Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nieuwe Waterweg wordt anderhalve meter dieper

ROTTERDAM (AFN) - Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam gaan de Nieuwe Waterweg en de Botlek verdiepen. Dat is noodzakelijk om de bereikbaarheid van de Botlekhavens te verbeteren. De klus begint komend voorjaar en gaat zo'n zes maanden duren.

Het gaat om een verdieping van anderhalve meter over een lengte van 25 kilometer tussen Hoek van Holland en de Beneluxtunnel. Hoeveel dat naar verwachting gaat kosten is niet bekendgemaakt. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de opdracht zijn deze week uitgenodigd om met een voorstel te komen.

De verdieping is nodig omdat met name zeeschepen die olieproducten en droge bulk vervoeren, steeds groter worden. Als de werkzaamheden zijn voltooid, kunnen schepen met een diepgang tot 15 meter onder normale omstandigheden de haven binnenvaren.

Geen hinder

,,Om de havenindustrie in de Botlek vitaal te houden is het noodzakelijk dat er wordt geïnvesteerd in behoud en vernieuwing van dit oude havengebied'', aldus Ronald Paul, operationeel directeur van het havenbedrijf. De Botlek werd aangelegd tussen 1955 en 1960 en huisvest met name petrochemische industrie en tankopslag.

De baggerwerkzaamheden worden net zo aangepakt als regulier onderhoudswerk in de havens en op de rivier. Ze zullen volgens het havenbedrijf geen hinder veroorzaken voor de omgeving, de scheepvaart of de medewerkers in de haven.

Met de betrokken waterschappen zijn afspraken gemaakt over compensatie voor eventuele verzilting. Die zou kunnen optreden doordat het zoute water van de Noordzee verder landinwaarts kan doordringen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links