Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Crisisjaar 2020 was 'slechtste ooit' voor passagiersluchtvaart

GENÈVE (ANP) - Crisisjaar 2020 was het slechtste jaar ooit in de passagiersluchtvaart. Dat concludeert de internationale luchtvaartbranchevereniging IATA. Wereldwijd lag de vraag naar internationale vliegtickets 75 procent onder het niveau van een jaar eerder. De inkomsten per gevlogen kilometer per stoeltje zakten met twee derde in. Volgens de IATA was er sprake van de sterkste daling ooit gemeten.

Verder is de pijn volgens IATA nog niet helemaal geleden, aangezien de boekingen sinds december ver achter bleven. Dat komt vooral door de aangescherpte maatregelen die werden genomen om verspreiding van het coronavirus in te dammen.

In Europa zagen maatschappijen een daling van het aantal passagiers van bijna driekwart, waarbij de capaciteit met twee derde werd teruggeschroefd. Vliegtuigen zaten in doorsnee voor 67 procent vol. In december stapten in de regio 82 procent minder reizigers aan boord van een vliegtuig.

Catastrofe

IATA-topman Alexandre de Juniac bestempelt 2020 als een catastrofe voor de luchtvaart. "Het herstel dat zich tijdens het zomerseizoen op het noordelijk halfrond voordeed, stagneerde in de herfst en de situatie verslechterde dramatisch tijdens de eindejaarsvakantie", laat hij weten. Tegen het slot van het jaar werden strengere reisbeperkingen ingesteld in verband met nieuwe uitbraken en nieuwe coronavarianten.

Volgens De Juniac hebben de nieuwe varianten en de aangescherpte maatregelen eerder optimisme over vaccins teniet gedaan. De huidige restricties zijn de strengste in de voorbije twaalf maanden. Daarbij worden reizigers volgens hem om de haverklap geconfronteerd met nieuwe ongecoördineerde maatregelen.

Samenwerken aan normen

De IATA-baas drong er andermaal op aan bij regeringen om meer samen te werken aan normen voor vaccinatie, tests en validering. Verder wees hij erop dat overheidssteun noodzakelijk blijft om luchtvaartbedrijven levensvatbaar te houden.

De Juniac waarschuwde al dat het herstel waarschijnlijk trager loopt dan verwacht. De eerder uitgesproken verwachting van de helft van het aantal passagiers van 2019 dit jaar wordt mogelijk niet gehaald wordt. Zelfs die "bescheiden verwachting" kan door de strengere maatregelen een uitdaging worden, aldus de Fransman.

De hoeveelheid vervoerde luchtvracht daalde met 10,6 procent. Dat was sterker dan de daling van al het vrachtvervoer, omdat veel luchtvracht normaal gesproken mee gaat in het ruim van passagiersvliegtuigen. Die vlogen aanzienlijk minder.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. Pavlov44 3 februari 2021 17:55
    quote:

    Beursverkloot schreef op 3 februari 2021 16:56:

    Vreemd genoeg is dat niet terug te zien in koers van aandeel AF/Lufthansa etc. Die stonden in 2012/2013 nog ruim onder de prijs waarvoor deze nu wordt verhandeld. Maar goed, toen stonden de beurzen ook ver beneden huidige niveau...
    Toen waren alleen banken nog too big to fail. Inmiddels zijn alle bedrijven met meer dan 10 werknemers too big to fail. Vandaar dat er niets meer failliet gaat. En geen faillissementsrisico betekent hogere koersen. En inmiddels al een hoop zombie bedrijven. Welkom in het communisme.
  2. geobeo 3 februari 2021 19:59
    quote:

    Pavlov44 schreef op 3 februari 2021 17:55:

    [...]

    Toen waren alleen banken nog too big to fail. Inmiddels zijn alle bedrijven met meer dan 10 werknemers too big to fail. Vandaar dat er niets meer failliet gaat. En geen faillissementsrisico betekent hogere koersen. En inmiddels al een hoop zombie bedrijven. Welkom in het communisme.
    Inderdaad.

    Ik vind het ook zo schattig hoe mensen denken dat ooit de overheidssteun (NOW e.d.) op zullen houden "na de pandemie".

    De pandemie kan misschien weg gaan, maar het communisme en de totalitaire trekjes en wetten van onze overheid blijven.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,880 17:36
+0,396 +4,18%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links