Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kamer hekelt kritiek KLM-topman op vliegtaks

DEN HAAG (AFN) - De kritiek van KLM-topman Pieter Elbers op de invoering van een vliegtaks valt niet goed in de Tweede Kamer. Het kabinet wil de vliegbelasting, die naar verwachting 7 euro zal bedragen, in 2021 invoeren. ,,Dit valt me enorm tegen. Elbers weet niet wat er speelt in de samenleving.", zegt Jan Paternotte (D66).

Volgens Elbers zit de Nederlandse Staat ,,zijn staatsdeelneming in Air France-KLM dwars met de vliegbelasting". Vorige week nam het kabinet voor 744 miljoen euro een belang in de luchtvaartmaatschappij. ,,Straks zitten er meer belastingen op een vliegticket dan de werkelijke kosten", verklaarde de topman in de Telegraaf. Het kabinet maakte zich de afgelopen weken nog sterk voor de herbenoeming van Elbers.

,,Ik verwacht van de KLM-topman dat hij niet wegloopt van zijn verantwoordelijkheid om ook een fundamentele bijdrage aan het verduurzamen van de luchtvaart te leveren", laat Paternotte weten. Eppo Bruins van coalitiepartner ChristenUnie vindt dat Elbers niets te klagen heeft. ,,Er zit nog steeds geen btw op vliegtickets en geen belasting op kerosine. Eerlijker beprijzing van vliegen is echt nodig. En daar moeten ook internationale afspraken over worden gemaakt."

Arrogantie van sector

Suzanne Kröger (GroenLinks) spreekt van ,,de arrogantie van een sector die al decennia gewend is het beleid naar zijn hand te zetten en nog niet door heeft dat die tijd voorbij is". Er is nu geen eerlijke beprijzing van vliegen, meent Cem Laçin van de SP. Hij wil accijns op kerosine en btw op vliegtickets. Een vliegtaks moet volgens hem vooral veelvliegers zwaarder treffen. Met het huidig kabinetsvoorstel is hij niet blij.

Het kabinet geeft de voorkeur aan een Europese vliegbelasting, maar voert een eigen vliegtaks in als er geen akkoord in Brussel over wordt bereikt. Een aantal lidstaten, waaronder Frankrijk en Duitsland, heeft al een vliegbelasting.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Brulboei 7 maart 2019 15:51
    Geen vliegtaks , maar belasting op kerosine en efficienter vliegroutes (één Europees luchtruim, dat laatste zal Jan Paternotte als lid van een pro-EU partij toch moeten aanspreken). Belasting op kerosine gaat leiden tot noodzaak aanpassing vliegroutes en dus noodzaak één Europees luchtruim.
  2. crypt 7 maart 2019 16:19
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 7 maart 2019 16:03:

    Vliegen is gewoon veeel te goedkoop; de goedkoopste vliegreizen moeten minstens 2x zo duur worden.
    Op autoreizen zit krankzinnig veel belasting en op vliegreizen bijna niks.

    Het hele toerisme is vreselijk uit de hand gelopen en levert absurd veel CO2-productie op.
    Vliegreizen 2x zo duur..... dan kan KLM meteen wel ophouden met vliegen... wordt zo moe van dit soort ‘klimaatridder’ ‘oplossingen’. Iedereen roept maar wat onder het mom van Co2 geneuzel.
  3. [verwijderd] 7 maart 2019 16:26

    Kabinet moeten ze naar huis sturen en wel per direct.

    Wij worden jarenlang bedrogen door kabinet en door de afspraken die ze maken met multinationals.

    Ze willen liever taks invoeren dan bedrijven vennootschaps belasting te laten betalen.

    Overheid heeft met kwartje van KOK, de burger jarenlang bedrogen.

    Overheid wil belasting invoeren omdat ze aan de andere kant zoveel uitgeven.

    Stop met wachtgeld regeling
    Stop met klimaat gezeik
    Stop met 150 kamerleden, met 75 ambtenaren kun je ook een land regeren.
    Stop met gepensioneerde elite groep 1e kamer leden.
    Ontsla CEOs, die in 2008 puinhoop van hebben gemaakt.

    Er is nog zoveel te doen.

