Boer benadrukte dat de circa 90 procent van de inkoop van de Amerikaanse supermarkten lokaal gebeurt.
Mogelijk profiteert Ahold Delhaize van de plannen van Trump, die een omvangrijk stimuleringsbeleid beloofde waarmee de verwachting op een hogere inflatie in de VS wordt gevoed. Volgens Boer is stijgende inflatie over het algemeen goed nieuws voor retailers. ,,Maar we daarover weten nu niet meer dan wat we lezen in de kranten", aldus de topman.