Hoekstra ziet nu meer nadelen dan voordelen aan zelfstandig KLM
Gepubliceerd op 3 februari 2021 11:50 |
Views: 8.950
| Onderwerpen: luchtvaart
5,58
+0,00
(+0,07%)
DEN HAAG (ANP) - Een zelfstandige toekomst voor KLM is nu niet in het belang van de onderneming of van Nederland. Dat zegt minister Wopke Hoekstra (Financiën), die deze optie mede op aandringen van de Tweede Kamer heeft onderzocht. "Zo'n route kent op dit moment echt meer nadelen dan voordelen", aldus de bewindsman.
KLM en zusterbedrijf Air France zitten door de coronapandemie in zeer zwaar weer. Zowel de Nederlandse als de Franse overheid is het bedrijf met miljarden aan noodkredieten te hulp geschoten. De verwachting is dat op termijn nog meer steun nodig is. Hoekstra zegt daarbij "zeer nauw" samen op te trekken met zijn Franse collega Bruno Le Maire.
Maar binnen Air France-KLM rommelde het ook voor de coronacrisis al. De Franse top mikt op verdere centralisatie, terwijl KLM zelfstandig wil kunnen blijven beslissen over bijvoorbeeld de eigen kas en het netwerk aan bestemmingen. Niet voor niets kocht Hoekstra twee jaar geleden een aanzienlijk belang in de onderneming. Het kabinet wil er daarmee voor zorgen dat de Nederlandse belangen beter worden beschermd.
De Tweede Kamer stemde vorig jaar in meerderheid voor een motie van PVV-Kamerlid Tony van Dijck die het kabinet opriep alle opties te verkennen, ook het losweken van KLM uit de luchtvaartgroep. Hoekstra zegt daaraan gehoor te hebben gegeven, en geen enkele weg "voor de eeuwigheid" te willen afsluiten. "Maar wij denken niet dat het, in het vaarwater waarin we nu zitten, verstandig is voor de onderneming of voor Nederland."
Reacties
Volgen
Doe eerst maar een emissie, kijken wat dat je oplevert. Meer belastinggeld is zeer ongepast voor deze vervuilende en inefficiënte industrie.
Weet nu dat ik geen CDA gaat stemmen binnenkort.
Holding Air France is eigenaar van KLM. Dat vergeten vele............... Laat de Fransen hun "eigen" toko's overeind houden. KLM is gewoon destijds verkocht.....
Stephan010 schreef op 3 februari 2021 12:16 :
Weet nu dat ik geen CDA gaat stemmen binnenkort.
Inderdaad, Hoekstra ontpopt zich ook steeds meer als een knoeier. Nu ook weer met vergoedingen van commissarissen bij Staatsbedrijven.
KLM heeft de vliegtuigen geleased en Air France is wel eigenaar van de toestellen. Daarom destijds bij fusie verloor KLM van Air France en werd als het ware enigzins opgeslokt. Maar tussen deze twee botert het niet goed. Mentaliteit is anders. Tijd om de samenwerking opnieuw te beoordelen en waarschijnlijk niet zo nauw te laten worden als een volledige fusie, dus meer afstand bewaren. Andere mentaliteit is lastig te corrigeren.
Waarom betaal ik ook Franse belasting???
God forbid, het weer teruggooien van dit franse bedrijf. Al erg genoeg dat de belastingbetaler hier risico loopt, ondanks dat we hier zogenaamd een goed vangnet hebben voor overbodige mensen . Gewoonde helft van de vloot verkopen, deel van personeel in de ww en een aandelen-emiissie waar de overheid niet aan deelneemt . !
Hoekstra, ja Hoekstra. Met het witwassen bij de banken heb ik via een paper laten sturen. Nooit een reactie. Paper was opgesteld met oa acc knten. Net als de Jonge, hautaine lui. Goede politici zijn mensen die met de poten in de klei hebben gestaan. Ik ben voorstander van een zakenkabinet. Gisteren de reclame uitzending politieke partijen gezet met Dijkhoff, ach gussssss we moeten nederlandse bedrijven beschermen tegen gesubsidieerde buitenlandse bedrijven. lees klm met air france, lees PostNL mbt La poste DPD en zo zijn er nog een stel. KLM kan best zelfstandig, loshalen uit de air france klauwen, via brussel bewerkstelligen dat er geen staats subsidies van landen meer dan 100% begrotingstekort gegeven mag worden. Indirect betaald nederland mee met de franse idioterie
jaapaap schreef op 3 februari 2021 13:18 :
Ik ben voorstander van een zakenkabinet.
