Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

KLM schrijft dieprode cijfers door coronacrisis

KLM schrijft dieprode cijfers door coronacrisis

AMSTERDAM (AFN) - KLM heeft het eerste kwartaal van 2020 afgesloten met een operationeel verlies van 275 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij wordt net als sectorgenoten keihard geraakt door de coronacrisis waardoor een gigantische hoeveelheid vluchten zijn geschrapt. De prestaties in het tweede en derde kwartaal worden naar verwachting nog slechter doordat, zoals het er nu naar uitziet, respectievelijk 95 en 80 procent van de geplande vluchten niet vertrekt.

Het operationele verlies van KLM viel op jaarbasis 228 miljoen euro hoger uit. Bij zustermaatschappij Air France was het operationele tekort 536 miljoen euro. Het resultaat van moederbedrijf Air France-KLM, waar ook prijsvechter Transavia toe behoort, kwam uit op 815 miljoen euro negatief. Dat bedrag was 100 miljoen euro lager dan waar kenners in doorsnee op hadden gerekend.

Bovenop de opgedroogde passagiersstromen door de crisis kampt Air France-KLM ook met ongunstige brandstofovereenkomsten. Sinds het afsluiten van de zogeheten hedging-contracten is de olieprijs fors gekelderd. Het negatieve effect bedraagt 455 miljoen euro. Uitgestelde belastingvorderingen en afschrijvingen voor het eerder uit de vloot halen van de iconische Boeing 747-toestellen zadelen de onderneming ook nog eens op met een last van bijna 200 miljoen euro. Het nettoverlies kwam in het eerste kwartaal kwam alles bij elkaar uit op 1,8 miljard euro.

Omzetdaling

De omzet van de onderneming daalde met 922 miljoen euro tot ruim 5 miljard euro. Tot het moment dat het coronavirus de vluchtschema's in de war schopte waren de resultaten iets beter dan een jaar eerder.

Alle kostenbesparende maatregelen ten spijt, goed voor maandelijks een besparing van 350 miljoen euro, stroomt bij Air France-KLM maandelijks 400 miljoen euro uit de kas. Daarbij is onzeker hoe lang de crisis aanhoudt.

Steun

Om Air France-KLM door de crisis te loodsen heeft de Franse regering 7 miljard euro aan steun toegezegd via lenigen en garantstellingen. Over 2 miljard tot 4 miljard euro steun van de Nederlandse overheid voor KLM wordt nog onderhandeld.

Zonder hulp van Den Haag en Parijs zou Air France-KLM het naar verluidt nog tot in de zomer kunnen uitzingen. Financieel directeur Frédéric Gagey liet zich daar in een toelichting niet concreet over uit. Hij verwacht snel duidelijkheid over de steun door de Nederlandse overheid. Gagey benadrukte ook dat de onderneming en de sector politiek als maatschappelijk onder druk staat om te verduurzamen. Die ambitie blijft wat hem betreft overeind.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. taurus86 7 mei 2020 07:33
    De kerosineprijs is gedaald. Maar dat kan toch geen invloed hebben op de resultaten van nu. Niemand heeft nog van het concurrentievoordeel gebruik kunnen maken. Ze hebben ook enkele dagen wind mee gehad vanuit de States. Waar zijn daar de voordelen van gebleven? AFN schrijf geen nonsens; of IEX neem dit niet een op een over a.u.b.
  2. Fart 7 mei 2020 08:07
    quote:

    taurus86 schreef op 7 mei 2020 07:33:

    De kerosineprijs is gedaald. Maar dat kan toch geen invloed hebben op de resultaten van nu. Niemand heeft nog van het concurrentievoordeel gebruik kunnen maken. Ze hebben ook enkele dagen wind mee gehad vanuit de States. Waar zijn daar de voordelen van gebleven? AFN schrijf geen nonsens; of IEX neem dit niet een op een over a.u.b.
    Zeker geen onzin. KLM is de verplichting aangezien (met future contracten) om brandstof af te nemen tegen een vooraf bepaalde, naar nu blijkt erg hoge, prijs. Normaal gesproken is dat prima omdat ze tegelijkertijd dezelfde hoeveelheid brandstof inkopen tegen de huidige lage prijs. KLM vliegt echter niet meer. Ze hebben dus nog steeds de plicht om een grote hoeveelheid brandstof in te kopen tegen een zeer hoge prijs maar ze kopen niets meer tegen een lage prijs in. Oftewel een fors verlies.
  3. [verwijderd] 7 mei 2020 08:35
    quote:

    Pensioenopbouw schreef op 7 mei 2020 08:15:

    Als Air France 12 miljard gaat lenen van de Franse en Nederlandse overheden
    Dat doen ze dus niet. De overheden zullen garant staan, dat is iets anders dan geld geven. Ze lenen het gewoon bij de banken. Net zo als een hypotheek krijgen bij een bank als je geen inkomsten hebt niet lukt, lukt het een bedrijf ook niet om een lening te krijgen.
  4. forum rang 4 Red_ 7 mei 2020 08:46
    quote:

    Mcdj schreef op 7 mei 2020 08:09:

    "Failliet en doorstart met beperkte capaciteit was 100x beter geweest.
    De helft van personeel en vliegtuigen is sowieso toch niet nodig het komende jaar "

    Als het allemaal zo simpel was geweest dan was dat wel gebeurd....
    Nee dat heet beroerde besluiten nemen vanuit politiek oogpunt en 'sociale' druk.
    Het too big too fail principe blijft door deze belachelijke wijze in stand
  5. forum rang 4 Portisch 7 mei 2020 09:02
    Zag een analyse van "Follow de Money "waaruit blijkt dat de KLM-toestellen in Ierland worden geleased. De inkomsten gaan vervolgens naar de Kaaiman-eilanden.
    Dit alles om in Nederland belastingbetaling zo laag mogelijk te houden.
    Dus de toestellen zijn geen eigendom van KLM.
    De leasekosten lopen door. Ook als de toestellen god weet hoe lang aan de grond staan.
    Dus belasting betaling minimaliseren. En Staatssteun. Een giftige mix.
    Internationaal kunnen b.v. Europese luchtvaartmaatschappijen niet concurreren met maatschappijen uit Olielanden.
    Zat een D66 mannetje tegenover. Als reactie op het betoog/analyse van FTM u hebt natuurlijk 100% gelijk MAAR ...
    Toch worden in de afweging om staatssteun al deze belangrijke argumenten in de MSM niet genoemd. Jammer..


  6. Kopzorgen over erfpacht 10 mei 2020 14:42
    Het tweede kwartaal wordt nog veel beroerder, maar ook de daarop volgende kwartalen en zelfs eerstkomende jaren. Op middellange tot langere termijn zit er voor beleggers geen toekomst in de luchtvaart (geen of onvoldoende rendement op investering). Gewoon overlaten aan Overheden. Afblijven en/of verkopen!
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,920 16:53
+0,040 +0,40%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links