Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Renovatie Afsluitdijk neemt zeker drie jaar langer in beslag

Gepubliceerd op 5 november 2020 09:31 | Views: 5.179

BAM 25 jan

1,61 -0,06 (-3,59%)

DEN HAAG (AFN) - De renovatie van de Afsluitdijk duurt zeker drie jaar langer dan eerder gepland en valt daardoor ook duurder uit dan eerder berekend. Dat staat in een Kamerbrief van minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. Reden voor de vertraging is een ontwerpfout bij de nieuw te bouwen en te renoveren spuisluizen die nodig zijn voor de waterafvoer.

Dat probleem kwam afgelopen zomer al aan het licht. Over de extra kosten liet de minister zich andermaal niet uit. Komend voorjaar hoopt ze daar meer duidelijkheid te hebben. Wel schreef Van Nieuwenhuizen dat het projectbudget uit het Deltafonds zal worden aangevuld.

Verschillende bronnen meldden aan vakblad Cobouw dat het project honderden miljoenen euro's duurder zal uitvallen. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat liet zich ook niet uit over de extra kosten die met de renovatie gemoeid zijn.

Met de renovatie van de dijk was in eerste instantie een bedrag van 550 miljoen euro beschikbaar. De werkzaamheden worden uitgevoerd door een consortium met daarin onder meer bouwer BAM en baggeraar Van Oord.

Volgens de minister zullen een aantal werkzaamheden volgens planning worden afgerond. Dan gaat het onder meer om de versterking van het dijklichaam, de bouw van twee gemalen en twee keersluizen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
BAM 71% zegt kopen 31 stemmen

Gerelateerd

Reacties

18 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 marcel13 7 november 2020 10:07
    7 november 2020 07:50

    7. BAM: Afsluitdijk is géén IJmuiden

    BAM had best een aardige kwartaalupdate. Maar de update werd overschaduwd door het bericht dat het werk aan de Afsluitdijk, dat BAM samen met Van Oord aannam, veel duurder gaat uitvallen dan begroot. De minister (Cora van Nieuwenhuizen) informeerde woensdag de Kamer hierover. Die brief kunt u hier lezen. (zie link onderaan)

    Een klein stukje hieruit:



    Als gevolg van de vertraging en de herziene ontwerpen zal ook het projectbudget moeten worden aangevuld vanuit het Deltafonds. Samen met de aannemer wordt op dit moment de voorkeursoplossing en bijbehorende kostenplaat uitgewerkt.

    In deze oplossing zijn de oorspronkelijke doelstellingen voor waterveiligheid en waterafvoer vastgehouden en wordt ook de esthetiek geborgd. Hoewel ik gehoopt had uw Kamer inmiddels meer te kunnen laten weten over de uiteindelijk benodigde budgetaanvulling voor dit project en de nieuwe mijlpaal van oplevering, is dat op dit moment nog niet mogelijk.

    Naar verwachting kan ik u hier komend voorjaar wel meer duidelijkheid over geven.


    Kort gezegd: er is een probleem met de spuisluizen, waarvan het ontwerp moest worden herzien. Dat gaat extra tijd en geld kosten. Naar verwachting wordt de oplevering hierdoor drie jaar later, en komen er honderden miljoenen aan kosten bij.

    De minister noemt geen bedrag, en komt in het voorjaar terug met een update hierover. Waarschijnlijk na de verkiezingen, dan is het iemand anders' probleem.

    BAM werd bij aanname van dit project al verweten dat het te goedkoop werd aangenomen. Hoewel ook andere bouwers in de buurt zaten, bleef het beeld hangen dat BAM zich weer een probleemproject op de hals had gehaald.

    De vraag is of dat ook zo is, maar belangrijker nog: als dat zo was, dan is het juist perfect dat er nu heronderhandeld moet worden over nieuwe voorwaarden en prijs.

    Stel je bent een aannemertje en je hebt een verbouwing aangenomen voor een te scherpe prijs. Vervolgens komt de opdrachtgever, lang na gunning van de opdracht, vragen of er hout in plaats van aluminium gebruikt kan worden. Wat is dan je reactie als bouwer?

    Zo bezien is de wijziging van Rijkswaterstaat in het ontwerp eerder een zegen voor BAM en Van Oord. Op deze manier hebben ze de mogelijkheid om alsnog meer geld te vragen, via een omweg, voor het gehele project......

    Van verschillende kanten wordt inmiddels beweerd dat de ontwerpfout op het conto van Rijkswaterstaat komt. In vakblad Cobouw stond deze week het relaas van een oud-directeur van RWS die dit beweert: (zie link onderaan)

    Ergo: voor Bam en Van Oord kon deze wijziging wel eens goed uitpakken. Meerwerk kan je nooit bij een andere opdrachtgever onderbrengen zodat je onderhandelingspositie als aannemer veel sterker is. De geruchten dat Bam een flater heeft begaan bij de Afsluitdijk zijn dan ook redelijk ongefundeerd.

    In onderstaande video wordt meer uitleg gegeven over de werkzaamheden aan de Afsluitdijk. Op de website van baggeraar Van Oord, die dit samen met BAM doet, staat een uitgebreide uitleg van het project. Dat vindt u hier. (zie link onderaan)

    www.iex.nl/Premium/Adviezen/508224/IE...
  2. forum rang 4 marcel13 11 november 2020 14:08
    Debat over Afsluitdijk uitgesteld

    Omdat minister Cora van Nieuwenhuizen zich heeft ziekgemeld is het Wetgevingsoverleg Water en Wadden in de Tweede Kamer uitgesteld. Daardoor kunnen de Kamerleden haar nog niet aan de tand voelen over wat er precies aan de hand is bij de versterking van de Afsluitdijk.

    www.cobouw.nl/infra/nieuws/2020/11/de...
  3. frank@9 11 november 2020 15:07
    quote:

    frank@9 schreef op 9 november 2020 14:20:


    Nog een artikeltje in de volkskrant.

    Heijmans slaat aan het bouwen, BAM is voorlopig nog niet klaar
    www.volkskrant.nl/economie/heijmans-s...


    Wanneer komt de rekening voor de ingestorte parkeergarage. Daar hoor je voorlopig ook niets van?
    Iemand hier een idee van?
    Ging toen ook al over ontwerpfouten zo te zien in het artikel.


    Onderzoeksraad: 'Instorten parkeergarage Eindhoven gevolg van ontwerpfout'
    Het instorten van de parkeergarage bij Eindhoven Airport is het gevolg van fouten in het ontwerp en in de bouw.
    De Onderzoeksraad haalt scherp uit naar bouwbedrijf BAM.

    www.bd.nl/binnenland/onderzoeksraad-i...
18 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare