Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Toekomst van Air France-KLM in gevaar'

'Toekomst van Air France-KLM in gevaar'

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Air France-KLM moet de nodige inspanningen leveren om op hetzelfde concurrerende niveau als Lufthansa en anderen te komen. Gebeurt dat niet, dan is de toekomst van de luchtvaartcombinatie in gevaar en loopt deze zelfs het risico te verdwijnen. Dat zei de Franse minister van Financiën en Economie Bruno Le Maire tegen de zender BFM-TV.

En mocht Air France-KLM echt in een crisis van die omvang terechtkomen, dan zal de Franse overheid het concern niet redden. ,,Een herkapitalisatie kost de Fransen geld. En ik neem geen geld van de Fransen om dat in een bedrijf te stoppen dat niet op het gewenste niveau competitief is'', aldus de minister.

Le Maire reageerde op de stakingen bij Air France. De medewerkers vinden dat ze al tijden te weinig geld krijgen en willen daarom een significante loonsverhoging van 5 procent in één keer. De eisen die de bonden stellen zijn verder ongerechtvaardigd, aldus de minister. De werknemers moeten hun verantwoordelijkheid nemen, voegde hij daaraan toe.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. Sjonnie2 7 mei 2018 07:41
    quote:

    baloub1 schreef op 7 mei 2018 07:35:

    Wel vreemd dat de KLM piloten er dan 4 procent bijkrijgen. Dus is dit een pokerspel aan het worden?
    Zo vreemd is dat niet, KLM en Airfrance hebben ieder hun eigen balans vandaar dat dus ook bekend is hoeveel KLM en Airfrance afzonderlijk verdienen. Kijk de kwartaal en jaarcijfers er maar op na dan zie je hoeveel winst ieder van de twee heeft gemaakt en de totale winst van de Airfrance KLM groep.
    De loonstijging van KLM wordt betaald door KLM en niet door Airfrance, andersom is dat gelukkig ook zo.
  2. forum rang 7 Kaviaar 7 mei 2018 07:42
    KLM zo gauw mogelijk laten scheiden van Air France. De Nederlandse overheid kan beter geld in een Nederlands bedrijf steken, dan het aan de luie Grieken gratis uitdelen.
    KLM was een pracht bedrijf, net als DAF etc. Foetsie.
    Door de halsstarrige Franse mentaliteit van de top van Air France als ook de stakersmentaliteit, is het compleet mis gegaan.

    Je moet een Frans, Frans laten. Nooit mee scharrelen of trouwen (uitzonderingen daargelaten ;-)
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 mei 2018 08:03
    quote:

    de kleine johannes schreef op 7 mei 2018 08:00:

    Vraag me toch af hoe dat werkt hoor: KLM heeft haar eigen balans, dus ook haar eigen resultaten. Maar hoe zou dat resultaat zijn als niet gebruik gemaakt had mogen worden van de landingsrechten en het netwerk van AIR France?
    De omzet zou hetzelfde zijn, maar de kosten zouden waarschijnlijk hoger zijn.
  4. baloub1 7 mei 2018 08:09
    quote:

    Sjonnie2 schreef op 7 mei 2018 07:41:

    [...]

    Zo vreemd is dat niet, KLM en Airfrance hebben ieder hun eigen balans vandaar dat dus ook bekend is hoeveel KLM en Airfrance afzonderlijk verdienen. Kijk de kwartaal en jaarcijfers er maar op na dan zie je hoeveel winst ieder van de twee heeft gemaakt en de totale winst van de Airfrance KLM groep.
    De loonstijging van KLM wordt betaald door KLM en niet door Airfrance, andersom is dat gelukkig ook zo.
    Fijn maar als het niet goed gaat met de combinatie zou je toch ook kunnen argumenteren dat een loonsverhoging
    van 4 procent niet al te handig is. Cijfers van KLM waren toch ook nog niet geweldig. Beurskoers is dit jaar dramatisch, dus dit wordt alleen maar gegeven omdat er hier een klimaat is van wij KLM-ers onder elkaar.
  5. totoo 7 mei 2018 09:09
    quote:

    sjaak100 schreef op 7 mei 2018 08:25:

    Dit is voor Frankrijk een heel nieuw geluid vanuit de politiek. Ik heb een politicus in Frankrijk zoiets nog niet eerder over een half staatsbedrijf horen zeggen. Hopelijk heeft het zin. (denk van niet)
    Nope, werkt alleen averechts en dus "olie op het vuur"
    Alleen een nieuwe Franse revolutie kan tij keren

  6. MartijnN1932 7 mei 2018 09:44
    quote:

    baloub1 schreef op 7 mei 2018 07:35:

    Wel vreemd dat de KLM piloten er dan 4 procent bijkrijgen. Dus is dit een pokerspel aan het worden?
    Even voor de goede orde, de Franse Piloten krijgen nu al 35% meer betaald dan de de Nederlandse Piloten in direct loon.nog even los van alle andere voordelen die de Franse Piloten hebben.

    Dit komt mede omdat de NL piloten in de slechte tijd salaris hebben ingeleverd en de Fransen niet die gingen staken omdat ze toch een loonsverhoging wilden..

    Daarnaast is KLM Winstgevend en AirFrance niet of nauwelijks

  7. forum rang 5 theo1 7 mei 2018 11:20
    quote:

    Kaviaar schreef op 7 mei 2018 07:42:

    KLM zo gauw mogelijk laten scheiden van Air France. De Nederlandse overheid kan beter geld in een Nederlands bedrijf steken, dan het aan de luie Grieken gratis uitdelen.
    KLM was een pracht bedrijf, net als DAF etc. Foetsie.
    Door de halsstarrige Franse mentaliteit van de top van Air France als ook de stakersmentaliteit, is het compleet mis gegaan.

    Je moet een Frans, Frans laten. Nooit mee scharrelen of trouwen (uitzonderingen daargelaten ;-)
    Dat klinkt lekker makkelijk, maar is het niet. DAF ging ook zelfstandig failliet en bloeide pas weer op toen het door Paccar was overgenomen. KLM alleen mist schaalvoordeel. Alle belangrijke luchthavens zitten effectief vol en het is dus erg moeilijk om als "nieuw" zelfstandig bedrijf aan landingsrechten te komen. Dat is ook precies de reden waarom er iedere keer weer belangstelling is voor AlItalia maar dat het steeds toch niet doorgaat: de landingsrechten zijn verleidelijk, maar de operatie is te hopeloos.

    Voor KLM zou het het beste zijn om overgenomen te worden door een andere, goed lopende, maatschappij. Zoals Lufthansa of BA. Maar dan word je natuurlijk wel een gewoon dochterbedrijf zonder status aparte zoals ze nu binnen AF-KLM hebben. En AF zonder KLM lijkt ten dode opgeschreven zoals de zaken nu liggen, dus de Fransen zullen KLM niet laten gaan tenzij er een ander plan ligt. En dat is er dus niet.
  8. TradeMaarRaak 7 mei 2018 17:21
    En als je al Airfrance-KLM aandelen koopt kun je ook nog eens belasting betalen aan Frankrijk (wordt automatisch ingehouden) omdat het bedrijf aan de Franse beurs genoteerd staat (als 'eerste registratie' of hoe dat ook heet).
    Die extra kosten zul je dus naast de transactie kosten al moeten terugverdienen voordat je er winst op maakt...

    Ik denk dat het samenwerken van beide bedrijven uiteindelijk niet echt veel heeft opgeleverd.
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,934 23 apr
-0,151 -1,50%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links