Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoekstra: herstructurering bij KLM zal niet mals zijn

DEN HAAG (AFN) - KLM zal ook met financiële steun van de overheid flink moeten reorganiseren om het hoofd boven water te houden. Dat heeft minister Wopke Hoekstra (Financiën) gezegd in een Kamerdebat over de reddingsoperatie waar hij momenteel met de luchtvaartmaatschappij over onderhandelt.

"De herstructurering die de onderneming voor de boeg heeft, zal niet mals zijn", aldus Hoekstra. "Dat kan niet anders als je 90 procent van je omzet kwijt bent." De minister wijst er daarnaast op dat de kostenbasis bij KLM en zusterbedrijf Air France "toch al minder florissant was" dan bij sommige concurrenten.

Hoekstra herhaalde dat wat hem betreft de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. "Het ligt volstrekt voor de hand dat gekeken wordt naar de salarissen, en dat je dan niet begint bij het grondpersoneel, maar bij mensen die een vier of vijf keer modaal salaris hebben."

Linkse oppositie

Maar de minister wilde niet meegaan in een oproep vanuit de linkse oppositie om juist mensen met een flexcontract extra te beschermen. Hij benadrukte ook dat het in de huidige crisis niet mogelijk zal zijn alle banen te redden. "Dat fors moet worden ingegrepen is zonneklaar."

Hoekstra kan zich wel vinden in de oproep van eveneens het linkse blok in de Kamer om ook banken, leasemaatschappijen en oliehandelaren om een offer te vragen. Het is volgens hem aan KLM zelf om dat gesprek aan te gaan "Maar het is niet gezegd dat dat overal lukt of zelfs redelijk is", temperde hij de verwachtingen.

Steun

De steun voor KLM, waarvoor 2 tot 4 miljard euro beschikbaar is, krijgt vooralsnog de vorm van garantstellingen en leningen. Hoekstra kon evenwel niet uitsluiten dat de overheid in een later stadium ook aandelen bijkoopt. In ieder geval gaat hij ervan uit dat Nederland en Frankrijk samen blijven optrekken.

Al met al zal KLM met een "goed verhaal" voor de toekomst moeten komen, zei ook minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Ook moeten er afspraken komen op het gebied van duurzaamheid en hinderbeperking. Maar die gaan wat haar betreft gelden voor de hele luchtvaartsector, niet alleen voor KLM.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. Jopieklaploper 6 mei 2020 17:28
    Als ik het goed begrepen heb mag KLM geen passagiers meer vervoeren en moet elke vlucht klimaatneutraal uitgevoerd worden (misschien op water vliegen?) en geen nachtvluchten meer.

    In dit nieuwe normaal zal KLM dus niet meer haar businessmodel kunnen handhaven want ze mag niks meer doen.

    Dus een oplossing zou zijn alle vliegtuigen om te bouwen tot woonunits voor bijvoorbeeld vluchtelingen (want de prognose is dat er de komende 10 jaar 3 miljoen vluchtelingen naar NL komen en dat zal zeker gaan gebeuren).

    Een intelligente stap van het kabinet om KLM steun te bieden en tegelijkertijd het bedrijf te verbieden om haar normale bedrijfsactiviteiten uit te voeren.

    Nu nog de Rotterdamse haven herstructureren, dus geen vrachtschepen en containerschepen meer toelaten, maar alleen nog klimaatneutrale pleziervaart.
    Dit betekent dus dat de Rotterdamse haven alleen nog open zal worden gesteld voor roeiboten, rubberboten en zeiljachten.

    Een prachtige toekomst in het nieuwe normaal van de luciferiaanse wereldelite (everything upside down).
  2. forum rang 9 objectief 6 mei 2020 17:37
    quote:

    Jopieklaploper schreef op 6 mei 2020 17:28:

    Dus een oplossing zou zijn alle vliegtuigen om te bouwen tot woonunits voor bijvoorbeeld vluchtelingen (want de prognose is dat er de komende 10 jaar 3 miljoen vluchtelingen naar NL komen en dat zal zeker gaan gebeuren).

    Ja, laat de burgers moet flink dokken voor de tickets; zodat ze hun eigen broek kunnen ophouden.
    En dat klaploper slaat zeker omdat je enkel potverteert uit de Schatkist ten koste van de hardwerkende vluchtelingen. Dat was vroeger al in de haven en textiel en tegenwoordig in de bouw/tuinbouw. Ze moeten het vuile werk doen tegen kost/en de 1meter woning.
  3. forum rang 5 Go Go Go ! 6 mei 2020 17:55
    Het linkse blok in de kamer (wacht ff ... er zit wat vast in mijn keel) vindt dat de oliehandelaren ook om een offer gevraagd kan worden.

    Wat leven we toch in een kolderiek landje met een zootje geschuffelden.

    Misschien kunnen we een aantal futurecontracten WTI Crude doneren aan links. Wanneer die dreigen te expireren krijgen ze geld toe en een lading olie. Succes er mee, links.

    BTW ... trek die enorme effectenportefeuille van het FNV ook even ondersteboven alsjeblieft. Valt een paar honderd miljoen te halen voor links. Of is dat snijden in eigen vlees ?

  4. Bir 6 mei 2020 17:55
    quote:

    Just1 schreef op 6 mei 2020 17:39:

    Ze hebben ook een baan liggen op Schiphol, slaat helemaal nergens op. Je staat langer op de grond dan dat je vliegt naar Gdansk of Graz pffffffffff.
    Als ik jou was, zou ik voortaan niet meer vliegen. Ga vooral lekker met de auto naar Graz of Gdansk. Past ook beter bij de 1,5 m economie!
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,934 17:35
-0,151 -1,50%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links