  4. [verwijderd] 7 maart 2019 16:44
    @Hernando,

    Het is echt geen klimaatgezeik, de wereld is echt opgewarmd. De Oceanen zitten vol plastic en olie. We maken met zijn alle de aarde kapot, maar ach, zolang Hernando maar zijn geld krijgt toch? Het grootste probleem is dat mensen fokken als konijnen, ook al kun je je geen kinderen veroorloven. In het verleden had je af en toe een grote oorlog of dodelijke ziektes, hield de populatie enigszins in bedwang.

    Met eerlijke vliegprijzen, komt er vanzelf meer innovatie. Vliegmaatschappijen zullen van de vliegtuigbouwers eisen dat er zuinigere vliegtuigen worden gebouwd.

    Maar nogmaals, we kunnen beter inzetten op wereldwijde geboorte inperking, zodat we de wereldbevolking gecontroleerd kunnen inkrimpen met een half procent per jaar, totdat we op een acceptabel aantal mensen zitten. En in de tussentijd wel alle rotzooi opruimen, leegstaande panden milieubewuste afbreken en recyclen.
  5. [verwijderd] 7 maart 2019 17:14
    quote:

    crypt schreef op 7 maart 2019 16:19:

    [...]

    Vliegreizen 2x zo duur..... dan kan KLM meteen wel ophouden met vliegen... wordt zo moe van dit soort ‘klimaatridder’ ‘oplossingen’. Iedereen roept maar wat onder het mom van Co2 geneuzel.
    Idd...

    Nederland handelt rustig erop los om CO2 certificaten te kopen.

    Afval uit engeland wordt bij ons lekker verbrand.

    Klimaat geneuzel is een vorm om de burgers verder uit te kleden.

    Van de gasprijs van 26 cent per kb, gaat bijna 20 cent naar de overheid. 5 cent is voor de commerciele bedrijven.
    Wij worden bedrogen waar je bij staat.

    Tijd om klimaatakkoord op te blazen.
    China, india vormen samen een derde van totale bevolking.
    Nl met 16 mio inwoners heeft geen effect op totale klimaatverandering.

    Ze willen burgers opzadelen met een investering van 35.000 euro voor isolatie, waterpomp enz...
    Heb je geinvesteerd, mag je daarna nog steeds belasting afdragen.
    Samsom is niet van deze wereld, maar ja als je iets anders schrijft dan word je verbannen en gek verklaard dat je tegen de klimaat bent.

    Ik wil investeren, maar dan moet het wel zo zijn dat ik niet meer afhankelijk ben van de overheid en dat weten ze donders goed dat dat niet kan. Ze willen ons blijven uitmelken.

    Kabinet naar huis sturen en net als Trump, klimaatakkoord af schaffen of zorgen dat de burger niks meer hoeft af te staan omdat wij zelfvoorzienend zijn.

  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 maart 2019 17:27
    quote:

    crypt schreef op 7 maart 2019 16:19:

    [...]Vliegreizen 2x zo duur..... dan kan KLM meteen wel ophouden met vliegen... wordt zo moe van dit soort ‘klimaatridder’ ‘oplossingen’. Iedereen roept maar wat onder het mom van Co2 geneuzel.
    Je moet beter leren lezen: ik zei dat de GOEDKOOPSTE vliegreizen 2x zo duur moeten worden, zodat mensen niet meer voor 25 euro naar Spanje kunnen vliegen.

    Dit is juist in het voordeel van KLM.
  7. forum rang 4 boothram 7 maart 2019 17:38
    Belasting klinkt voor sommigen vies, maar het is netto geen LAST, het geld wordt altijd wel ergens gebruikt voor een gemeenschappelijk doel..., ontlasting! Dat de luchtvaart te weinig bijdraagt en dat hun ambitie om te groeien immoreel is, daar dat gebeurt ten koste van het milieu !! dat ze bij KLM maar eens verantwoording geven en zeggen hoe ze zullen stoppen met die oneerlijke concurrentie en die buitenmatige bijdrage tot vernietiging van ons milieu.
  8. crypt 7 maart 2019 17:41
    quote:

    roelsteeghs schreef op 7 maart 2019 16:44:

    @Hernando,

    Het is echt geen klimaatgezeik, de wereld is echt opgewarmd. De Oceanen zitten vol plastic en olie. We maken met zijn alle de aarde kapot, maar ach, zolang Hernando maar zijn geld krijgt toch? Het grootste probleem is dat mensen fokken als konijnen, ook al kun je je geen kinderen veroorloven. In het verleden had je af en toe een grote oorlog of dodelijke ziektes, hield de populatie enigszins in bedwang.