Dan stem je waarschijnlijk op Baudet, want die ligt altijd dwars. (als hij af en toe opduikt in de Kamer)
KLM kan nooit zelfstandig opereren. Is voor 100% afhankelijk van Schiphol. Als Schiphol niet kan uitbreiden zijn beide ten dode opgeschreven. Alle acties mbt KLM te behouden is geld weggooien.
Stephan010 schreef op 3 februari 2021 12:16 :
Weet nu dat ik geen CDA gaat stemmen binnenkort.
Dat hadden wij allang begrepen uit je berichten. (gelukkig een vleermuis maakt nog geen nacht)
steelfighter72 schreef op 3 februari 2021 13:11 :
Waarom betaal ik ook Franse belasting???
we zijn allemaal Europeanen, Nederland alleen kan niks en is niks.
4finance schreef op 3 februari 2021 12:22 :
Holding Air France is eigenaar van KLM. Dat vergeten vele............... Laat de Fransen hun "eigen" toko's overeind houden. KLM is gewoon destijds verkocht.....
Je vergeet even dat de Nederlandse overheid een flinke hoeveelheid aandelen van Air France heeft? Ooit gekocht rond 15 EUR per aandeel. Dus... Een soort Reddit gokkers, maar dan bij de overheid met jouw en mijn belastinggeld.
geobeo schreef op 3 februari 2021 13:40 :
[...]
Je vergeet even dat de Nederlandse overheid een flinke hoeveelheid aandelen van Air France heeft? Ooit gekocht rond 15 EUR per aandeel.
Je bent er niet armer van geworden: Per inwoner is dat een paar dubbies; en de koop had een functie n.l. invloed in de tent.
objectief schreef op 3 februari 2021 13:32 :
[...]
we zijn allemaal Europeanen, Nederland alleen kan niks en is niks.
maar de Hollandse centjes zijn van harte welkom, zeker in Frankrijk
quote: 4finance schreef op 3 februari 2021 12:22: Holding Air France is eigenaar van KLM. Dat vergeten vele............... Laat de Fransen hun "eigen" toko's overeind houden. KLM is gewoon destijds verkocht..... Je vergeet even dat de Nederlandse overheid een flinke hoeveelheid aandelen van Air France heeft? Ooit gekocht rond 15 EUR per aandeel. Dus... Een soort Reddit gokkers, maar dan bij de overheid met jouw en mijn belastinggeld. 2 zaken de aandelen AirFrance /KLM voor 750 miljoen ongeveer zijn gekocht met het geld van de ING boete via de staatsdeelneming ABNAMRO bank. -kosten komen in dividend weer terug bij Financien Met andermans geld gokken is altijd makkelijk. Hoekstra moet gewoon nu 34% kopen, is zijn gemiddelde aankoopprijs een stuk lager. Dan via de vrienden van Hoekstra nog 1% kopen, totaal heeft men dan boven de 50%.
Je vergeet even dat de Nederlandse overheid een flinke hoeveelheid aandelen van Air France heeft? Ooit gekocht rond 15 EUR per aandeel. Ik heb toen een zeer groot aantal verkocht. Hoekstra kopen, ik verkopen
geobeo schreef op 3 februari 2021 13:40 :
[...]
Je vergeet even dat de Nederlandse overheid een flinke hoeveelheid aandelen van Air France heeft? Ooit gekocht rond 15 EUR per aandeel.
Dus... Een soort Reddit gokkers, maar dan bij de overheid met jouw en mijn belastinggeld.
Dat klinkt leuk maar in de praktijk en voor de juridische constructie maakt dit niets uit. Holding beleid wordt in Frankrijk bepaald.
4finance schreef op 3 februari 2021 14:01 :
[...]
Dat klinkt leuk maar in de praktijk en voor de juridische constructie maakt dit niets uit. Holding beleid wordt in Frankrijk bepaald.
Terecht dat het in Frankrijk bepaald wordt, maar met een minderheidsaandeelhouder wordt tegenwoordig (en vroeger misschien ook) rekening gehouden.
objectief schreef op 3 februari 2021 13:43 :
[...]
Je bent er niet armer van geworden:
Per inwoner is dat een paar dubbies; en de koop had een functie n.l. invloed in de tent.
Wat is precies de functie van invloed in de tent als de tent in feite failliet al is? Het recht om gratis geld weg te geven onder het mom "lening"? En wat is daar precies het nut van behalve regelrechte corruptie?
Aantal posts per pagina:
20
50
100