AMSTERDAM (AFN) - Er is een omslag te zien bij de zakelijke tak van telecomconcern KPN. Dat zegt Marieke Snoep die sinds twee jaar leiding geeft aan de zakelijke divisie van KPN in een interview met Het Financieele Dagblad. De divisie is al langere tijd slecht aan het draaien, met dalende omzetten.
Volgens cijfers van KPN daalde de omzet in het zakelijke segment in de eerste zes maanden van dit jaar met bijna 5 procent en ging het bedrijfsresultaat (ebitda) met 8,5 procent omlaag. Maar volgens Snoep geven die algemene cijfers een vertekend beeld. Wie de zakelijke markt opdeelt in segmenten van mkb (inclusief zelfstandigen) en grootzakelijk, en dat gaat het bedrijf volgend jaar ook in de kwartaalcijfers doen, ziet volgens haar wel degelijk een omslag. Bijna alle mkb-klanten zijn inmiddels over op het digitale platform KPN Eén en het lukt KPN volgens Snoep goed om hun ook diensten als zakelijke televisie en werkplekbeheer te verkopen.
Het is de eigenlijk bedoeling van KPN dat de ebitda van de zakelijke tak vanaf de tweede helft van dit jaar weer gaat groeien. Snoep zegt dat door de coronacrisis daar een halfjaar tot een jaar extra voor nodig is. Vanaf volgend jaar moet die ebitda toch echt gaan groeien en de omzet zal dan op een deel van de markt, die van het mkb, ook stabiliseren, hoopt Snoep. Ze wijst wel op de keiharde concurrentie bij mobiele telefonie die roet in het eten kan gooien.
Snoep erkent verder dat keihard besparen om onder de streep de omzetverliezen te blijven opvangen, zoals KPN nu al jaren doet, uiteindelijk ook niet is vol te houden. "Maar je moet op een stabiele basis voortbouwen en het moet duurzaam zijn. Ik ben niet op zoek naar nieuwe bronnen van omzet die dan later weer ter discussie komen te staan. Het hoofddoel is met een simpeler organisatie verder te gaan. We moeten nu koersvast doorzetten en dan komt de omzetgroei ook. Daarvoor ben ik gekomen."