    Met eerlijke vliegprijzen, komt er vanzelf meer innovatie. Vliegmaatschappijen zullen van de vliegtuigbouwers eisen dat er zuinigere vliegtuigen worden gebouwd.

    Maar nogmaals, we kunnen beter inzetten op wereldwijde geboorte inperking, zodat we de wereldbevolking gecontroleerd kunnen inkrimpen met een half procent per jaar, totdat we op een acceptabel aantal mensen zitten. En in de tussentijd wel alle rotzooi opruimen, leegstaande panden milieubewuste afbreken en recyclen.

    De wereld is opgewarmd en koelt later weer af... of warmt nog iets meer op, of wordt over 500 weer een ijstijd.. niemand weet het. Het klimaat is variabel. Al sinds het ontstaan van de aarde. Ben het met je eens dat we zuinig op de aarde moeten zijn maar dat we het klimaat zouden kunnen sturen is menselijke arrogantie.. klimaatgekkigheid inderdaad.
  9. forum rang 7 leek2018 7 maart 2019 17:47
    Gisteren ben je het lievelingetje van de politiek, vandaag de gebeten hond. Daarom moet de politiek zich niet bemoeien met ondernemers. Of krijg ik toch gelijk dat Elbers het wisselgeld van de politiek is geworden en nu van zich afbijt als echte ondernemer versus politiek. Zijn laatste uren zijn geteld.
  10. [verwijderd] 8 maart 2019 10:52
    quote:

    roelsteeghs schreef op 7 maart 2019 16:44:

    @Hernando,

    Het is echt geen klimaatgezeik, de wereld is echt opgewarmd. De Oceanen zitten vol plastic en olie. We maken met zijn alle de aarde kapot, maar ach, zolang Hernando maar zijn geld krijgt toch? Het grootste probleem is dat mensen fokken als konijnen, ook al kun je je geen kinderen veroorloven. In het verleden had je af en toe een grote oorlog of dodelijke ziektes, hield de populatie enigszins in bedwang.

    Met eerlijke vliegprijzen, komt er vanzelf meer innovatie. Vliegmaatschappijen zullen van de vliegtuigbouwers eisen dat er zuinigere vliegtuigen worden gebouwd.

    Maar nogmaals, we kunnen beter inzetten op wereldwijde geboorte inperking, zodat we de wereldbevolking gecontroleerd kunnen inkrimpen met een half procent per jaar, totdat we op een acceptabel aantal mensen zitten. En in de tussentijd wel alle rotzooi opruimen, leegstaande panden milieubewuste afbreken en recyclen.

    Klimaat gezeik betekent NIET dat ik tegen klimaat ben of dat wij niks moeten doen.

    Wat ik bedoel is dat er een balans gezocht wordt, wat haalbaar is en dat op beiden fronten de informatie gedeeld wordt (voor en tegen standers).
    Wij krijgen alleen de voorstanders te horen en wij krijgen het door ons strot geduwd om klimaatakkoord te accepteren.

    Burgers moeten 35.000 euro investeren om gasvrij te zijn. Overheid verhoogt geleidelijk gasprijs met 200% zodat je het gaat doen.
    Investering uit eigen zak, heb ik geen moeite mee maar kom dan niet achteraf bij mij nog een keer geld vragen voor klimaat.

    Ben met je eens, geboortebeperking is de oplossing. Maar welka partij zal dit meenemen in haar programma ???
    Niemand zal dat durven en dat is wat ik bedoel. Discussie over zgn beter milieu, maar in feite gaat het om geld en zieltjes winnen.

    Dat stuit mij tegen de borst.
    wil je iets gaan doen, doe er dan wat aan en begin te kijken wat funest is voor de klimaat.

    Veeteelt industrie
    Roofbouw
    Groeiexplosie mensen
    enz....

    en niet over investeringen, waterpompen enz.... maar
    schaf plastic af ipv... extra heffingen want dat helpt niet.

    Vandaar klimaat gezeik.....




  11. relpinda 8 maart 2019 19:01
    quote:

    carlenko schreef op 8 maart 2019 16:40:

    dat de meest vervuilende tak van vervoer het minste (of helemaal geen) belasting betaald is wel apart
    Wat een bullshit , hier op het forum. Dat de burgerluchtvaart GEEN of te WEINIG belasting zou betalen.

    Er wordt dus wel degelijk belasting betaald. Daarnaast nog vennootschapsbelasting, en dan hebben we het nog maar niet over de aanverwante bedrijfstakken die er mede voorzorgen dat de burgerluchtvaart kan blijven opereren

    Meer dan 500.000 fte's en miljarden aan omzet totaal.

    Als de Burgerluchtvaart wegvalt ophoudt te bestaan is NEDERLAND FAILLIET!

    Stop met deze belachelijke discussie steeds maar weer over CO2 en Belastingheffingen extra.

    KLM is bij UITSTEK de enige luchtvaartmaatschappij die er alles aan doet om zo min mogelijk CO2 uitstoot en zuiniger te kunnen vliegen. Onwijs veel geld wordt hierin geïnvesteerd. Duurzaamheid staat boven aan de agenda's intern het bedrijf.

    En Ja de partij D66 m.n. heeft het bij heel veel burgers oud en jong compleet verpest, Mijn 4 studenten kids hebben gezien dat deze club die het zo goed met de scholen voor heeft niets daadwerkelijk voor het onderwijs heeft betekent. Het leenstelsel is een grote bezuinigingsoperatie geweest! De negatieve vruchten zullen ze later wel merken.

    Gelukkig zijn wij ouders in staat om onze studs te kunnen ondersteunen.

    Als Amerika en INDIA en CHINA en nog meer landen niet mee doen met de klimaatregelingen, dan moet je toch echt niet denken dat 18miljoen bewoners van Nederland effe de wereld gaan redden vwb klimaat CO2 etc.

    Probeer eerst maar eens geen afval achter te laten waar je komt! De mooiste plekken op aarde waar wij geweest zijn laten de eigen bevolking giga afval achter op die prachtige natuur gebieden!

    Laten we daar eerst eens onze pijlen op richten.

    Suc6
    LZA
    betaald
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 8 maart 2019 19:19
    quote:

    relpinda schreef op 8 maart 2019 19:01:

    [...]

    Wat een bullshit , hier op het forum. Dat de burgerluchtvaart GEEN of te WEINIG belasting zou betalen.

    Er wordt dus wel degelijk belasting betaald. Daarnaast nog vennootschapsbelasting, en dan hebben we het nog maar niet over de aanverwante bedrijfstakken die er mede voorzorgen dat de burgerluchtvaart kan blijven opereren

    Meer dan 500.000 fte's en miljarden aan omzet totaal.

    Als de Burgerluchtvaart wegvalt ophoudt te bestaan is NEDERLAND FAILLIET!

    Stop met deze belachelijke discussie steeds maar weer over CO2 en Belastingheffingen extra.

    KLM is bij UITSTEK de enige luchtvaartmaatschappij die er alles aan doet om zo min mogelijk CO2 uitstoot en zuiniger te kunnen vliegen. Onwijs veel geld wordt hierin geïnvesteerd. Duurzaamheid staat boven aan de agenda's intern het bedrijf.

    En Ja de partij D66 m.n. heeft het bij heel veel burgers oud en jong compleet verpest, Mijn 4 studenten kids hebben gezien dat deze club die het zo goed met de scholen voor heeft niets daadwerkelijk voor het onderwijs heeft betekent. Het leenstelsel is een grote bezuinigingsoperatie geweest! De negatieve vruchten zullen ze later wel merken.

    Gelukkig zijn wij ouders in staat om onze studs te kunnen ondersteunen.

    Als Amerika en INDIA en CHINA en nog meer landen niet mee doen met de klimaatregelingen, dan moet je toch echt niet denken dat 18miljoen bewoners van Nederland effe de wereld gaan redden vwb klimaat CO2 etc.

    Probeer eerst maar eens geen afval achter te laten waar je komt! De mooiste plekken op aarde waar wij geweest zijn laten de eigen bevolking giga afval achter op die prachtige natuur gebieden!

    Laten we daar eerst eens onze pijlen op richten.
    Suc6 LZA betaald
    Op benzine zit ca 200% belasting en op kerosine (en vliegtickets) helemaal niks, zelfs geen BTW, dus dat moet hoognodig veranderen.

    Minder luchtvaart (toerisme) is juist heel goed voor de wereld.
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,664 09:52
-0,216 -2,19%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links